כבר ארבעה חודשים שמשפחתו של א', בן 82 מאזור המרכז, חוששים מהגרוע מכל. א' עבר לפני כמה חודשים ניתוח לב פתוח ואחריו אושפז במשך תשעה שבועות. הדבר הראשון שרצה לעשות לאחר השחרור מבית החולים: לשבת בחזרה בכיסא הנהג ברכב הישן שלו – ופשוט לנהוג. אולם מצבו הבריאותי לא חזר להיות כפי שהיה לפני האשפוז והוא הוגדר כסיעודי בליווי של מטפל צמוד.
רופא המשפחה של א' עדכן את משרד הבריאות ומשרד הרישוי בדבר מצבו שלא מאפשר לו להמשיך לנהוג, וביקש מהם להעריך שוב את חידוש רישיונו הקרב. לא רק שלא זימנו את א' להערכה מחודשת, אלא שבמשרד התחבורה חידשו אוטומטית את רישיונו למרות קבלת המסמכים על מצבו הרפואי. לאחר פניית N12 משרד התחבורה שלל לקשיש את רישיונו.
כל אותה העת בני משפחתו מפצירים בו שלא לעלות על ההגה, אולם א' התעקש. לכן הם פנו בעצמם למשרד הבריאות ומשרד הרישוי כבר לפני מספר חודשים בבקשה שישללו לו מייד את רישיון הנהיגה. גם אז ולמרות שהתריעו בפני אסון שיכול לקרות על הכביש, לא מיהרו להחזיר להם תשובה או להזמינו להערכה מחודשת.
חידוש הרישיון אף נתן יותר ביטחון לא' והוא החליט לרכוש מכונית חדשה שתשמש אותו בשנים הקרובות. "אנחנו מיואשים ומרגישים חסרי אונים", מציינת בתו של א', "אנחנו מפחדים שהוא מהווה סכנה לעצמו ולסביבה. כשתיגרם תאונה הם יזכרו לשלול לו את הרישיון?"
לכ-65% מהמורשים לנהוג בגיל 65 ויותר יש לפחות הגבלת נהיגה אחת לעומת כ-39% בכלל אוכלוסיית המורשים לנהוג, כך לפי דוח של עמותת אור ירוק. כ-73% מבני 65 ויותר עם הגבלת נהיגה אחת לפחות חייבים להרכיב משקפיים או עדשות מגע בעת הנהיגה.
מה לגבי עבירות נהיגה בתאונות דרכים עם נפגעים? 72.6% מהנהגים בני 65 ויותר שהיו מעורבים בתאונת דרכים ביצעו עבירה בעת התאונה לעומת 59.9% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות אלו.
עבירות הנהיגה השכיחות ביותר בקרב נהגים בני 65 ויותר שעברו עבירת נהיגה בתאונת דרכים עם נפגעים בשנת 2020 היו: אי-מתן זכות קדימה להולך רגל (כ-27% מהנהגים בגיל זה לעומת כ-15% בכלל האוכלוסייה) ואי-ציות לרמזור (כ-19% מהנהגים בגיל זה לעומת כ-22% בכלל האוכלוסייה). אי-ציות לרמזור היא עבירת הנהיגה העיקרית המובילה לתאונות דרכים עם נפגעים, וזאת בקרב נהגים בכלל האוכלוסייה.
"נהיגה בגיל השלישי היא משימה מורכבת", ציין מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה. "בגיל מבוגר יכולת הראייה נפגמת, יכולת התגובה פוחתת וכך גם הקואורדינציה, הריכוז וזמן התגובה. כל אלו משפיעים על יכולת הנהיגה ומגדילים את הסיכון לתאונת דרכים".
לדברי קיטה אחרי עשרות שנים של נהיגה רצופה, נהגים ותיקים רבים מתקשים לוותר על הרכב הפרטי המספק להם עצמאות ושליטה על חייהם. "רבים חשים כי ללא הרכב חייהם משתנים והם הופכים נזקקים ונעזרים באחרים. עם עליית תוחלת החיים אנחנו מעודדים את האזרחים הוותיקים להיות עצמאים ומאידך מבקשים מהם לוותר על העצמאות שבמסירת רישיון הנהיגה. במקרה של התנגשות כזאת חיי אדם קודמים לכל".
"אדם מבוגר לא תמיד מודע לירידה החדה ביכולותיו, ולכן גם על בני המשפחה ורופא המשפחה להתריע בפני משרד התחבורה והבטיחות בדרכים כי חל שינוי במצב הבריאותי", הוסיף מנכ"ל העמותה. "זו האחריות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים באמצעות גופי הביקורת הבריאותיים להתייחס ברצינות וברגישות לכל תלונה. יש לבדוק כל מקרה לעומק ולאתר רגע לפני אסון את אותם נהגים מבוגרים שיכולת הנהיגה שלהם נפגמה. הרי הם מהווים סכנה קודם כל לעצמם וגם לשאר משתמשי הדרך".