כל מי שצפה אתמול בסטורי של ראש הממשלה בנימין נתניהו חשב שבעל הבית השתגע. עם כל הכבוד, לא מדובר בתחושה חדשה. מדי יום מרגישים כך כל "אזרחי מדינת ישראל היקרים", כמו שמכנה אותם נתניהו בנאומיו וסרטוניו, אוהביו ושונאיו יחד. אבל אתמול, בזמן שדיבר על שימועים, עדי מדינה, חשדות ועימותים, התרוצצו באינסטגרם הרשמי שלו (438 אלף עוקבים), בזירת הסטורי הידועה, ביצי עין, תמונות של סביח, פניו של עומר אדם ואפילו עורפו המקועקע של אייל גולן.
בעוד שמהדורות החדשות חטפו מקלחת קרה כששידרו את ה"הודעה הדרמטית" וכבר בשניות הראשונות שלה הבינו שהיא לא דרמטית בכלל (חוץ מטיפות הגשם שירדו מהתקרה באיטיות אחת-אחת. זה היה מחזה דרמטי. למה לא מתקנים את זה?), מקום אחד דווקא כן הצדיק את הציפיות. בסטורי של נתניהו הייתה אתמול חגיגה. 33 פריימים מצחיקים ומדוייקים עלו שם אתמול, ויצרו יחד מחזה שתפס אותך לשנייה לא מוכן. רגע, ראש הממשלה המלבין והמעונב אחראי לדבר הזה? הסטוריז האלה באמת משוגרים מהמשתמש שלו?
אחד ממסרי הנאום - שוחד שמרכזו סיקור חיובי ולא כסף הוא לא שוחד - קיבל טיפול מיוחד והוכנס לפיצ'ר השאלות הפופולרי באינסטגרם. אלא שכיאה לאיש שמכריז הכרזות ולא עונה על שום שאלה אף פעם, הוסבה תיבת השאלות למחולל מסרים מעוצב, והתוצאה: "שוחד בלי כסף זה כמו סביח בלי חציל", "שוחד בלי כסף זה כמו כדורגל בלי מסי", "שוחד בלי כסף זה כמו שלישי בלי קוסקוס" ובקיצור, הבנתם.
בחדשות היו צריכים לקטוע את הנאום ולשדר את הסטורי
אנשי נתניהו גייסו בעצמם ובעזרת העוקבים, את כל מרכיבי החיים בישראל, מ"מפעל הטקסטיל" בדימונה ועד סטטיק ובן אל, הוסיפו להם אימוג'ים של פלפל חריף וסמיילי נקרע מצחוק, והגישו אותם יחד בשעת השיא. במקום נאום טלוויזיוני שהגאג הכי מרשים שלו הוא "אני בטוח ב-4,000 אחוז", בסטורי, שקהל יעדו המובהק נע בין הגילאים 10 עד 30, דאגו לשלהב את הקהל כהלכה. אם מה שרצו בחדשות זה דרמה, אולי היו צריכים לקטוע את הנאום המצטדק והלא מוצדק שנתן נתניהו, ולשדר במקומו את סטורי הנמלים שלו (או סטורי הקו המרוסק, רחבה היא טרמינולוגיית מתיישבי האינסטגרם).
כמי שנמנית בין קהל היעד, בחירתם של אנשי נתניהו להעביר את המסר בדיוק בשפה שלנו, לא מעליבה אותי. לחדד את נקודותיהם על שימועים ועל היועמ"ש באמצעות פרצופם של עדן בן זקן ושוקי, לא מזלזל באינטיליגנציה שלי. ההיפך הוא הנכון. ראש ממשלה המסובך בתיקים, שבחר להפיל את מלוא כובד צרותיו ופרוצדורות המשפט שלו על צופי המהדורות הרצוצים שזה עתה חזרו מהעבודה, הבין שבשביל להביא את הקהל הצעיר הוא צריך להתאמץ יותר. בלי נאומים המוגדרים על ידו כ"דרמטיים" ומשמשים בעיקר קורסים לדיבייט. אם כבר עשה נתניהו סיבוב מרשים אתמול על הגדולים, כשהשתמש בדקות מסך יקרות כדי לפרוס בסך הכל כמה טיעונים שלו כנחקר (חשוב ככל שיהיה), בסיבוב שלו על הצעירים הוא הבין שעליו להצטיין אפילו יותר. לא לחזור שוב ושוב על אותם מסרי הפחדה.
המדינה זה אני, הסטורי זה אני
הנקודה האם בנימין נתניהו, איש לא צעיר בן 69 שאומרים שאיננו מחזיק טלפון נייד משלו, ידע בכלל מכל המהלך הזה - היא לא רלוונטית בכלל. על המופע הקריאייטיבי המרשים הזה אחראים יועצי המדיה הצעירים שלו, יונתן אוריך וטופז לוק, שהשתלבו בלשכתו עם שיחרורם מדובר צה"ל ומאז מפיקים עבורו סרטוני פייסבוק וציוצי טוויטר מכל הסוגים. הבהרות בנוגע לדברים שלטענתו הוצאו מהקשרם על ידי התקשורת, ירידות על פוליטיקאים ועיתונאים וברכות ובקשות מ"אזרחי ישראל היקרים". האם הראו לנתניהו סטורי-סטורי לפני שהעלו לרשת? אולי רק לבן יאיר (וזה בגדר ספקולציה). אבל מבלי לשלוף בעצמו מהשאטרסטוק תמונה של קורנפלקס, רוחו השובבה שם. קראו לזה דרקטיבה מלמעלה.
ודווקא בגלל שנתניהו מצליח כל כך טוב לפצח את המדיום, צריך לדבר על המסר. אלה שאומרים שמדובר במניפולציה זולה, שהוא דוחף בדרכים חמודות מסרים מסוכנים, כבר קיבלו בעצמם מיתוג אכיל,שהושאל גם הוא מלב ליבה של הישראליות - מלפפונים חמוצים שחופנים בסופר בתקווה שאין מצלמות או סדרנים באזור. אבל עכשיו כשכולנו ממוגנטים אליו, מי במהדורות ומי בסטורי, חייבים לעצור כדי לוודא שאנחנו מבינים - רגע, מה הוא בעצם אומר?