עשרות מפונים וחיילי מילואים מענף הקולנוע הישראלי חתמו בימים האחרונים על מכתב שבו הם דורשים משר התרבות מיקי זוהר לחזור בו מהרפורמה המתכוננת על המסך הגדול, שתכליתה תעדוף סרטים עם פוטנציאל להצלחה קופתית ומסחרית על פני איכות. אותם יוצרים מתחו ביקורת חריפה על החלטתו של זוהר לקדם את הרפורמה במהלך המלחמה, כשחלקם עדיין מפונים מבתיהם וחלקם נאלצו לזנוח את עבודתם ולהפסיק פיתוח של הפקות לטובת הגנה על המדינה. החתומים על המכתב, שנשלח היום (שלישי) לזוהר וליו"ר מועצת הקולנוע עליזה לביא, הזהירו מפני השלכות הרסניות שעלולות לפגוע בענף ובפרנסתם.

"אנחנו, משרתי מילואים ומפונים מהדרום ומהצפון, פונים אליכם בבקשה שלא לקדם את הרפורמה בקולנוע בזמן שאנחנו נלחמים על ביתנו", צוין בין היתר במכתב שפורסם לראשונה ב-N12. "אנחנו, שעזבנו ברגע אחד את חיינו היום-יומיים ויצאנו להגן על המדינה, וחלקנו נאלצנו להיעקר מביתנו, קוראים לכם לעצור את התהליך כדי לאפשר דיון מעמיק רחב של מועצת הקולנוע עם השטח, על מנת להגיע למתווה מוסכם".

עוד הוסבר כי "הקולנוע הישראלי מצוי גם הוא במשבר במרוצת החודשים האחרונים, הקשור להדרתה של מדינת ישראל מהזירה הבין-לאומית. אנחנו חווים הפסקת שיתופי פעולה והדרה, הפקות משותפות נעצרו והשקעות זרות בתעשיית הקולנוע המקומית נעלמות אט-אט. כיוצרי קולנוע ישראלי, אנחנו עומדים בקדמת הבמה וההסברה העולמית. אנחנו הקול והפנים היחידים שנותרו לישראל כדי להילחם על האמת של פניה של החברה הישראלית והאירועים שחוותה, של הייצוגים השונים והמורכבות החברתית שמקיימת את מארג החיים בישראל וכדי להציגה לעולם".

"לרפורמה עלולות להיות השלכות דרמטיות על היצירה הישראלית"

"גם אתה כבוד השר חוזר ומביע חשש בהופעותיך התקשורתיות לגבי ההתפתחויות בעתיד ומדבר על הצורך בשילוב ידיים והסכמה רחבה. הרפורמה שאתה מקדם היא שינוי רחב וכולל של כל כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה ואינה תיקון קטן. לרפורמה זו עלולות להיות השלכות דרמטיות על היצירה הישראלית והן מעוררות דאגה גדולה וחשש אמיתי בקרב אנשי עולם הקולנוע. אנחנו מצפים ומבקשים ממי שקורא לכולם להגיע להסכמות ולשלב ידיים למאמץ משותף, שיפעל בדרך זו גם בענייני משרדו".

היוצרים, הבמאים והתסריטאים, שהתבשרו על הרפורמה המתוכננת בעודם עקורים מבתיהם או בזמן שהם נלחמים בחזיתות השונות בצו 8, חתמו את דבריהם במכתב כי "בימים שבהם אנחנו נאלצים להילחם על מקומנו בעולם ועל מולדתנו, נשלחים לימי מילואים רבים ושוהים במגורים זמניים, כשביתנו מפונה והרוס וצלקות הגוף והנפש עוד לא החלימו, אנחנו מאמינים כי אין זה הזמן והמקום להילחם על שינויים דרמטיים, ומבקשים לשמור על יציבות עולמנו ופרנסתנו בתקופה קשה זו".

אחד החתומים על המכתב הוא הבמאי מיכאל אללו (42), שעומד מאחורי הדוקו "הקרב האחרון של פפה" על אביו, האייקון הירושלמי יוסף (פפה) אללו. סרטו "הארץ שמעבר להרים", שיצר עם הסופר ניר ברעם בהשראת ספרו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני בגדה המערבית, זכה בפרס אופיר לסרט התעודה הטוב ביותר. הסדרה האחרונה שביים לכאן 11, "החמאם", אדפטציה צבאית לסיפור המקראי על שאול ודוד, הייתה אמורה לעלות השנה אך עלייתה הוקפאה בשל המצב.

בתשעת החודשים האחרונים אללו היה בעיקר קצין קרבי שנקרא לשירות מילואים ביחידה מובחרת. "פרצה המלחמה ובבת אחת עזבתי את התחום לחלוטין כי פשוט לא היה לי זמן לזה", הוא מספר. "כל מה שהתעסקתי בו היה ביטחון המדינה, חמאס והחטופים, והראש שלי בכלל לא היה במקום שבו אני נאבק על התרבות שלי כקולנוען. כשהשתחררתי מהמילואים לפני חודש, ציפיתי שמי ששלח אותי להילחם יעזור לי ויעודד אותי לחזור לתחום. במקום זה, אני מרגיש שמנסים לפגוע בי. אחרי תקופה ארוכה במילואים אתה מחפש אופק מקצועי ויציבות תעסוקתית. זה בוודאי לא הזמן לעשות שינויים ולהתחיל להתווכח מי הזיז את הגבינה ובאיזה סוג של גבינה מדובר".

מיכאל אללו (צילום: באדיבות המצולם)
מיכאל אללו | צילום: באדיבות המצולם

שחר חלה (26), מנהלת תסריט בהפקות, פונתה משדרות עם פרוץ המלחמה והחליטה שלא לחזור לעיר. היא נאלצה לדחות את הגשת סרט הגמר שלה כסטודנטית לקולנוע במכללת ספיר לנוכח העובדה שכבר חודשים רבים היא משמשת קצינה בחמ"ל נפגעים במשרה מלאה. "כולי מושקעת בצבא ובמילואים, מי מקדם רפורמות כאלה עכשיו?", היא תוהה. "זו תעשייה קטנה, והרפורמה הופכת את העסק ללא אפשרי ליוצרים בתחילת דרכם. ארבע שנים שאני משקיעה את עצמי ביצירה שבאה מבפנים, איזו קרן על פי הרפורמה תקדיש מכספה לסרט סטודנטים שבוודאות כמעט גמורה לא ישבור קופות? בסוף זו תהיה תעשייה רק של יוצרים מוכרים".

שחר חלה (צילום: עידו ישראלי)
שחר חלה | צילום: עידו ישראלי

תקציב הקולנוע עומד על 106 מיליון שקל, כאשר במשרד האוצר הבהירו בצל המלחמה שלא תהיה העלאה השנה וככל הנראה גם לא בשנה הבאה. מיכאל מזכיר את המצוקה הכללית שעימה מתמודדים בענף: "גם ככה אין מספיק כסף בשוק הקולנוע הישראלי ואתה כמעט תמיד מנהל קו-פרודוקציה עם מדינה אחרת. היום הבעיה שאף אחד לא ממהר לשתף פעולה עם מפיקים ישראלים או להשקיע בהפקות ישראליות. אז ייקח שנתיים עד שנחזור למצב תקין, מכה שנוכל אולי לספוג, אבל גם את המעט שיש עכשיו רוצים לקחת לנו. מבחינה הגיונית, סרטים שזוכים להצלחה בקופות לא זקוקים לתגמול, אלא בעיקר יצירות עם מימד אומנותי שלא שוחה במיינסטרים".

בשבוע שעבר עלה קמפיין בהשתתפות עשרות שחקנים, בהם גילה אלמגור וששון גבאי האגדיים, תחת הקריאה כי שר התרבות זוהר "הכריז מלחמה על הקולנוע". זוהר טען כי אותה שורה ארוכה של "שחקנים ושחקניות מוכשרים הוטעו בצורה גסה לטובת קמפיין שקרי". לדבריו, הוא מקדם את תעשיית הקולנוע לגבהים חדשים: "תעשיית הקולנוע בישראל לא מתרוממת כבר כמה שנים טובות ואני אומר זאת בלב כבד. אני ער לכך שישנם חששות ופחדים באשר לשינויי מבחן התמיכה הקיים למוסדות העוסקים בתחום הקולנוע, אולם אני מציע קודם כל ללמוד את השינויים, שעיקרם בתחומי קרנות הקולנוע והאפשרות לסייע בהפקת סדרות ישראליות".

זוהר הוסיף כי "בשינויים תינתן האפשרות לכל קרן קולנוע לעסוק בתחומי עשייה שונים, תוך מתן תמריצים משמעותיים להפקה של סרטים בתקציב גבוה, סרטים דוקומנטריים, סרטי ביכורים וקצרים. מרכיב התמיכה לקרנות יהיה על בסיס ניקוד שייקבע לפי הכמות של הצופים בסרט. חשוב שהציבור יידע שגם כיום, הסרטים הפופולריים לא תמיד מרוויחים. אני סבור שתקצוב סרטים שהישראלים לא צופים בהם, הם פגיעה בחלוקה הוגנת של כספי ציבור. אני מתעקש על כך שהכסף הרב שמוזרם לתעשייה מהמדינה חייב לחזור למשלמי המיסים".

"כעובד עצמאי, גם אני צריך לקבל חזרה על המיסים שלי", משיב מיכאל. "כולנו תעשייה שמשלמת מיסים והולכת למילואים. אם רוצים להעביר רפורמה, בואו נשב, נדבר ונבין מה הדרך הנכונה כדי להגיע להסכמות. אני לא חושב שיש יוצר שלא רוצה שהסרט שלו לא ייחשף בפני כמה שיותר צופים. האינטרס לתת ביטוי לקולות נוספים ולהגיע לקהלים רחבים יותר הוא משותף".

מחר, בנוכחות זוהר, יתקיים דיון בנושא הרפורמה בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת ביוזמת חבר הוועדה ח"כ סימון דוידסון ממפלגת יש עתיד. פרט לכמה מיוזמי המכתב, ישתתפו בו השחקניות שרה פון שוורצה וריקי בליך, שמשמשת גם כיו"ר שח"ם (ארגון השחקנים והשחקניות הישראלי). הם צפויים להשמיע קולות דומים שייצאו נגד שיטת הניקוד החדשה שמציע זוהר, שעלולה לפגוע אנושות בקולנוע הדוקומנטרי, בסרטים על הפריפריה, בהפקות סטודנטים וביצירות אנימציה.