השרפה שפרצה שלשום (שישי) בכפר האורנים שבמועצה האזורית בנימין חשפה נקודת תורפה - שהתושבים מתריעים עליה כבר שנים. בניסיון להתפנות מהאזור שעלה בלהבות, הם נאלצו להמתין למעלה משעה בפקק תנועה ארוך - בכביש הגישה היחיד ליישוב, דבר שלפי עדותם שם אותם בסכנת חיים של ממש. "אם האש הייתה מגיעה מכיוון היציאה - לא היה לנו איך להימלט", סיפרה אחת התושבות.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
"כפר האורנים הוא יישוב שהוקם ב-1994 והכניסה אליו נבנתה באופן זמני דרך היישוב 'לפיד' - כשהתכנון היה לבנות בעתיד כניסה מסודרת נוספת", סיפר ציקי שכטר, אחד התושבים. "בינתיים חלפו יותר מ-20 שנה, ביישוב יש כ-500 משפחות עם למעלה מ-2,000 תושבים, ואנחנו מתריעים על כך שאם חלילה קורה אירוע מסוכן כמו שהיה בסוף השבוע - אנחנו הופכים ללכודים".
לדבריו, משנת 2016 החלו דיונים במועצה האזורית במטרה לבנות את הכביש, ובשנה שעברה התקבל האישור על סלילתו, כשהתוכניות הונחו על שולחן מנהל התכנון. ציקי הסביר: "אני משתתף בדיונים כבר שנתיים וחצי כנציג היישוב. הסיבה העיקרית למניעה היא ההתנגדות של המשרד לאיכות הסביבה, שטוענים כי הדבר ייפגע במרקם האקולוגי ובצבאים שמתגוררים באזור. אבל חיי אדם חשובים יותר, ועל כן צריך למצוא לכך פתרון".
תושבת נוספת סיפרה על חווית הפינוי מהיישוב בזמן השרפה: "מרגע שהודיעו לנו להתפנות ועד שיצאנו מהכפר - לקח לנו שעה. הסיבה הייתה פקק מטורף שנוצר בכניסה ליישוב. כשאנחנו עומדים בכביש כשקורה כאן משהו חריג כמו השרפה - זה הופך למלכודת מוות. אם האש הייתה מגיעה מכיוון היציאה לא היה לנו איך להימלט".
בדיונים שנערכו בוועדת התכנון, הסבירה נעמה מגורי כהן, נציגת המשרד להגנת הסביבה, את עמדתה: "בתחום זה עובר מסדר אקולוגי ארצי הן מצפון לדרום והן ממזרח למערב. השטח מאופיין בגבעות טבעיות שחלקן מיוערות ומשובץ באתרים ארכיאולוגיים. צבאים רבים ובעלי חיים אחרים מתקיימים בשטח זה".
מגורי-כהן הוסיפה כי "בשל התכנון של מחלף שילת שאמור לתת מענה לכל העומסים, נראה כי אין הצדקה להוספת דרך חדשה. קיר אקוסטי באורך 4 קילומטרים ובגובה 6 מטרים, מהווה מפגע נופי וישנן השלכות סביבתיות גדולות מאוד".
ראש מועצת בנימין ישראל גנץ מסר: "אנחנו פועלים מול כל הגורמים כדי להאיץ את האישורים ואת סלילת הכביש. ארוע השריפה הוא רק דוגמא לחשיבות הכביש הזה שגם יפתור בעיות תנועה רבות סביב צומת שילת ויקל על שגרת יומם של עשרות אלפי תושבים. המועצה קידמה ואף מימנה את הליך התכנון. ההתקדמות בשאר התהליכים עד לסלילת הכביש מצד כל הגורמים צריכה להיות מהירה יותר"
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד ממתין להשלמת תסקיר ההשפעה על הסביבה, כך שטרם העביר את חוות דעתו הסופית. התוכנית לסלילת כביש 4431 נמצאת בהליך תכנוני בוועדה המחוזית מרכז ויו"ש במשותף, כמקובל בתוכניות מסוג זה. בדיון שהתקיים בוועדת ההיגוי המחוזית, המשרד התבקש על ידי הוועדה להעביר הנחיות להשלמת תסקיר השפעה על הסביבה, ואכן כך עשה כבר בחודש אוגוסט. עד למועד זה, לא התקבל התסקיר המלא. כביש 4431 מתחיל בשומרון בסמיכות למודיעין עילית, עובר מזרחית לכפר אורנים, ולאחר מכן ממשיך בסמיכות ליישוב כפר רות עד דרך 443. מדובר בשטחים פתוחים רציפים רגישים ביותר, ובאזור זה עובר מסדרון אקולוגי ארצי המשרת בעלי חיים רבים, לרבות צבאים. השטח מאופיין בגבעות טבעיות שחלקן מיוערות, ומשובץ באתרים ארכיאולוגיים. כמקובל בהליך התכנוני הסטנדרטי, לאחר שיתקבל במשרד להגנת הסביבה התסקיר, הוא ייבדק על-ידי הגורמים המקצועיים כדי להבין את ההשלכות הסביבתיות מביצוע הכביש בסמוך לישובים הקיימים, וכן את ההשלכות האקולוגיות על השטח הפתוח והערכי שבו מוצע הכביש. לאחר בדיקת התסקיר, המשרד יעביר את חוות דעתו לוועדה המחוזית, כגוף הממליץ לה מבחינה סביבתית. אם הוועדה המחוזית תחליט כי יש לאשר את תוכנית הכביש, היא תאושר להפקדה ויתחיל הליך התנגדויות הציבור. רק לאחר מכן יתברר אם הכביש יאושר ובאיזה אופן".