לפני שנה טומי כהן קיבל את המשימה הראשונה כארט דירקטור עצמאי: לעצב יוניקורן בתלת-מימד שיקדם רגע לפני גמר האירוויזיון את השיר של נועה קירל ברשתות החברתיות. עד אותו רגע הוא התנסה במידול תמונות סטטיות של רותם סלע, אנה זק ועדן פינס. "שלחתי להן את התוצרים באינסטגרם כמחווה עם בריף קצר עליי, ועדן ענתה לי ראשונה. היא עפה על זה", הוא נזכר, ומספר על הדרך המשעשעת שבה הגיע לקירל, כשהקורונה עוד נשפה בעורפינו: "אחי הקטן היה דוגם קורונה וביצע בדיקה לאמיר, אבא של נועה. הוא חיבר ביני לבין מנהלת הסושיאל שלה, והן אהבו מאוד את התמונה שיצרתי בדמותה. באותו זמן הן חיפשו מישהו שיעצב יוניקורן לאירוויזיון ומשם הכול התחיל".
היוניקורן שעיצב לפני ההופעה הגדולה בפארק הירקון:
כהן (27) גר בארץ אך נמצא על קו תל אביב-פריז-ניו יורק, היכן שיושבים מותגי היוקרה עם הניסיון המקצועי העשיר - וכן, גם הכסף הגדול, שמבקשים דווקא אותו ואת כישרונו כדי לקדם את עסקיהם ברשתות החברתיות. "היום אני יכול לומר לך שאני עובד עם כל השמות והחברות. שיתפתי פעולה עם וורנר ברדרס לרגל פתיחת חנות הפופ-אפ 'הארי פוטר' בעזריאלי שרונה, היה לי פרויקט להשקת מלון הבוטיק של לואי ויטון בפריז שהצליח והביא בעקבותיו עבודות נוספות, ובקרוב מאוד התוצר שלי לדיסנילנד פריז יהיה מוכן. הם פנו אליי וביקשו שנשלב את אליס בארץ הפלאות, אבל יותר מזה אני לא יכול להרחיב. חוץ מזה, השתתפתי בפרויקט של גליה להב במסגרת שבוע האופנה בניו יורק, היו לי עבודות עם לוריאל פריז וחברת הגיימינג הישראלית פאפאיה, ויש לי גם פרויקט לחברת שיאומי הסינית שיוצג על המסך בעזריאלי בתל אביב".
הקידום לחנות "הארי פוטר":
"בארץ עבדתי בין היתר עם עומר אדם, סקארה ואנה זק, אל על, תנובה, סמסונג, דלתא, חברת הסטארט-אפ הישראלית ורוניס וקבוצת הפרסום מקאן", הוא ממשיך למנות את הלקוחות. "אני מתאים את עצמי לכל ענף ותעשייה. עכשיו אני במגעים עם אמדוקס". אבל רגע, יש עוד לקוחה נכבדת שהוא טורח להזכיר בסוף הרשימה: היזמת וכוכבת הריאליטי קים קרדשיאן, שגייסה את כהן לפרויקט עבור מותג המחטבים שלה "סקימס" (Skims). גם במקרה הזה הוא מנוע מלמסור פרטים נוספים.
הפרסומת להופעתו של עומר אדם בפארק הירקון:
לכהן רזומה מרשים במיוחד יחסית להיותו אומן דיגיטלי טרי. כשחזר מטיול אחרי הצבא, הוא ייסד רשת חברתית בשם followz המבוססת על AI, שנים לפני שהבינה המלאכותית נכנסה לאופנה ועמדה בלב הסערה. האפליקציה הייתה שילוב בין טינדר, פייסבוק וטריפ אדווייזר כשהמטרה היא לחבר בין מטיילים מסביב לעולם. "האלגוריתם היה מאפשר מאץ' אם המשתמשים היו מאשרים את המיקום שלהם, וככה אפשר לראות מה הם עושים ועל מה הם ממליצים. גייסנו 250 אלף דולר בסבב גיוס בהובלה שלי, עבדנו במשך שנתיים ואז הגיעה הקורונה לפני גיוס בשווי מיליארד דולר וחצי. הטיימינג היה גרוע, אבל למדתי המון וזה היה השיעור הכי טוב שיכולתי לתת לעצמי בגיל 21".
"יצירה יכולה להתחיל ב-15 אלף דולר"
"אחרי שהחברה נסגרה עברתי לתחום השיווק הדיגיטלי והקמתי סוכנות בוטיק למיתוג, שיווק וקריאייטיב", הוא מספר. "כשהתחלתי להשתעמם גיליתי את עולם ה-CGI (תוכנות אינטליגנציה מלאכותית לייצור תמונה ואפקטים מיוחדים) וטבלתי לראשונה ביצירת תלת-מימד. היום אני אומן לאפקטים ויזואליים בתלת-מימד ו-CGI, והתחלתי לעשות את זה כטרנד עולמי שהיה אז בחיתוליו ומעטים עסקו בו".
לדבריו, הוא זיהה מיד את הפוטנציאל: "הבנתי כמה כוח יהיה בשילוב העולם הריאליסטי האותנטי עם העולם התלת-מימדי הדיגיטלי. זה יכול לגרום לאנשים להתפלף מבחינה ויראלית והבאזז שיוצר הדבר. היוניקורן שיצרתי, עם שרשרת חי בצבע זהב, היה ארט ראשון מסוגו בישראל שזכה למיליוני צפיות ברשת".
מה באשר להכשרה המקצועית שלו? טומי, אוטודידקט, לקח בסך הכול כמה קורסים באקדמיית האונליין Udemy ואז החליט להקים צוות. "התחלתי לחפש אומנים מהתחום והיום אני בעל סטודיו עם 14 עובדים שמפוזרים ברחבי העולם ומועסקים מרחוק. יש לנו עובדים ביפן, הולנד, אוסטרליה וגרמניה, כשכל אחד אחראי לצד אחר: מודלינג, אנימציה, סימולציות, רנדורים (הפיכת אינפורמציה לתמונה) ופוסט פרודקשן. כל אחד בעולמו וביחד אנחנו נבחרת מושלמת".
בימים אלה ניתן לראות את אחת מעבודותיו, מיצג אומנות חזותית בתלת מימד, בכניסה לתערוכה מיצירותיו של וינסנט ואן גוך שמוצגת בישראל: "ההשראה הגיעה מהמעצב הטורקי רפיק אנדול, מהיוצרים הדיגיטליים המובילים בעולם, שפיתח מנוע AI עם מאגר ובו עשרות אלפי תמונות קטנות שבאמצעותן הוא מרכיב יצירה ויזואלית. ניסיתי לפתח את אותו קונספט שנקרא 'פלואיד סימוליישן' בעגה המקצועית, כשהיצירה נראית כאילו היא 'יוצאת' מהמסך, אבל זו כמובן אשליה וככה יוצרים שלטי חוצות בעולם. התבקשתי לבחור ציור אומנות של ואן גוך אז בחרתי ב'ליל כוכבים' הידוע והפעלתי עליו את אותה סימולציה".
במקביל לשיתופי הפעולה השונים, כהן עומל על קורס דיגיטלי שילמד בדיוק את פועלו כדי "שאנשים לא ילמדו כמוני בדרך הקשה. זה לא היה פשוט אבל זה תחום מדהים עם ביקוש גבוה והיצע נמוך. אין מספיק יוצרים בתחום שיודעים לספק את החוויה. אני, טומי הקטן, מוכר חוויה ויזואלית ייחודית למפלצות ולשמות הגדולים בשוק, מקדם אותם בסושיאל ושם אותם על המפה ברשתות החברתיות".
בכמה אתה מעריך יצירה שלך?
"זה יכול להתחיל ב-15 אלף דולר ובמקרים מסוימים גם להגיע למאות אלפי שקלים".
וכמו רבים מהיוצרים והאומנים בישראל, כל אחד ואחת בדרכו, טומי הגיב למלחמה בעזה והדהד את זעקת החטופים והקריאה להשיב אותם לביתם. "יצרתי פרויקטים הסברתיים בשיתוף StandWithUs ומכבי תל אביב בכדורסל כדי להשמיע את הקול הישראלי הכאוב. עד פרוץ המלחמה תכננתי תוצרים כיפיים וחיוביים, והיה לי קשה לתכנן ארט ממקום רגיש ופגיע כדי שבסופו של דבר יתפוצץ ברשת".
אתה לא מהסס שהלקוחות הנחשבים בחו"ל יפסיקו לעבוד איתך?
"חשבתי על זה, ולא הזיז לי שאני מפרסם תכנים כאלה. אני מאמין באנושיות, אם אנשים אוהבים את העבודות שלי אבל מפריע להם שאני יהודי או ישראלי שנתן את חייו בצבא בשביל המדינה, לא באמת מעניינת אותי ההשלכה המקצועית. זה אני והערכים שגדלתי עליהם".