מהפכה בעבירות התעבורה: לאחר שבחן האם כלל עבירות התעבורה צריכות להישאר פליליות, צוות בין משרדי המליץ להוציא עבירות כמו נהיגה במהירות גבוהה, שימוש בטלפון סלולרי ואי חגירת חגורות בטיחות מהדין הפלילי. המשמעות - ביצוע עבירות אלו לא יביא לרישום פלילי. הצוות בראשות השופטים אביטל חן ואינאס סלאמה שמונה בשנת 2018 הגיש לממשלה את הדוח המסכם. מעמדן של עבירות חמורות יותר כמו נהיגה בשכרות יישאר פלילי.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
ההמלצות מתייחסות לעבירות מסוג "ברירת משפט". כלומר, עבירות שהעונש בגינן הוא קנס, שלעתים מלווה בנקודות. מקבל הדוח על ביצוע עבירות אלו יכול לבחור אם לשלם את הקנס שנקבע בהן או לטעון שהשוטר טעה ברישום הדוח ולבקש להישפט. על פי הרפורמה המוצעת, העבירות יהפכו ל-"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המנהלי ולא במישור הפלילי. הקנס בצידן כמובן ישאר ועדיין יהיה ניתן לערער עליו.
אלא שהליך הערעור ישתנה - הערעור יופנה לבית דין מנהלי לתעבורה, מוסד חדש שיוקם במשרד המשפטים ושם ידונו בערעורים. שם, במרבית ההליכים, כל מה שהמערער יצטרך לעשות זה לשלוח מסמכים במערכת דיגיטלית. במקרים בהם יהיה צורך בדיון הוא ייעשה בווידאו, ורק במקרים חריגים יגיע המערער לאולם בית המשפט.
מטרת המהפכה בדיני התעבורה עליה ממליצים כותבי הדוח היא במידה רבה לייעל את ההליך ולהוריד עומס ממערכת המשפט. דוחות מסוג "ברירת משפט" מהווים כ-90% מכלל דוחות התעבורה שהמשטרה חילקה בין 2017 ל-2019 - כמיליון דוחות. כ-140 אלף תיקי תעבורה נפתחים בכל שנה בבתי המשפט ועל אף שמספר זה צפוי לעלות עם כניסת האמצעים הדיגיטליים, כך גם הטיפול אמור להתייעל.
גם על החלטת בית הדין המנהלי יהיה ניתן לערער, מה שיעביר את התיק לבית משפט לתעבורה - המקום שבמצב הנוכחי התיק מתנהל בו כבר מהרגע הראשון. יש לציין כי לפי המלצות הוועדה מעמדן של העבירות החמורות יותר, כמו למשל חציית קו הפרדה רצוף, נהיגה בשכרות ונהיגה ללא רישיון, לא ישתנה. עבירות אלו גוררות זימון למשפט פלילי באופן ישיר.
כמו כן, הצוות שגיבש את המסקנות הוקם על ידי שרת המשפטים לשעבר איילת שקד מכוח החלטת ממשלה.
את עבודת הצוות שהמליץ על הרפורמה ריכז ד"ר עמרי בן-צבי מהמחלקה למשפט ציבורי-מנהלי בייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. "הצוות מצא כי המתווה המנהלי, שמקובל גם במדינות מערביות אחרות, צפוי לתת מענה טוב יותר לנושא, שכן הוא יאפשר הגברה של אכיפת דיני התעבורה ושירות טוב יותר לציבור", אמר ד"ר בן-צבי.
"סדרי הדין בבית הדין המנהלי יהיו פשוטים ויעילים יותר מסדרי הדין במערכת הפלילית. לדוגמא, הצוות ממליץ כי ברירת המחדל של בית הדין המנהלי תהיה הכרעה על בסיס חומרים כתובים (במיוחד בעבירות מצולמות)", הוסיף ד"ר בן-צבי שסיים עם השלכה חיובית נוספת של הרפורמה: "הקמת בית הדין תייצר מומחיות מיוחדת אצל הדיינים בסוג מסוים של הפרות תעבורה, מה שיאפשר הכרעה מהירה יותר בשאלות שיתעוררו".