בסרטון שפרסמה הבוקר (ראשון) עמותת "אור ירוק", תועדה תאונת דרכים בכביש 85 שהתרחשה בשבוע שעבר. בתיעוד נראה רכב מנסה להשתלב משולי הכביש, חוסם דרך לרכב אחר וגורם לתאונת דרכים, בה מכונית סטתה לנתיב הנגדי תוך שהיא שוברת את גדר ההפרדה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
"פתאום רכב עלה מהשוליים לכביש ונהג אחר לא הספיק לעצור ולהתחמק ממנו. כתוצאה מכך הגיח מולי רכב שחצה את גדר ההפרדה ופגע ברכב שלי", מספר אופיר שצילם את הסרטון. "יצאתי מיד לבדוק מה קרה לנהג ולהגיש עזרה, ותוך כמה דקות הגיעו כמה אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ. היו מספר פצועים קל ונגרם נזק לכמה כלי רכב".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "במזל גדול התאונה הסתיימה ככל הנראה עם מספר פצועים קל ונזק לרכוש. עצירה בשולי הכביש או במפרצי ההורדה מסוכנת, ובעיקר החזרה לכביש וההשתלבות בתנועה". עוד אמר מנכ"ל "אור ירוק": "חייבים להגביר את המודעות בקרב הנהגים לסכנות שבעצירה בשוליים. עוצרים רק במצבי חירום ומתרחקים מהרכב. תמיד עדיף לעצור במקום בטוח ומוסדר ולא בשולי הכביש".
מנתוני "אור ירוק" עולה כי בשנת 2019 חלה עלייה בתאונות הדרכים בשולי הכביש בהשוואה לשנת 2018: 65 מול 61. מספר הנפגעים בתאונות מן הסוג הזה עלה ב-50%: בשנת 2018 נפגעו 98 בני אדם וב-2019 מספר הנפגעים הגיע ל-147. עם זאת, מהנתונים עולה כי מספר הפצועים קשה ומספר ההרוגים בין השנים 2019-2018 נמצא בירידה, כאשר מוזכרים ארבעה הרוגים מתאונות בשולי הכביש בשנת 2019 לעומת חמישה בשנת 2018.
מחקרים שמציגה "אור ירוק" בנושא תאונות בשולי הכביש מראים כי קיים קשר בין רוחב השול לבין התרחשות התאונות. שול ברוחב גדול מ-2.25 מטרים, מפחית את התאונות, לעומת שול צר ברוחב של 2.25-1.5 מטרים שמגדיל אותן. "לרוחב שולי הכביש משקל מרכזי בצמצום הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. השוליים נמצאים בכבישים המהירים כך שעוצמת הפגיעה במהירות גבוהה היא קטלנית", נמסר.
עמותת "אור ירוק" מזכירה שנסיעה בשולי הדרך מותרת לרכב שנאלץ לנסוע במהירות נמוכה בשל מטענו, לתחבורה ציבורית על פי תמרור מיוחד, למקרי חירום, תקלה וחילוץ נפגעים. רוכבי אופניים מחויבים בנסיעה בשוליים בדרכים בין עירוניות, ולהולכי רגל מותרת ההליכה בשוליים בניגוד לכיוון התנועה.