הסרת המגבלות מענף התעופה (מכסת נוסעים ומכסת יעדים) עושה את שלה. סוכני הנסיעות מדווחים על זינוק בהתעניינות לחופשה לקיץ - בעיקר לארץ, אבל גם מעבר לים. הסרת החסם שמותאם לימי אי-הוודאות בהם שינויים מתרחשים מהיום למחר ומדינות סוגרות את שעריהן על-פי התחלואה - נעשית דרך האפשרות לבטל את החופשה.
רשימת המדינות שאליהן יכולים הישראלים לטוס משתנה גם היא. הישראלים המחוסנים הפכו להיות מוקד עניין למדינות שמבקשות למשוך אליהן את התיירים (ואת כספם) חזרה. איסלנד, למשל, שהכריזה כי תכניס תיירים מחוסנים (מישראל אין לשם טיסות ישירות), ועוד לפניה הכריזו על כך איי סיישל וגיאורגיה. יוון הכריזה לאחרונה כי מאמצע חודש מאי תתאפשר כניסת תיירים מחוסנים.
עוד ברשימת המדינות שמתעדכנת באתר "טיסות סודיות" אפשר למצוא את צרפת שמכניסה ישראלים (בשונה משאר מדינות אירופה ובכפוף לשבוע בידוד), איחוד האמירויות, אוקראינה, בולגריה, בוסניה, טורקיה ומונטנגרו (שאפילו לא דורשת בדיקות קורונה).
גם לארה"ב הישראלים יכולים לטוס, אולם יש לבדוק את המדיניות של כל אחת מהמדינות בנוגע לחובת הבידוד.
יוון וסיישל - הכוכבות של הקיץ
"למרות שיוון עדיין לא הכריזה על פרטי המתווה בהסכם התיירות שנחתם מולה, היא תהיה כוכבת הקיץ", אומר מייסד ומנכ"ל אתר "טיסות סודיות", יניב לניס. "זה קורה גם בזכות טיסות ישירות שמפעילות חברות הלואו קוסט וויז אייר וריאנאייר מתל אביב לאיים, דוגמת טיסה ב-60 דולר לסנטוריני. עבור התייר הישראלי יוון היא סמל החופש, היא עונה על ההגדרה של טיסה קצרה וחופשה יחסית לא יקרה. אף בירה אירופית ובטח שלא בקיץ משתווה לתדמית של יוון כיעד לתיירות הקיץ, יותר מאשר קפריסין".
יעד אחר שאליו מזהה לניס התעניינות הוא איי סיישל. "סיישל הייתה בין הבודדות שאפשרו לישראלים להגיע בתקופת הקורונה עם מתווה מבוסס שלא משתנה כמה חודשים. הרבה ישראלים שחוו את סיישל הבתולית רוצים לטוס לשם שוב. אומנם זה לא יעד זול, אבל יש אליו ביקוש".
אנשים קודם בודקים מהם היעדים שרלוונטיים לתיירים הישראלים, ובוחרים מבין אלה שכבר פתוחים - או שהולכים להיפתח. לפי לניס, מחירי הטיסות לקיץ לא משקפים ביקוש, "כי אין עדיין ממש ביקוש אלא בעיקר התעניינות. מי שיסתכן וירכוש כרטיסים לקיץ, יוכל למצוא טיסות במחירים מאוד זולים, כמו 50 דולר לקפריסין ו-75 דולר לבוקרשט".
מחירים נמוכים בכ-20%
באיסתא מדווחים על גידול של 300% בהזמנות בשבוע שעבר לעומת השבוע לפניו. את הזינוק הזה מייחס מנכ"ל איסתא הולידייס, רונן קרסו, לירידה בתחלואה, לצד הגידול במחזיקים בתעודת מתחסן.
לדברי קרסו, "עיקר ההזמנות בשבע האחרון היו לחופשות בקיץ ובעיקר ביוון וקפריסין. עם זאת, יש עדיין שלוש בעיות עיקריות: הראשונה -שילדים מתחת לגיל 16 שחוזרים לארץ צריכים להיכנס לבידוד על-פי הנחיות משרד הבריאות; הבעיה השנייה היא שרוב המדינות, בעיקר באירופה, לא מקבלות עדיין תיירים; ולבסוף, היצע הטיסות עדיין נמוך. אנחנו מקווים ששלוש הבעיות הללו ייפתרו בקרוב. לפי קצב ההזמנות על-ידי משפחות, גם הנופשים סבורים שיימצא פתרון לסוגיית הילדים וחובת הבידוד".
באשר לרמת המחירים, קרסו סבור כי הם נמוכים בכ-20% ממחירי 2019 "בגלל רמת התחלואה שעולה באירופה".
"סימני שאלה רבים"
"יש התעניינות, אבל עיקר הגידול בהזמנות הוא לחופשה בארץ בקיץ והרבה פחות לחופשה בחו"ל", אומרת שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית השיווק והמכירות באשת טורס. "אנשים עדיין לא יודעים מה יהיה אחרי הבחירות, אז קשה להעריך מה יהיה בקיץ. יש משב רוח של אופטימיות ורצון לחופשה ואפילו תכנונים, אבל זה עדיין לא מתורגם למאסה של הזמנות".
לדבריה, "סימני השאלה הם רבים, הן בנוגע לילדים שלא מחוסנים והן בנוגע להסכמים בילטראליים שעדיין לא נסגרו בין מדינות. סימן שאלה אחר נוגע למה שמתרחש במדינות היעד. אנחנו רואים גידול משמעותי בפנייה למוקדים, אבל בעיקר לברר ולשאול לאן אפשר לטוס ומה התנאים - ופחות להזמין חופשה בחו"ל. הנחת העבודה היא שמשבועות נראה גידול משמעותי. מנגד, אנשים לוקחים בחשבון שבארץ אפשר יהיה לנפוש עם הרבה פחות סימני שאלה, ורואים את זה בהזמנות בעיקר ליעדי הנופש דגש על אילת".
באשר למחירי החופשה בישראל, היא אומרת: "כרגע המחירים דומים לאלה שהיו בשנה שעברה".
בארץ יש עודף ביקוש, בחו"ל - עודף היצע
"יש אופטימיות, ויש הזמנות אפילו ברמה מפתיעה, בוודאי למקום שבו היינו לפני חודש. האור כבר לא נמצא בקצה המנהרה. ההזמנות לשבוע-עשרה ימים הקרובים הן בעיקר לדובאי וגם לסיישל", אומר סמנכ"ל קשרי תעופה, ניר מזור.
לדבריו, "הקהל לדובאי הם בעיקר הצעירים, ולסיישל מדובר בעיקר בזוגות. את המשפחות והילדים אנחנו פוגשים בהזמנות עתידיות לכיוון הקיץ וחגי תשרי. ההזמנות הן בעיקר לאיים היוונים מיקונוס, לפקדה, כרתים, רודוס וגם לסלוניקי ואתונה - יעדים שאליהם יש טיסות ישירות. הנוסעים מביעים אמון ביוון כיעד שיהיה רלוונטי השנה, וגם קפריסין - למרות שאין ודאות למתווה התיירות בשתי המדינות. גם טורקיה נמצאת על המפה לתיירים מהמגזר הערבי ומהמגזר הכללי - ראינו את זה היטב בשנה שעברה".
"היות שמכיוון אירופה אין בשורות קונקרטיות - ההזמנות ליעדי אירופה כמעט שלא קיימות. עיקר ההזמנות לקיץ הן של משפחות שמוכנות לקחת בחשבון את נושא הבידוד לילדים בחזור, כשיש ציפייה שעד הקיץ חובת הבידוד הזו תשתנה", אומר מזור ומוסיף: "לעומת חו"ל, הזמנות בארץ נמצאות במצב של עודף ביקוש על ההיצע, זה בא לידי ביטוי גם במחירים שעלו באילת ובכל רחבי הארץ. אני מעריך שככל שנעמיק לקיץ, המחירים יוסיפו לעלות, בשעה שאין בהירות בנוגע לפתיחת השמיים ולתוקף המתווה. להבדיל, לחו"ל ההיצע עדיין גדול מהביקוש, ועדיין גם ביוון יודעים לעשות את החישוב. העוסקים בתיירות מבינים שלקראת הקיץ לא רק הישראלים ישובו אלא גם הבריטים והגרמנים, ולכן לא ממהרים להוריד מחירים".
כשעננים מדברים ביניהם - כך תנהלו את הדאטה בארגון באופן יעיל
אפשר לבטל?
המגפה העולמית הובילה לשינוי שהצרכנים צריכים להפנים בכל הנוגע להזמנות בתחום התעופה ובתיירות - ביטולים צריכים להיות חלק בלתי נפרד מהעסקה. בצל אי-הוודאות ושינויים שעשויים להפוך את הקערה על פיה, גם סוכני הנסיעות מודעים לכך.
באשת טורס ניתן לבטל את החופשה עד שבועיים לפני המועד מכל סיבה, באיסתא מאפשרים להזמין ולשלם חודש לפני הנסיעה ולשלם 33 דולר לביטוח ביטול נסיעה, בקשרי תעופה ניתן לבטל את החופשה 30 ימים לפני מועדה ובטווח של 14 ימים לערוך בה שינויים כולל החלפת שם, בישראייר בתמורה ל-20 דולר לנוסע ניתן לבטל את ההזמנה עד 48 שעות לפני מועדה.
סמנכ"ל ישראייר, גיל סתיו, אומר לגלובס כי "מהרגע שבוטלה ועדת החריגים, חל זינוק בביקוש לטיסות ולחבילות. מדובר ביעדים שמקבלים ישראלים, דוגמת מונטנגרו, גיאורגיה, אלבניה ודובאי. לאור העובדה שלא מחוסנים/מחלימים ובכללם ילדים מחויבים בבידוד בחזור לישראל, עיקר ההזמנות הן של זוגות והרבה פחות של משפחות".
מזג האוויר החם (מאוד) באיחוד האמירויות בקיץ מוציא את היעד הזה מכלל היעדים שרלוונטיים לחופשה. הביקוש לטיסות לדובאי הוא לחודשי האביב ולאחר הפסח.
לתשובת-לב הנוסעים לאמירויות, נציין כי נושא הפטור ההדדי מוויזת התייר עדיין לא תקף, ולפיכך ישראלים שמבקשים לטוס לאמירויות צריכים לשלם על ויזה (כ-100 דולר לנוסע). הנחמה שמציין סתיו היא ש"בניגוד למה שראינו בחודש דצמבר, במהלכו המערכות בדובאי לא היו ערוכות לקלוט עומס בקשות לוויזה ונותרו עומסים בנתב"ג - הפעם ההיערכות טובה יותר". נציין כי בחודש דצמבר טסו כ-67 אלף ישראלים (הלוך ושוב) לאמירויות.
סוגיית האפשרות לבטל את החופשה צריכה כאמור לעמוד בראש מענייני הנוסעים בעת ביצוע הזמנה עתידית גם מול חברות התעופה. "אני מאמין שעוד ועוד חברות תעופה ילכו על כיוון של ביטול חינם. כיום דלתא היא אחת הבודדות שמציעות ביטול חינם מכל סיבה, ושאר החברות מציעות בעיקר שינוי חינם", מסביר לניס. "שינוי זה נחמד, אבל זה משאיר את הכסף אצל חברת התעופה וברוב המקרים יהיה כרוך בתשלום נוסף בעיקר למי שרכש כרטיס על בסיס המחיר הנמוך ביותר. אני תוהה איפה היו החברות והסוכנים שהיום מציעים אפשרויות ביטול, כשכל-כך הרבה נוסעים עוד לא קיבלו החזרים על טיסות שבוטלו בשנה החולפת. דווקא חברות הלואו קוסט יותר מאשר חברות הלגאסי מגלות מדיניות גמישה מבחינת ביטולים לצד החזר כספי בטווח של ימים".
הכתבה המקורית פורסמה בגלובס.