3 ימים אחרי אסון המעלית בתל אביב וטרם התבררו כל פרטי האירוע. הערב (שני) יובל וליאנו, מומחה למעליות, התראיין בתוכנית "חמש עם רפי רשף" ופירט על מספר דרכים לחילוץ מעלית תקועה – דבר שעשוי להציל חיים. "דיירים יכולים לבקש מהחברה הכשרה כיצד לחלץ מהמעלית - והחברה חייבת לספק להם הכשרה", הסביר.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
וליאנו טען כי "לא הייתה שום דרך לחלץ את עצמם ממעלית מסוג זה. זה מאוד מסוכן לנסות לחלץ את עצמך אם נתקעת במעלית באופן כללי". עוד הסביר וליאנו: "במעליות מסוג MRL, שאין להם חדר מכונות נכון להיום, החילוץ לא מתאפשר לדיירים אלא רק לאנשי מקצוע או לעובדים קבועים בבניין שעברו הכשרה לדבר הזה".
בהמשך הוא פירט כיצד מה על אנשי המקצוע לעשות כדי לחלץ את הלכודים: "איש מקצוע צריך קודם כל להוריד את המתח ולוודא שהוא למטה, לפתוח את ארון הפיקוד שבקומה העליונה ושם יש אופציה לחילוץ לפי סוג המעלית". והוסיף: "אחרי שפותחים את ארון הפיקוד יש או משיכה ידנית או לחיצה על כפתור שפותח את הבלם ובעזרת מצבר ניתן לחלץ. זה לא מסובך אבל צריך הכשרה".
"בבניינים בהם יש חדר מכונות הדיירים שעברו הכשרה והדרכה יכולים לחלץ", אמר. "עולים לחדר מכונות, מורידים את המתח וניגשים לידית שנמצאת על הבלם. ואז המעלית עולה, אבל גם זה מצריך הסמכה מצד החברה שהתקינה את המעלית. דיירים יכולים לבקש מחברת השירות שלהם הדרכה והם מחויבים לספק את זה".
וליאנו טען כי זה חכם לאפשר לדיירים הכשרת חילוץ למעליות מסוג MRL. "זה דגם שמתקינים אותו המון, זה סוג של מעליות שהוא ללא חדר מכונות. יש לו הרבה יתרונות גדולים וזה מותקן באלפים בארץ", אמר.
לגבי פתח מילוט בגג התא במעלית, מומחה המעליות הסביר כי נכון להיום, אין חובת התקנת פתח חירום "לכן ברוב המעליות אין". ולגבי חיישנים שיכולים לחלץ מעלית שנתקעה הסביר: "יש כאלה חיישנים בכל מיני מקומות בעולם, אני לא מכיר שהותקנו כאלו בישראל - כי אין חובה כזו בתקן".