מדריך וחניך טיסה בקורס טיס נהרגו אמש (שלישי) כאשר מטוסם הקל התרסק סמוך לרהט. שמותיהם של ההרוגים הותרו לפרסום; רב סרן במיל', טייס בטייסת 201 בחיל האוויר איתי זיידן, ששימש כמדריך הטיסה, וחניך הטיסה שלו רב"ט ליהוא בן-בסה, חניך בקורס טיס מראשון לציון. שעות לאחר התאונה הקטלנית, הולכות ומתבררות חלק מנסיבות האירוע. החקירה מנסה לברר אם מדובר בטעות אנוש, תקלה טכנית או פגיעה בציפור - ותיאור רגעי ההתרסקות עשוי לשפוך אור על הגורם המכריע.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
רס"ן במיל' איתי זיידן בן ה-42 ז"ל, אב ל-4 ילדים, שימש כמפקד טייסת 201 במילואים בחיל האוויר. זיידן, במקור מזכרון יעקב, הוא חבר קיבוץ שובל הסמוך לרהט. אשתו, היא מרצה באוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע. ככל הידוע זיידן הדריך את ליהוא בן-בסה בן ה-19 מראשון לציון, סטודנט באוניברסיטת בן גוריון וחניכו לטיסה במסגרת קורס טיס - שכידוע הסתיימה באסון. ליהוא ז"ל, שלו יש אח תאום, סיים את לימודיו בקיץ האחרון, ובחודש אוגוסט התגייס לצה"ל.
אביו, שלמה, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו את תמונתו וכתב: "בני ליהוא מחמד נפשי נקטל בתאונת אימונים בקורס טיס במטוס שהתרסק הבוקר ברהט. עולמי חרב עליי".
ראש הממשלה נתניהו פרסם בעמוד הפייסבוק שלו הודעה, בה הביע צער על מותם של השניים: "אני מביע צער עמוק על אובדנם של קצין חיל האוויר במילואים רס"ן איתי זיידן ז"ל ופרח הטיס מבית הספר לטיסה רב"ט ליהוא בן-בסה ז"ל שנספו בתאונת המטוס היום". בשם כל אזרחי ישראל אני שולח תנחומים למשפחותיהם ביגונם הכבד.
נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס אמש לאסון הנורא וכתב: "ליבנו עם המשפחות של טייס חיל האוויר במילואים ופרח הטיס מבית הספר לטיסה, אשר נהרגו היום בהתרסקות המטוס בו התאמנו. הלב דאב על אובדן החיים שנגדעו כל כך מוקדם. משפחות יקרות, משפחת חיל האוויר, אני כואב את כאבכם. יהי זכרם ברוך".
ליבנו עם המשפחות של טייס חיל האוויר במילואים ופרח הטיס מבית הספר לטיסה, אשר נהרגו היום בהתרסקות המטוס בו התאמנו. הלב דאב על אובדן החיים שנגדעו כל כך מוקדם.
— ראובן (רובי) ריבלין (@ruvirivlin) November 24, 2020
משפחות יקרות, משפחת חיל האוויר, אני כואב את כאבכם. יהי זכרם ברוך.
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, פרסם הודעת תנחומים: "ראשון לציון מרכינה ראשה! בשמי ובשם תושבי ראשון לציון אני שולח חיבוק חם והשתתפות בצערה הכבד של משפחת בן-בסה היקרה על מותו הטראגי של יקירנו, בן העיר, ליהוא בן-בסה ז"ל, היום בתאונת אימונים במסגרת קורס טיס. לנצח ננצור בליבנו את זכרו של ליהוא.ולא תוסיפו לדאבה עוד!"
גם אוניברסיטת בן-גוריון פרסמה אתמול הודעה רשמית: "האוניברסיטה אבלה על מותם של שניים מחברי קהילת האוניברסיטה בהתרסקות כלי הטייס היום. סטודנט, אשר היה חניך בקורס טיס, ובוגר האוניברסיטה ששימש כמדריך הטיסה. אנו משתתפים בצער המשפחות ומחזקים את ידי חבריהם של הנופלים".
מקיבוץ שובל נמסר: "קהילת קיבוץ שובל כולה משתתפת בצערה הכבד של משפחת זיידן עם מותו הפתאומי של חברנו איתי. איתי, בן 42 בלכתו, חבר אהוב ופעיל בקיבוץ והוא יחסר לכולנו מאוד. ליבנו עם אשתו מיכל, ילדיו יאיר, אוריה, אלונה וליהיא, וכל משפחתו המורחבת".
הסיבה לתאונה טרם ברורה, שכן המדריך והחניך לא קראו בקשר למגדל הפיקוח ומזג האוויר היה טוב. בנוסף, לא היה מדובר בתרגול יוצא דופן והשניים לא חרגו מהנתיב המתוכנן – נתיב טיסה מוכר שהחניכים טסים בו הרבה. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הנחה על הקמת צוות תחקיר מומחים בראשות קצין בדרגת אלוף-משנה לבחינת נסיבות האירוע. כמו כן, הודיע מפקד חיל האוויר על עוצר טיסות אימונים והכשרות בחיל האוויר החל מהיום.
מפקד חיל האוויר לשעבר, רב אלוף במילואים איתן בן-אליהו, התראיין אמש למהדורה המרכזית וטען: "ככל הנראה, התקלה נגרמה בשל תקלה בהגאים או בשל תקלה במבנה המטוס. לא נשמע שום דיווח של הצוות מהאוויר, שום אות מצוקה לא נקלט, השניים טסו בגובה לא רב מדי מעל הקרקע, אבל כזה שאפשר להיחלץ ממנו אם קיימת תקלה מתפתחת", מתאר בן-אליהו. "מכך, אנחנו מבינים שקרה משהו פתאומי. החבטה בקרקע הייתה חבטה די קשה, כלומר לא היה ניסיון לנחיתה רכה".
בעקבות כך, סובר בן-אליהו: "אני נוקט בזהירות רבה, ולא נוהג לבצע הערכה של המידע בשלב זה, אך כנראה שקרה אחד משני דברים: האחד – תקלה בהגאים: השליטה בהגאים היא על ידי צירים שמחוברים לקצוות הכנפיים. אם ציר כזה נשבר, השליטה אובדת. האפשרות השנייה – תקלה במבנה המטוס". בשני הרגעים הללו, מסביר בן-אליהו, מנסים להשתלט על המצב ולא מצליחים ליצור קשר עם מגדל הפיקוח.
אסון ההתרסקות בנגב
אמש סמוך לשעה 11:00 מטוס קל דו מושבי המריא מאחד המנחתים הקרובים לטיסה בגובה נמוך. מסיבה לא ידועה, המטוס נגע בקרקע, ניתר - ואז פגע בעצמה בקרקע והתלקח. גורמים שקשורים לחקר תאונות אוויר נמצאים בזירה, סמוך לקיבוץ משמר הנגב, כדי לבדוק מה הסיבה לתאונה הקטלנית: טעות אנוש, כשל טכני או התנגשות בציפורים שעפות באזור בתקופה זו.
פעולות החילוץ בזירה הקשה הושלמו אתמול, ולאחר מכן גופות שני הטייסים הוצאו כדי להשלים את הזיהוי הסופי. גופות ההרוגים הוטסו למרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), משם יועברו לצריפין. אהרון לפידות, מומחה לתעופה, התייחס בריאיון לתוכנית "שלוש עם עופר חדד" לנסיבות האירוע הקשה: "מזג האוויר הרבה יותר מסוכן למטוסים קלים אבל מתיאור מה שהתרחש מתברר שהטייסים עשו מאמץ להגיע לאיזושהי נחיתת חירום".
לדבריו, "העובדה שהמטוס גלש ואז ניתר באוויר ואז התרסק זה יכול להצביע על כך שהטייס ניסה להנחית את המטוס נחיתת חירום כי הוא גילה תקלה שהצריכה נחיתה. הטייס ניסה ככל הנראה להנחית את המטוס".
בחקירות תאונות אוויר יש אלמנטים רבים שמשקללים כדי להגיע לסיבה לתאונה מסוג זה: מזג האוויר הוא גורם חשוב מאוד. במקרה הזה לא סביר שמזג האוויר ששרר בצפון הנגב היה הגורם. נראה שהעננות הייתה מאוד גבוהה ולא בגובה שמאפיין טיסה במטוסים קלים. גם תופעות אחרות כמו רוחות חזקות לא היו באזור: גם הראות הייתה טובה מאוד ולכן קשה למצוא קשר בין התנאים לבין התוצאה הטרגית.
אזור נתיב הטיסה במשמר הנגב הינו בעייתי בתקופה זו של השנה. מדובר בנתיב טיסה מוסדר למטוסים צבאיים ואזרחיים, ובעונה זו ישנה נדידת ציפורים נרחבת באזור. רק לפני שבועיים מסוק פגע בעוף דורס באזור ונאלץ לבצע נחיתת חירום, והנתיב הוסט מעט צפונה.
כוחות כיבוי של תחנת באר שבע ורהט הגיעו לזירה וכיבו את השרפה. רב רשף אריק אלימלך סיפר: "קיבלנו הודעה על התרסקות מסוק באזור נחל גרר. הזנקנו מספר צוותי כיבוי. ראינו מטוס קל על הקרקע, הוא היה בוער כליל. לצערי במקום היו כבר שני הרוגים. ראינו שאריות של המטוס מפוזרות על הקרקע, חלקן בערו".