יושב ראש מפלגת ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, התראיין אתמול (שני) למהדורה המרכזית והתייחס להתחייבות שנתן בעבר לגבי הסכם הרוטציה וממשלת האחדות בין הליכוד לכחול לבן. השר דרעי הכחיש כי היה ערב לקיום ההסכם. על הטענה חזר דרעי גם בריאיון שקיים הבוקר (שלישי) ב-103FM והגדיר את הביקורת נגדו "שקר וכזב".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בריאיון באולפן חדשות 12, לאחר שעומת עם אמירותיו הקודמות, ניסה דרעי להסביר: "לא עבדתי על בני גנץ, זו הייתה המודעות שלי והרצון שלי שתהיה ממשלה שתחזיק מעמד. אני אמרתי את זה מיוזמתי שזה מה שאני רוצה, גנץ סגר הסכם עם נתניהו, אני לא ערב בהסכם הזה. אמרתי שאני משוכנע שממשלה כזו תשלים את ימיה וטעיתי".

"גנץ במשך שלוש מערכות בחירות עשה הכול להקים ממשלה בלי נתניהו ובלי החרדים", טען דרעי והוסיף כי גנץ ניסה עד הרגע האחרון להקים ממשלה עם המשותפת ועם ליברמן. "כשהבין שלפיד לא ייתן לו להיות ראש המפלגה הוא בא להקמת ממשלה עם נתניהו. נוצר משבר אמון גדול ביניהם, אלה בחירות מיותרות לגמרי ויכולנו להמשיך עוד 3 שנים. בתקופה שאחרי הקמת ממשלה הגורמים המקצועיים באוצר אמרו שאי אפשר להעביר תקציב דו שנתי כי אנחנו לא יודעים מה יהיה עם הקורונה, אני התחננתי לכחול לבן שנסכים על תקציב של שנה ונתקדם הלאה".

בריאיון הבוקר ב-103FM חזר דרעי על המסר: "זה לא שבני גנץ היו לו שתי ממשלות, ממשלה צרה עם המשותפת וממשלת אחדות איתנו ואני באתי לשכנע אותו בואו איתנו ביחד ועזוב אותך מלהיות ראש ממשלה ובוא להיות ראש ממשלה חלופי. גנץ לא השאיר שום אפשרות שבעולם, 3 פעמים ניסה להקים ממשלה בלי החרדים ובלי נתניהו וזה לא עלה בידו בגלל הנדל והאוזר שלא נתנו לו. כשעמדנו ללכת למערכת בחירות רביעית, הוא הלך. נכון שאני לחצתי, נכון שאני אמרתי ציבורית, נכון שדיברתי עם גבי אשכנזי. לא הייתי ערב זה שקר וכזבתחזרו על השקר הזה 500 פעם, אני יודע מה זה ערב. אני אמרתי מבחינה ציבורית שאני תומך בממשלה הזאת ואעשה הכול כדי לקיים אותה ועשיתי את הכול. אבל מה אפשר לעשות שניסנקורן מרגע שנכנס למשרדו החליט להתגרות בנתניהו?".

"אני נתתי ואתן את כל הערבויות"

בריאיון לפגוש את העיתונות אחרי סבב הבחירות השני, ב-7 בדצמבר 2019, ולפני פיזור הכנסת ה-22, אמר דרעי: "אם גנץ ייתן תשובה חיובית, וזה תלוי רק בו עכשיו, לנושא של החצי שנה (אז עוד דובר על מתווה לפיו נתניהו יכהן ראשון כראש ממשלה במשך חצי שנה, ולאחר מכן גנץ ייכנס לתפקיד), אני נתתי את כל הערבויות ואני נותן את כל הערבויות שזה יתקיים. אם זה לא יתקיים אנחנו, ש"ס, נתמוך בגנץ".

בהמשך אמר דרעי: "אמרתי לו את הדבר הזה. יש את כל הביטחון. מצאנו גם דרך בחקיקה שאם צד אחד מפר, הצד השני מקבל את חצי השנה בחזרה".

בריאיון למהדורה המרכזית ב-21 באפריל 2020, אחרי סבב הבחירות השלישי וכחודש לפני כינון ממשלת הרוטציה של נתניהו וגנץ, אמר דרעי בתגובה לשאלה האם ידאג לכך שהרוטציה תתקיים: "בעזרת השם כן. תהיה רוטציה. יהיו 3 שנים של ממשלה יציבה וחזקה. הוא (נתניהו) לא יכול לחמוק מזה, החוק הוא ברור".

מדבריו של דרעי בריאיונות בעבר עולה כי הוא אכן התייחס לעניין הערבות, והצהיר במפורש כי הוא נתן (בעבר) ונותן ("בהווה") ערבות לגנץ על הסכם הרוטציה שדובר באותם שבועות. מדבריו משתמע גם כי הוא היה מעורב בלחץ שהופעל על גנץ לחתום על הסכם רוטציה. עם זאת, מדובר בהסכם רוטציה אחר עליו דובר אחרי סבב הבחירות השני, שלבסוף לא יצא אל הפועל וישראל הלכה לסבב בחירות שלישי. 

גם לאחר סבב הבחירות השלישי, ובזמן שהתנהל משא ומתן בין הליכוד לכחול לבן על ממשלת החילופים, התייחס דרעי לנושא באופן פומבי. דרעי אישר שהוא ידאג לכך שהרוטציה, בין נתניהו וגנץ, כפי שאנחנו מכירים אותה כיום, תתקיים.

בני גנץ אריה דרעי (עיבוד: מרים אלסטר, פלאש/90 )
לחץ והתחייבות, דרעי וגנץ | עיבוד: מרים אלסטר, פלאש/90

הטענה של דרעי שנשמעה אתמול והיום אינה חדשה. דרעי התנער ממעורבתו ואחריותו להסכם הרוטציה כבר בחודש ספטמבר, במהלך המשבר הממשי הראשון של ממשלת החילופים - שנפתר זמנית בסופו של דבר על ידי מה שהוגדר "פרשת האוזר". בריאיון לעיתונאי ישי כהן מכיכר השבת אמר: "שר הביטחון, מר בני גנץ, לא חתם איתי על שום הסכם. זה ברור שאני דחפתי ואני לחצתי ואני אמרתי שזו הממשלה הנכונה, אני לא הייתי שותף להסכם, אני הייתי שותף רק כשיש בעיות בין שני הצדדים והיה נתק אז הייתי צריך לנסות לאחות את כל ההסכם שהם עשו ביניהם, את כל המבנה הזה של ראש ממשלה חלופי ולא חלופי".

 

 

השורה התחתונה

הטענה המרכזית של דרעי אומרת שהוא עצמו לא היה חתום על ההסכם, או שותף לו, ולכן לא ניתן להגיד כי היה ערב או סיפק ערבות כלשהי לבני גנץ. מהבחינה הזו, המשפטית, דרעי צודק. יו"ר ש"ס אכן לא חתום על ההסכם בין הליכוד לכחול לבן, ולא נחשב צד רשמי בהסכם. כמו כן, אין בהסכם התייחסות להבטחה שדרעי סיפק לגנץ. עם זאת, חשוב לזכור, באותה תקופה נתניהו הוסמך על ידי בלוק הימין לנהל את המשא ומתן מטעם מול כחול לבן. לכן, חתימה של נתניהו שוזרת בתוכה גם הסכמה והתחייבות של דרעי וש"ס.

מריאיונות שדרעי נתן בכל תקופות המשא ומתן עולה מעורבות ניכרת שלו בהסכם הרוטציה שנידון בין הצדדים. כמו כן, הוא הצהיר מפורשות כי דיבר עם אנשי כחול לבן ונתן להם ערבויות לקיום הסכם הרוטציה בין נתניהו וגנץ. לאחר מכן, הצהיר כי ידאג לכך שהרוטציה תתקיים. דרעי צודק כשהוא טוען שהאמירות שלו היו ברמה הציבורית בלבד ולא באו לידי ביטוי מפורשות בהסכם עצמו, אך מעורבותו והצהרותיו היו חלק מהלחץ שהופעל על גנץ והביטחונות שהוצגו בפניו. דרעי אמר בעצמו ששוחח עם גנץ על הנושא, ואף הציע פתרונות חוקיים שיהיו מוסכמים על שני הצדדים.

לכן, ניתן להגיד שהאמירה של דרעי לא נכונה ברובה.