בנימין נתניהו בנאום לאחר נצחונו בפריימריז בליכוד. ינואר 2015 (צילום: ap)
קרב משעשע בין כלי התקשורת. נתניהו | צילום: ap

מדד הקמפיין הוא משאל בהשתתפות פרשנים פוליטיים וכתבים מכלי התקשורת המרכזיים בישראל. המשתתפים מחלקים ציונים לאופן שבו הגופים הפוליטיים והמנהיגים שלהם התנהלו בטלוויזיה, ברדיו, בשלטי החוצות וברשתות החברתיות. התוצאות משוקללות עם סקר שנערך בקרב הציבור הרחב, וכך נבחרים מצטייני השבוע.

לראשונה מאז תחילת הקמפיינים, מהפך ברשימה. הליכוד מזנק למקום הראשון על חשבון הבית היהודי. מאז הפריימריז בשבוע שעבר ראינו קרב משעשע בין כלי התקשורת, שחגגו את הרשימה המתונה יחסית של הליכוד, לבין אלו שהדגישו את מיעוט הנשים במקומות הריאליים. בסופו של דבר, מדד הקמפיין מראה שזה היה שבוע טוב מאוד לנתניהו.

מנגד, הסקר מראה שבליכוד לא יכולים עדיין לשמוח. הציבור אמנם לא נרתע מהרשימה שהתגבשה אחרי הפריימריז, אבל הוא לא נוהר בהמוניו אל המפלגה. 5 אחוזים מהעונים אומנם החליטו להצביע לליכוד, אך 7 אחוזים מהעונים, שהם מצביעי ליכוד, הודיעו שיחפשו את ביתם הפוליטי במקום אחר.

הבית היהודי שחרר השבוע סרטון הומוריסטי נוסף, כנראה בניסיון למשוך קולות נוספים משדרות רוטשילד. הפעם ההומור פחות מפתיע ופחות מרשים. ובכל זאת, זה מספיק כדי להשאיר אותם בצמרת הדירוג. מכל המפלגות, הבית היהודי רושמת את אחוז שביעות הרצון הגבוה ביותר: 38 אחוזים. מנגד, מעניין לציין שאין מפלגה אחת שרוב העונים בסקר מרוצים מההתנהלות התקשורתית שלה, בלי קשר לחלוקה לימין ולשמאל.

המחנה הציוני גם שומר על מומנטום בטבלה, אם כי הוא עדיין לא מצליח לעבור את הבית היהודי. הצירוף של מנואל טרכטנברג לא הזיק למפלגה, וכנראה גם המתקפות החוזרות ונשנות של גורמים בימין, שממתגים את הרצוג כאיום אמיתי על נתניהו.

יש עתיד, כמיטב המסורת (הקצרה מאוד), עושים עבודה יפה מאוד בתחום הדיגיטל. באומץ רב הם אימצו אסטרטגיה פוזיטיבית, שמדגישה את ההישגים שלהם. במקביל, יאיר לפיד מאמץ רטוריקה תוקפנית יותר, שמדגישה את השחיתות של כל חברי הממשלה שאינם חברים במפלגתו. נכון לעכשיו, בציבור עדיין לא קונים את המסר. 59 אחוז מהעונים על הסקר לא היו מרוצים מההתנהלות של המפלגה.

ש"ס במקום החמישי, אחרי שבוע קשה מאוד שהתחיל בקלטת של הרב עובדיה, והסתיים בתחושת התאוששות ובהתמקמות של אריה דרעי בעמדה האהובה עליו: עמדת הקורבן. לא ברור מה מרוויח או מפסיד אלי ישי מהמאבק, אבל המפלגה שלו צוברת מומנטום תקשורתי.

גם מרצ פתחה את הקמפיין שלה, והבטיחה לתת "פוש גדול לשמאל". המפלגה עדיין לא נהנית מהפירות של הקמפיין הזה, והיא לא מצליחה להשתלב בחלק העליון של הדירוג. גם הציבור עדיין לא מביע תמיכה. רק 17 אחוזים אהבו את ההתנהלות התקשורתית של מרצ.

 

משתתפי הפאנל: אריק בנדר (מעריב), ירון אברהם (ערוץ הכנסת), רזי ברקאי (גלי צה"ל), שלום ירושלמי (מקור ראשון), ישראל כהן (כיכר השבת), אודי סגל (חדשות 2) יואב לימור (ישראל היום וקשת), רינה מצליח (חדשות 2), דנה סומברג (מעריב), עידן קוולר (גלי צה"ל), יואב קרקובסקי (רשת ב'), טל שניידר (mako), מתי טוכפלד (ישראל היום), מנחם לזר (פאנלס פוליטיקס), דרור גלוברמן (mako) ועוד. 

ממצאי סקר שנערך עבור MAKO על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס, בראשות מנחם לזר. בסקר השתתפו 500 חברים בפאנל הפוליטי שלPanel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל - מגיל 18 ומעלה. הסקר נערך בתאריך 4 בינואר 2015. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.6 אחוזים.