דוהרים אלינו עם משלוחי האוכל - אבל גם מסכנים חיים: בתקופת הקורונה, השליחים של וולט היו ה"שריפים" של תל אביב. היחידים שיכלו לצאת החוצה, לעבוד, ולהעביר משלוחים, בעיקר משלוחי אוכל. אבל עכשיו זה נגמר, אנשים כבר יכולים לצאת מהבית בלי בעיה, הכבישים מלאים כלי רכב - אבל מסתבר שדווקא את שליחי וולט זה לא ממש מעניין.
לעדכונים נוספים ושליחת שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
בימים האחרונים, חברי "תוכנית חיסכון" יצאו לכמה צמתים ברחבי הארץ וראו איך שליחי וולט הפכו את הכבישים לשלהם. בלי שום בעיה הם עוברים על החוקים ואף אחד לא אוכף אותם.
במקרה אחד שתיעדנו, חשבנו ששליח וולט מתכוון לעצור ברמזור אדום, אבל לא. הוא מחכה מעט, רואה שיש אישה שעוברת במעבר החציה, עובר באדום וממשיך בלי שום בעיה.
במקרה אחר, הבחנו בשליח וולט עומד ברמזור ומחכה. הכביש סואן, הרחוב עמוס מאוד ברכבים ובאוטובוסים, אבל אין לו מספיק סבלנות. אחרי כמה שניות הוא פשוט מחליט לחצות באדום למרות שהכביש עמוס מאוד במכוניות.
בתיעוד נוסף, הרמזור של הולכי הרגל אדום, הרמזור הירוק היחיד הוא למי שלוקח את הפנייה ימינה, אלא שאת השליח זה ממש לא מעניין וברגע אחד כמעט נוצרת תאונה.
במקרה אחר, רוכב וולט על אופניים חשמליים תועד כשהוא נוסע וכמעט פוגע באישה עם עגלה.
והנסיעה המופקרת של השליחים מתרחשת גם בשעות הלילה, כשהראות לקויה ומסוכן הרבה יותר בדרכים – אלא שאז הכבישים יחסית ריקים ונראה שהשליחים מרשים לעצמם קצת יותר. בתיעוד נוסף, נראה שליח נכנס לנתיב ללא איתות, וברגע שבעל רכב צופר לו הוא פשוט עוצר את התנועה ויורד אל בעל הרכב.
"זה לא יכול להימשך ככה, הזוי שזו המציאות שלנו"
"הלחץ על השליחים הוא מאוד מאוד גדול", מספר עוז דרור, סמנכ"ל אסטרטגיה ותקשורת בעמותת 'אור ירוק'. "מחד, חברת השליחויות לוחצת עליהם לספק את המשלוח מהר מאוד, מאידך, הלקוח גם הוא דורש לקבל את המשלוח במהירות המרבית, והלחץ הזה גורם לשליחים לבצע עבירות תנועה מסכנות חיים".
"זה מה שגורם לכך שאנו רואים שליחים שעוברים באור אדום, נוסעים נגד כיוון התנועה, רוכבים ללא קסדה, מסכנים גם את עצמם וגם את הולכי הרגל ולמעשה מצפצפים על חוקי התנועה", אומר דרור.
מי שעוד הצטרפה למאבק ועכשיו מנסה לתעד כל רוכב היא שרון קניאל, שהבינה שזה כבר הפך להיות פשוט מסוכן. "זה התחיל כשחציתי איזה יום אחד מעבר חציה באור ירוק, כששליח של וולט על אופניים חשמליים פשוט חתך אותי במהירות באור אדום", היא מספרת, "אמרתי לו: אתה רואה שיש לך אור אדום? והתגובה שלו הייתה: 'למה מי את, יא אהבלה'. זה לא יכול להימשך ככה, זה מסוכן וזה פשוט הזוי שזאת המציאות שלנו".
חברת וולט נהנתה ורשמה זינוק חד בהכנסות בתקופת הקורונה, אבל ככל שזה נוגע לפיקוח על השליחים, על שלומם שלהם ועל שלום הנוסעים והולכי הרגל מסביב - נדמה שנגמרת האחריות.
מ"וולט" נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה רבה רכיבה מסוכנת, ולראייה, בחודש האחרון סיימנו את ההתקשרות עם כ-25 שליחים אשר לא עמדו בסטנדרט הרכיבה הנדרש. כמו כן, אנו מבצעים הדרכות לשליחים, המשלבות תכנים של עמותת 'אור ירוק' טרם קליטתם לעבודה. בנוסף, אנו קוראים לגופים הרלוונטיים לפעול להאצת תוכניות לסלילת שבילי אופניים".