פרסום ראשון | יהודי עמד מאחורי קמפיין שקרא להחרים את הבחירות במגזר הערבי? בכל מערכת בחירות מהדהדת השאלה האם במגזר הערבי ילכו להצביע או לא. בבחירות האחרונות, לפני כ-5 חודשים, הסוגיה הזו הייתה קריטית במיוחד: אחוז הצבעה גבוה בקרב הערבים, היה בא בהכרח על חשבון הימין – ובמלחמה על כל קול, זה כבר קריטי.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
על רקע זה, השלטים שצצו בוקר אחד במקומות שונים במשולש, מוואדי ערה, דרך באקה ועד טירה, היו מעניינים במיוחד: "החרימו את הבחירות", "החרמה היא רצון העם", נכתב שם. אלא שהשלטים לא היו חתומים – ומי שעומד מאחוריהם נותר אנונימי.
אז מי עומד מאחורי הקריאה להחרים את הבחירות? בפוליטיקה המקומית ישנם כמה חשודים מידיים כמו תנועת "בני הכפר" או הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית שעמדתם נגד הבחירות ידועה. אלא שמבדיקה שערכנו מתברר שאין להם קשר לקמפיין האחרון.
אז בדקנו עם חברות הפרסום שהשכירו את השלטים. ב-"א.א. ברק שילוט ופרסום", הבעלים סירב להצעה שקיבל והסכים לפרסם רק על שלט אחד: "התקשר אליי מישהו, יהודי עם מבטא אמריקאי, אז הוא אומר לי 'אני רוצה לעשות קמפיין להחרמת הבחירות אצל הערבים, לעודד ערבים להחרמת הבחירות'", סיפר.
"אמרתי לו 'למה אתה צריך לבקש את זה?' והוא ענה 'יש הרבה ערבים שלא רוצים להצביע ואנחנו לא מעוניינים שערבים יצביעו. יש לי סכום מאוד רציני, מה אכפת לך לקחת את הסכום הזה ולהעלות קמפיין?", שחזר בעלי חברת הפרסום את השיחה עם יוזם הקמפיין, "הוא הציע 250 אלף שקל".
אז ניסינו להבין מיהו אותו אלמוני, יהודי אמריקאי שהציע רבע מיליון שקל עבור קמפיין ההחרמה. "אני חושב שהוא מישהו מההתנחלויות", סיפר בעל חברת הפרסום, "אמר לי שאני אביא לו חשבונית והחשבונית תועבר לארה"ב, משהו עמותה כזו והם יעבירו לי את הכסף. הוא אמר שהוא רוצה שכמה שפחות ערבים יצביעו".
בחברה נוספת שבה פרסמו את השלטים, חברת "איתקאן", לא יכלו לחשוף את שם המזמין: "זו סודיות עסקית. אנחנו בסך הכל הפקנו את האירוע וקיבלנו את ההזמנה ממישהו סמוי. אין לי שמות, אני מאמין שזה מישהו שלא קשור לפוליטיקה. מישהו שיש לו כסף שרצה לעשות משהו שהוא מאמין בו, נראה לי יהודי".
קמפיין הקריאה לערבים שלא להצביע התפרסם לבסוף - וביום הבחירות היה אפילו ספק שחלק מהמפלגות הערביות תעבורנה את אחוז החסימה. אם העדות הזו נכונה וגורם יהודי הוא זה שעומד מאחורי הפרסום - מדובר באירוע חמור שבנסיבות מסוימות היה עלול להטות את תוצאות הבחירות.