רשת ערי מצוינות, ביזמת קרן טראמפ ובהובלת המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת ת"א, מפרסמת הבוקר (רביעי) את דוח המצוינות השנתי שלה, הבוחן את שיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה בשנת הלימודים תשע"ט לעומת חמש השנים שקדמו לה. הדוח מציג את הישגיהן של 110 רשויות מקומיות. מהדוח עולה כי הממוצע הארצי של שיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה נותר 15.5% - לראשונה מזה שבע שנים לא נרשמה עליה בממוצע הארצי.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
הדוח מציג את הממוצע הארצי של שיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה, ובנוסף מחלק את הרשויות המקומיות לארבע קטגוריות, בהתאם למגמת השינוי בין השנים תשע"ט לתשע"ח: רשויות נוסקות (כאלה שנרשמה בהן עליה של מעל ל-20% בשנה האחרונה); רשויות משתפרות (כאלה שנרשמה בהן עליה של עד 20% בשנה האחרונה); רשויות מאטות (כאלה שנרשמה בהן ירידה של עד 20% בשנה האחרונה) ורשויות נחלשות (כאלה שנרשמה בהן ירידה של מעל ל- 20% בשנה האחרונה).
שיעורי הירידה בזכאות לבגרות 5 יח"ל מתמטיקה
- ראש העין- 12.1%
- הרצליה- 12%
- רמת גן- 10.7%
- גבעתיים- 10.6%
רשויות נוסקות: קרוב למחציתן ערביות
ב-18 רשויות מקומיות נרשמה עליה של מעל ל-20% בשיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה, מתוכן שמונה רשויות ערביות, שתי רשויות חרדיות (בית"ר עלית, ואלעד), שלוש רשויות בפריפריה הצפונית (טירת כרמל, צפת וקרית שמונה) ושלוש רשויות בפריפריה הדרומית (ערד, שדרות וקרית גת). בין הרשויות הבולטות בהישגיהן שנכללות בקטגוריה זו: אלעד עם עליה של 77.8%; אכסאל עם עליה של 76.9%; טירת כרמל עם עליה של 75.3%; משהד עם עליה של 55.9% וערד על עליה של 51.4%.
חשוב לציין, כי על אף שהן ממוקמות בקטגוריות הרשויות הנוסקות, 17 מ-18 הרשויות עדיין נמצאות מתחת לממוצע הארצי. ערד היא היחידה מבין הרשויות הנוסקות עם שיעור זכאים לבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה העולה על הממוצע הארצי.
לגבי רשויות משתפרות: ב-32 רשויות מקומיות נרשמה עליה של עד 20% בשיעור הניגשים לבחינת הבגרות בחמש יחידות במתמטיקה, מתוכן שמונה רשויות ערביות. בין הרשויות שנכללות בקטגוריה זו: נתניה עם עליה של 19.3%; טמרה עם עליה של 17.2%; קרית מלאכי עם עליה של 15.6%; נהריה עם עליה של 13.4%; בת ים עם עליה של 12.1%; ירושלים עם עליה של 9.8% ותל אביב-יפו עם עליה של 7.4%.
רשויות מאטות: ירידה בשיעור התלמידים הזכאים לבגרות הכוללת 5 יח"ל במתמטיקה
לפי הדוח, ב-35 רשויות מקומיות נרשמה ירידה של עד 20% בשיעור הניגשים לבחינת הבגרות בחמש יחידות במתמטיקה, מתוכן מספר גדול של רשויות מאזור המרכז והשרון, כגון רמת גן, הרצליה, גבעתיים, כפר סבא וראש העין.
כך למשל בגדרה נרשמה ירידה של 14.8%; בראש העין נרשמה ירידה של 12.1%; בהרצליה נרשמה ירידה של 12%; ברמת גן נרשמה ירידה של 10.7%; בגבעתיים נרשמה ירידה של 10.6%; בכפר סבא נרשמה ירידה של 5.6% וביהוד מונוסון נרשמה ירידה של 5.6%. חשוב לציין כי אצל 17 מבין 35 הרשויות המאטות שיעור התלמידים הזכאים לבגרות הכוללת 5 יחידות לימוד במתמטיקה הוא מעל הממוצע הארצי.
לגבי רשויות שהציגו ירידה של מעל 20% בשיעור הניגשים לבחינת הבכרות במתמטיקה: 25 רשויות נכללות בקטגוריה זו, מתוכן 10 רשויות ערביות, שלוש רשויות חרדיות (בני ברק, מודיעין עילית ורכסים), חמש רשויות בפריפריה הצפונית (בית שאן, חצור הגלילית, כרמיאל, קרית ים ועכו) ושתי רשויות בפריפריה הדרומית (אופקים וירוחם). כל הרשויות בקטגוריה זו נמצאות גם מתחת לממוצע הארצי.
בין הרשויות הבולטות שנכללות בקטגוריה זו: תל שבע עם ירידה של 50%; באר יעקב עם ירידה של 49.3%; בית שאן עם ירידה של 44%; קרית ארבע עם ירידה של 40.8%; קרית טבעון עם ירידה של 40.1%; חצור הגלילית עם ירידה של 34.7%; ירוחם עם ירידה של 32.7%; בני ברק עם ירידה של 28% וטייבה עם ירידה של 24.4%. בקטגוריה זו נכללות גם מודיעין עילית ורכסים, שתי רשויות שנותרו מחוץ למשחק לאחר שבמשך 5 שנים לפחות לא למד סיים אף בוגר שלהן בגרות הכוללת 5 יח"ל במתמטיקה.
חשוב לציין, כי אפילו רשויות שהצליחו בשנת תשע"ח לשבור את תקרת הזכוכית ולהוביל עם שיעור תלמידים הזכאים לבגרות הכוללת 5 יחידות לימוד במתמטיקה העולה על הממוצע הארצי נחלשו משמעותית בשנת תשע"ט. בעקבות זאת, חלקן אף ירדו חזרה אל מתחת לממוצע הארצי.
סיון לנדמן, מנהלת רשת ערי מצוינות: "לרשויות המקומיות יש תפקיד מכריע ביכולתן לעודד מצוינות בקרב התלמידים שתחת אחריותן. זו בשורה משמחת, שכן בכל שנה אנחנו עדים לקשר הסיבתי שבין הפניית משאבים לבין התוצאות בשטח. רשויות מקומיות ששמו את הנושא בליבת עיסוקן, הצליחו לחולל שינוי. מאז שהוקמה רשת ערי מצוינות ניתן לראות שינוי מבורך באופן ההתייחסות של הרשויות ללימודי המתמטיקה והמדעים. יחד עם זאת, חשוב לומר, זו משימה שלא יכולות להיות בה הפוגות. רשות מקומית אשר תפחית ממאמציה, תאלץ להתמודד עם ירידה בשיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות הכוללת 5 יחידות לימוד במתמטיקה".
אופיר פז-פינס, יו"ר המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב: "אנחנו נכנסים לשנת הלימודים הנוכחית, אחת המאתגרות שידענו אי פעם, בנקודת פתיחה שצריכה להדאיג את כולנו. לראשונה מזה שבע שנים לא נרשמה עליה בממוצע הארצי והרבה מהרשויות החזקות ועתירות המשאבים נחלשו בהישגיהן. אי נקיטת פעולות מיידיות לא רק שלא שתמחק את ההישגים שכבר הושגו אלא תחזיר אותנו למקום שהיינו בו לפני עשור. שר החינוך ושר האוצר מתמקדים כעת רק בקורונה, אבל משבר הקורונה יחלוף בסופו של דבר, ועלינו לשאול את עצמנו היכן יהיו ילדנו ביום שאחרי: האם הם ערוכים להתמודד עם האתגרים הלימודיים והמקצועיים הצפויים להם? האם עוד עשור לא נוכל להתהדר עוד בהיותנו אומת הסטרטאפ? אין כאן נוסחת קסם, להיכן שלא יופנו משאבים גם לא תהיינה תוצאות".