18 נפגעים בתאונה קטלנית ליד נתב"ג: 4 הרוגים ו-14 פצועים באורח קל עד קשה בהתנגשות אוטובוס הערב (ראשון) בכביש 40 סמוך לצומת בדק. צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי לנוסעים שנפצעו, בהם 2 במצב קשה והיתר במצב בינוני וקל. קצין בכיר במשטרה מסר לחדשות 12 כי הנהג חשוד בגרימת מוות של 4 בני אדם ופציעתם של 14. הנהג שנפצע באורח בינוני נחקר בבית החולים בילינסון.  

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

מזק"א נמסר כי גבר ו-3 נשים נמחצו למוות. חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו את 14 הפצועים לבתי החולים השונים: בהם אישה כבת 67 וצעירה כבת 19 במצב קשה לבית החולים שיבא בתל השומר, ו-12 פצועים במצב קל פונו לבתי החולים אסף הרופא, בלינסון, והשרון. 

מדובר בקו 947 שנסע מירושלים לחיפה, ומממצאים ראשונים עולה שנהג האוטובוס סטה מסיבה שאינה ברורה ופגע בעוצמה בטרמפיאדה - שממש חצתה את האוטובוס. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', הגיע לזירת התאונה, וכוחות הכיבוי עדיין עמלים בכדי לחלץ גופות לכודות של חלק מן ההרוגים בתאונה. 

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: זק"א)
הנהג סטה, פגע בעוצמה בטרמפיאדה - שממש חצתה את האוטובוס | צילום: זק"א

בשיחה לכתבנו בחדשות 12, מסר קצין בכיר במשטרת ישראל כי אין לנהג שום סיבה לסטות. ההערכה היא שמשהו הסיח את דעתו, והנייד שלו נלקח לבדיקה. הוא נמצא כעת בסטטוס של חשוד בגרימת מותם של 4 אנשים ופציעתם של 14. 

האוטובוס שניות לפני התאונה (צילום: נתיבי ישראל‎)
האוטובוס - שניות לפני התאונה הקטלנית | צילום: נתיבי ישראל‎

בוידאו ובתמונה שצולמו על ידי נתיבי ישראל, ניתן לראות את האוטובוס בנסיעתו - שניות ספורות לפני ההתנגשות הקטלנית.

קצין אגף התנועה של מחוז מרכז, סגן ניצב חי מזרחי, סיפר: "אנחנו נמצאים בשלב זה בשלבי חקירה ראשונים. ככל הנראה ועל פי ממצאים ראשונים, נהג האוטובוס איבד שליטה וכתוצאה מכך פגע בתחנת ההסעה. עם הגעת כוחות ההצלה ראינו שיש 4 הרוגים בתאונה, 14 נוסעים נוספים פונו במצבים שונים לבתי חולים שונים. כרגע אנחנו עסוקים בפעולות הראשונות של החקירה". 

מאחר ואין מצלמות אבטחה, החוקרים יתבססו על עדויות של נוסעים וכן על נתוני הקופסה השחורה של האוטובוס. ממנה ניתן יהיה אולי ללמוד מה גרם לנהג לסטות ולפגוע בעוצמה בתחנת ההסעה. 

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: דוברות הצלה-פתח תקווה)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: דוברות הצלה-פתח תקווה

גורמי ההצלה השונים, בהם מד"א, כוחות הכיבוי והמשטרה נמצאים במקום. הפצועים קיבלו טיפול ראשוני בשטח לפני שפונו לבית החולים. עיקר המאמצים הנעשים כעת הם בכדי לנסות ולחלץ את הלכודים שבתוך האוטובוס. כביש 40 חסום כעת לתנועה בשני הכיוונים מצומת תע"ש לבדק. שוטרים נמצאים במקום ומכווינים את התנועה ומבקשים מהנהגים לנסוע בדרכים חלופיות.

פרמדיקית מד"א, גלי סופר, סיפרה: "כשהגעתי למקום ראיתי אוטובוס נוטה על צידו, שעון על שיחים ושעל הגג שלו יש בטונדה גדולה. ביצעתי סריקה מהירה של הזירה, נהג האוטובוס שהיה בהכרה מלאה נלכד במושב, 6 מנוסעי האוטובוס שכבו לכודים בתוכו כשהם בדרגות פציעה שונות ופצועים נוספים במצב קל התהלכו בזירה".

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: דוברות הצלה-פתח תקווה)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: דוברות הצלה-פתח תקווה

הפרמדיקית סופר הוסיפה: "התחלתי את המיון הרפואי הראשוני על מנת להעריך את דרגות הפציעה של הפצועים, 2 פצועות קשה, אישה כבת 60 וצעירה כבת 18 חולצו תוך כדי טיפול רפואי ע"י כוחות הכיבוי והועברו במהירות לניידות לטיפול נמרץ שפינו אותן במצב קשה לבי"ח שיבא, הפצועים שהתהלכו בזירה נבדקו ע"י הצוותים הנוספים של מד"א ופונו במצב קל לבתי החולים בסביבה". 

תאונת האוטובוס ליד נתב"ג  (צילום: אביב הרץ, TPS)
כוחות ההצלה בזירת התאונה | צילום: אביב הרץ, TPS

חיים אוטמזגין, מפקד זק״א שהיה בזירה, סיפר: ״מדובר בזירה קשה ומזעזעת. כשהגעתי למקום הייתה המולה רבה, ראיתי אוטובוס מרוסק בשטח הפתוח שבצידי הכביש, קורת בטון כבדה נתלשה מהתחנה מעוצמת ההתנגשות ופגעה בעוצמה באוטובוס. התוצאה קשה: 4 אנשים נלכדו כשהם סובלים מפגיעה רב מערכתית והם ללא רוח חיים, מתנדבי זק״א פועלים במקום בסיוע לוחמי האש לחלץ את גופות ההרוגים ובטיפול בכבוד המת בזירה הקשה". 

מתחילת השנה נהרגו 345 בני אדם, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד נהרגו 310, כך לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בשנת 2019 נהרגו 34 בני אדם ב-27 תאונות שונות במעורבות אוטובוסים, ומתחילת חודש דצמבר בלבד נרשמו 33 הרוגים בכבישים.

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: אביב הרץ, TPS)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: אביב הרץ, TPS

מ"אגד" נמסר בתגובה: "מדובר בקו 947 שיצא בשעה 18:00 מירושלים לחיפה. בסמוך לבח״א 27 סטה האוטובוס מסיבה בלתי ברורה מנתיבו ופגע בעוצמה בטרמפיאדה המבוטנת. נסיבות התאונה, הסטייה והפגיעה במבנה תיבדקנה על ידי בוחני המשטרה עם גמר תהליכי הפינוי של הנפגעים מתאונה קשה וטראגית זו. מבלי להתייחס לנסיבות התאונה והגורמים לה, אנו המומים וכואבים ומביעים צער עמוק וכבד על מותם של ארבעה נוסעים מקרב נוסעי האוטובוס, ופציעותיהם בדרגות קושי שונות של אחרים על לא עוול בכפם״. 

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה: "מדובר באירוע מזעזע בקו שהנהגים נוסעים בו במשך שלוש שעות וחצי ברציפות. נהיגה רצופה   ללא הפסקה וללא תחנות ההתרעננות היא פצצה מתקתקת. אנו קוראים לשר התחבורה לאמץ את מסקנות ארגון נהגי האוטובוסים בישראל ולעשות הכל כדי שתאונות מזעזעות מעין אלה לא יהיו מנת חלקנו".

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: אביב הרץ, TPS)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: אביב הרץ, TPS

מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, מסר בתגובה: "שנת 2019 היא שנת כישלון במאבק בתאונות הדרכים וזו תוצאה של הזנחה וצמצום הכסף שמועבר להצלת חיי אדם בכבישים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהגנה על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונות הדרכים כמו ילדים, קשישים, רוכבי אופנועים וקטנועים, צעירים ואזרחים מהחברה הערבית. במקום להתמקד בכל אוכלוסייה ובמאפיינים הייחודיים שלה, להכין תכנית פעולה לצמצום הנפגעים ולהוציא אותה אל הפועל, המדינה פשוט התעלמה מאותן אוכלוסיות והתוצאות הקשות בהתאם.

תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה (צילום: Christine and Steve Tan, תיעוד מבצעי מד"א)
תאונת האוטובוס שנפגע מבטונדה | צילום: Christine and Steve Tan, תיעוד מבצעי מד"א

עוד הוסיף המנכ"ל קיטה: "הנתונים הקשים היו מדליקים נורה אדומה בכל מדינה מתוקנת אבל למרות זאת בישראל לא נערך דיון אחד רציני עם כל הגופים האחראים על החיים של כולנו בכביש ולא נוספו תקציבים למאבק בקטל בדרכים אלא להיפך. כדי להחזיר את ישראל חזרה למסלול של ירידה בהרוגים מתאונות דרכים יש להוסיף עוד 200 ניידות משטרה ומאות שוטרים שיגבירו את הנוכחות וההרתעה בכבישים.

יש להגדיל את הכסף שמיועד לטיפול בכבישים האדומים ובצמתים המסוכנים, לעודד שימוש במערכות בטיחות מצילות חיים על ידי הפחתה במס, להתמקד בצמצום הנפגעים וההרוגים הגבוה באותן אוכלוסיות הנמצאות בסיכון להיפגע בתאונות דרכים. הכישלון המתמשך מוכיח כי האסטרטגיה של הטלת האחריות רק הנהגים פשוט לא עובדת ולכן חייבים להפסיק להאשים רק את הנהגים בתאונות ולקחת אחריות".