החוק החדש שיחייב כל הורה לילד עד גיל 4 להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב, ייכנס לתוקף החל בחודש אוגוסט, ולא מדובר במוצר זול – אלא בעסק יקר שמחירו מאות שקלים.
ההורים יצטרכו לשלם 300-400 שקלים ולפעמים אף יותר לכל יחידה שמטרתה למנוע את שכחת הילדים. ויותר מכך – לרוב מערכת אחת, מתאימה לילד אחד, כך שמשפחה עם 3 ילדים צריכה 3 מערכות, והעלות עשויה להגיע גם ל-1,200 שקלים. במשרד התחבורה מעריכים כי כ-900 אלף מערכות יידרשו להיות מותקנות על-ידי הורים עד חודש אוגוסט.
לפי נתוני ארגון בטרם, מאז שנת 2010 נשכחו ברכב 881 ילדים. 34 מהמקרים הסתיימו במוות ומטרת החוק שקידמה שרת התחבורה מירי רגב - למנוע את שכחת הילדים. האכיפה של החוק תחל רק בחודש ינואר בשנה הבאה, ומי שלא יתקין מערכת עד אז, יקבל קנס בגובה של 250 שקלים שילווה ב-4 נקודות.
גדעון קופרמן מנכ"ל baby flag שמציעה את אחת המערכות, אומר כי המחיר ללקוח הוא 600 שקלים. על הטענה כי מדובר בסכום משמעותי למשפחה צעירה, השיב: "אני יודע כאבא שהבטיחות של הילדים שלי, ושל הנכדים שלי היום גם כן, מאוד מאוד חשובה. לכן אני מבין בהחלט שיש פה עלות, אבל אני מסתכל בעלות מול תועלת".
ובשל המחירים הגבוהים – החל ויכוח מקצועי, בין השאר בין משרד האוצר למשרד התחבורה על נחיצות המערכת. משרד האוצר תקף בחריפות את ההליך, שלטענתו נעשה בחופזה, ואת המחיר הצפוי, ובחוות דעת שלו נכתב: "יישום התקנות צפוי להכביד בצורה ניכרת על משקי בית הכוללים ילדים עד גיל 4, בעיצומו של משבר כלכלי".
"אין מחיר להצלת חיים - אני לא נכנסת למחירים כי אני יודעת שהשוק יעשה את שלו"
ומכאן נשאלת השאלה: כיצד בכלל ניתן לאכוף את החובה? אבי שפיר, יועץ בטיחות אמר: "יש הרבה מכשירים שמסתובבים בשוק, והם עדיין לא עברו את אישור משרד התחבורה. לשוטר לא יהיה באמת את הידע המספיק לדעת אם זה סנסור שכן עבר תקן של משרד התחבורה, או סנסור כללי שעדיין לא אושר".
מהצד השני, עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה טוען כי ניתן לזהות אילו מכשירים קיבלו תקן: "כל מערכת שיש עליה סימון של CE, עברה בדיקת מעבדה באירופה או במקום אחר, וקיבלה את התקן הזה – מבחינתנו היא מאושרת. להורים קל לזהות את זה על גבי האריזות בזמן הרכישה, ולשוטרים קל לזהות את זה בזמן הפיקוח".
בינתיים בעולם, איטליה היא החלוצה בתחום. היא כיום המדינה היחידה בעולם שיש בה חובה להתקין מערכת נגד שכחת ילדים. להבדיל מישראל, באיטליה מסבסדים את המערכת ונותנים לצרכנים החזר של 30 יורו. החובה להתקין אותה נכנסה שם לתוקף רק לפני כשנה וחצי, ועוד מוקדם להעריך אם היא אכן אפקטיבית, בעיקר בגלל שנת הקורונה.
המבקרים החריפים של החוק טוענים כי צריך לפעול למניעת שכחת הילדים ברכבים, אך ישנה שאלת המחיר הכבד שנמצא באחריות ההורים. שרת התחבורה רגב אמרה: "אני חושבת שאין מחיר להצלת חיים. המערכת הזאת, בסופו של דבר היא תעלה בין 150 ל-250, 300 שקלים. לא שווה להציל את הילד שלך? אני לא נכנסת למחירים כי אני יודעת שהשוק יעשה את שלו".
אך עם כל הכבוד להבטחות, ההורים צריכים לקנות את המערכת עכשיו, כשהמחירים יקרים בהרבה, ויכולים להגיע לכ-600 שקלים. שירה, אם ל-2, ניסתה להוזיל את העלויות ומצאה פתרון יצירתי – קבוצת רכישה. "חיפשתי במספר אתרים, וכך בעצם הגעתי לקבוצת רכישה שאני רכשתי בה. במקום מחיר מלא של 399 שקלים, למחיר של 249 שקלים", סיפרה שירה.
על הטענות כי החוק מזכיר את פרשת "האפודים הזוהרים" וכי הוא עשוי להיות נגוע בשחיתות אמרה רגב: "אני מתביישת בשאלה הזאת, אני אומרת לך את הדבר, כל התהליך הוא תהליך שקוף, בכל רגע נתון אפשר לבדוק אותו". כשנשאלה אם מקורבים שלה היו מעורבים השיבה השרה: "איזה מקורבים, תגידי? למה להגיע למקומות הנמוכים האלה?"
מכאן, בתום שנתיים משרד התחבורה יהיה חייב להוכיח שהמערכת אכן הייתה יעילה. קשה לחשוב במונחים קרים של עלות תועלת כשזה מגיע לחיי ילדים קטנים. אבל זאת תהיה הדרישה כדי שהחובה החדשה תישאר גם לאורך שנים.