עם סגירת הרשימות המתמודדות לכנסת ה-23 אמש (רביעי) בחצות, התבהרה תמונת הגושים וזהות המועמדים שיושבעו במרץ הקרוב בבית המחוקקים. ניתוח של המכון הישראלי לדמוקרטיה מראה שבכנסת הבאה ישבר שיא שלילי חדש במספר הרשימות, הייצוג הנשי ימשיך לדשדש ובאופן כללי: מה שהיה הוא שיהיה, ללא שינוי משמעותי או פנים חדשות.

לרשימת המפלגות המלאה שפרסמה ועדת הבחירות - לחצו כאן

לרשימות המועמדים המלאות לחצו כאן

בבחירות האחרונות, לפני 5 חודשים בלבד, נבחרו רק 9 רשימות לכנסת, המספר הנמוך ביותר אי פעם. בבחירות הקרובות יתמודדו 30 רשימות אך על פי סקרי דעת הקהל מהימים האחרונים, נראה שבחודש מרץ מספר הרשימות שיכנסו אף ימשיך להצטצמם, ל-8. מספרים אלו משקפים מגמה הולכת וגוברת בשנים האחרונות של איחודים, מיזוגים ובחירה של מפלגות קטנות שלא להתמודד, הכל כתוצאה מאחוז החסימה הגבוה המרתיע רשימות מהתמודדות עצמאית. כפי שהוכיח האיחוד המפתיע בשעות הלילה המאוחרות אתמול, או לחלופין מיזוגן של העבודה,-גשר ומרצ, מהלכים אלה ממותגים לרוב כ"צורך השעה", "צעד טקטי" או "בלוק טכני".

איחוד העבודה-גשר-מרצ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש/90 )
פחות רשימות, יותר מפלגות | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש/90

דוגמא לכך היא מספר הרשימות בגוש השמאל-מרכז: אם ב-2013, בבחירות שלפני העלאת אחוז החסימה ל-3.25%, התמודדו לא פחות מ-8 רשימות – מרצ, עבודה, יש עתיד, התנועה, קדימה, חד"ש, בל"ד ורעם-תע"ל – היום רצות רק 3 רשימות גדולות. לעומת זאת, מספר המפלגות המרכיבות רשימות אלו דווקא עלה, כשכל רשימה מורכבת מ-3 עד 4 רסיסי מפלגות. לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, טרם ברור אם מדובר בתקופת מעבר זמנית שבסופה יתמזגו המפלגות, או שריבוי המפלגות מבטא דווקא את תהליך הפרסונליזציה של הפוליטיקה בו אנו נמצאים, בו האדם חשוב לבוחרים יותר מערכים ומעקרונות.

ככל הנראה, הכנסת הקרובה תהיה דומה מאוד בהרכבה לשתי הכנסות הקצרות שקדמו לה. בין הבחירות של אפריל לאלו של ספטמבר עוד חלו כמה שינויים. מפלגת העבודה הצטמקה ופרשו ממנה בכירים רבים, בהם שלי יחימוביץ', סתיו שפיר אבי גבאי וטל רוסו. חמישה ח"כים מהספסלים האחוריים בכחול לבן ובליכוד לא נבחרו מחדש ולעומת זאת נפתלי בנט ואיילת שקד שבו לכנסת לאחר כמה חודשי הפסקה כפויה. בישראל ביתנו וברשימה המשותפת, שהגדילו את כוחן, נבחרו כמה ח"כים חדשים.

רפי פרץ ונפתלי בנט בכנסת (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
צורך השעה: אחוז החסימה מוביל לאיחודים | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

הפעם, אם להסתמך על סקרי המנדטים, צפויים אפילו פחות שינויים. למעשה, רשימות רבות, כמו הרשימה המשותפת, ש"ס, ישראל ביתנו ויהדות התורה, הוקפאו לחלוטין. באחרות חלו רק שינויים מינוריים. אם לא תתחולל הפתעה מרעישה ביום הבחירות, נראה בכנסת ה-23 רק 2 או 3 פנים חדשות.

יציבות זו צפויה להתבטא גם בייצוגיות של בית הנבחרים הישראלי. הייצוג הנשי, למשל, צפוי להמשיך לדשדש מעט מתחת ל-30 הח"כיות בסך הכל. כחול לבן והליכוד צפויות להמשיך להיות המפלגות עם מספר הנשים הרב ביותר (10 נשים משובצות עד המקום ה-35 והריאלי). בימינה, הכוללת את כלל המפלגות בציונות הדתית פרט לעוצמה יהודית, מוקמו 5 נשים בעשירייה הראשונה, אך רק 2 במקומות ריאלים לפי סקרים. ברשימת העבודה-גשר-מרצ שובצו 4 נשים בעשירייה הראשונה. הרשימה המשותפת תכניס לכנסת 2 נשים וכרגיל - אצל החרדיות ש"ס ויהדות התורה אין ולו אישה אחת המשובצת ברשימות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות