אחרי שבשנה שעברה זכה בפרס חברו הטוב סטיבן ספילברג, מרטין סקורסזה, האיש והאגדה, קיבל אתמול (שלישי) את פרס "דוב הזהב" למפעל חיים בפסטיבל הקולנוע בברלין בטקס מרגש. כמה שעות לפני כן התקיימה מסיבת עיתונאים מלאה עד אפס מקום שבה הוא ענה בדרכו השנונה והמשעשעת לשאלות של העיתונאים שהמתינו לו בסבלנות קרוב לשעתיים.
סקורסזה בן ה-81 מתכונן לטקס האוסקר הקרוב שבו יתחרה עם סרטו "רוצחי פרח הירח" בכיכובם של ליאונרדו דיקפריו ורוברט דה נירו, המועמד לעשרה פרסים, כולל הפרס לסרט הטוב ביותר ולבימוי. הבמאי הכריז במסיבת העיתונאים על תוכניות לצלם את סרטו הבא, שיתמקד בחייו של ישו, בהמשך השנה. "איזה סוג של סרט זה יהיה? אני לא ממש בטוח, אבל אני רוצה לעשות משהו ייחודי ושונה ומעורר מחשבה ואני מקווה שגם משעשע. אני לא ממש בטוח עדיין איך לעשות את זה", הודה.
הבמאי הוותיק סיפר על ביקורו אצל האפיפיור בהקשר של הסרט החדש. "פגשתי את האפיפיור כמה פעמים. הוא קרא לדרכי חשיבה רעננות יותר על יסודות הנצרות. כאדם שהדת הייתה תמיד נוכחת בחייו, אני מתחבט איך להציג היום לעולם את הנצרות ואת ישו ובצורה בידורית ומכובדת", אמר סקורסזה, שכזכור ביים את הסרט השנוי במחלוקת "הפיתוי האחרון של ישו" ב-1988 ואת הסרט "שתיקה" על כמרים ביפן.
לשאלתי בנושא האמירה שהקולנוע מת או בדרכו לגווע עונה סקורסזה כי "הקולנוע לא גווע אלא משתנה. בעבר אם רצית לראות סרט הלכת לקולנוע ובימינו דרכי הביטוי הן הרבה יותר מגוונות - כמו בטיקטוק או במיני סדרות. הטכנולוגיה יכולה לעזור ליוצרי הקולנוע להביא ביתר קלות את הקול הייחודי שלהם. אני השתמשתי למשל ב'האירי' בטכניקת הצערה שלדעתי אפשרה לי להעמיק את הדיון בדמויות שבסרט ולכן היום הקולנוע דווקא פורח לדעתי", אמר והוסיף: "אני לא חושב שאנחנו צריכים לתת לטכנולוגיה להפחיד אותנו, לא להיות עבדים לטכנולוגיה, אלא לשלוט בה ולהשתמש בה נכון. הכיוון הנכון הוא הקול האינדיבידואלי, בניגוד למשהו שנצרך ונזרק".
סקורסזה, הידוע כמי שעוסק שנים בחינוך לקולנוע ובשחזור סרטים ישנים, נשאל על ידי המנחה הגרמני מה החשיבות של פסטיבלי קולנוע בימינו. על כך הוא השיב כי חשיבות הפסטיבלים הם בהצגת קולות ייחודיים וגם חדשים ובהקרנת סרטים שייתכן והצופה בפסטיבל יזכור לשארית חייו. "הסרטים שאנו צופים בהם לא משתנים, אלא אלו אנחנו הצופים שמשתנים ותפיסתנו את החיים בכלל ואת הקולנוע בפרט משתנה. פסטיבלי קולנוע מאפשרים לאנשים לגלות תרבויות שונות וללמוד שבסופו של דבר אנחנו כאנשים לא לגמרי שונים אחד מהשני. זה דבר שיכול לקרב בין אנשים ממדינות שונות", אמר הבמאי הוותיק.
לשאלה על פי אלו קריטריונים הוא בוחר אילו סרטים לשחזר פצח סקורסזה בסיפור על בני דורו בריאן דה פלמה וסטיבן ספילברג. "היינו קבוצה של חברים בתחילת שנות השבעים שחיפשו עותקים של סרטים שמאוד אהבנו והבנו שקשה מאוד למצוא עותקים של הרבה מאוד סרטים". לפי סקורסזה, כבר אז כשצפה בסרטים הודיים בטלוויזיה, הוא הבין שאלו סרטים שיש לחשוף לקהל בשפתם המקורית. "אלו סרטים שחשפו בפניי עולמות קסומים והשפיעו עליי, תמיד רציתי שבסרטים האלה יצפו כמה שיותר אנשים. זו הסיבה בעצם שהתחלתי בפרויקט שחזור שאני עדיין עוסק בו", הסביר הבמאי הוותיק.
לשאלה האם יש סיכוי שהוא וספילברג יביימו סרט ביחד לאור העובדה שהם משתפים פעולה כמפיקים (ב"מאסטרו" של בראדלי קופר למשל) עונה סקורסזה כי כרגע זה לא על הפרק, אך מן הסתם הוא ישמח להמשיך לשתף פעולה עם ספילברג שהוא חברו הטוב מזה שנים וכמוהו גם עוסק בעבודת קודש של שחזור וגם בפרויקט של עדויות. "סטיבן מבין כמוני את החשיבות של חינוך לקולנוע", הוא ציין.
"סרט אופנתי נשכח במהרה, אבל סרט איכותי נשאר לשנים רבות בזיכרון הצופים"
כשנשאל איך הוא מתאר את עצמו במילה אחת הוא ענה שהוא חושב על המילה "מסתורי" מכיוון שהוא בעצמו לא תמיד יודע לאן תוביל אותו הדרך ובכל מקרה הוא חושב שסרטיו הם רבי משמעות והצופה צריך לחזור ולהעמיק בהם. נדמה שהעיתונאים מעוניינים דווקא בפיסות טריוויה מחייו של המאסטר. כשנשאל מה המאכל האיטלקי האהוב עליו ציין סקורסזה מיד את הלזניה של אמא שלו ובכלל את מורשתו האיטלקית, שבה הוא עסק ברבים מסרטיו וכללה לא מעט התייחסות לקולינריה איטלקית שהוא תמיד השתדל שתהיה אותנטית.
לשאלה האם הוא מושפע מיוצרי קולנוע עכשווים ענה סקורסזה שבגיל 81 אין לו הרבה זמן לצפות בקולנוע חדש. הוא ציין את סלין סונג, יוצרת "חיים שלמים" המועמד לאוסקר, כ"רוח חדשה מרעננת ביצירה הקולנועית" וגם את יוצרי הקולנוע הסינים הצעירים. בשאלה ההזויה במסיבת העיתונאים עיתונאי מבולגריה ביצע קטע של ג׳ק ניקולסון מ"השתולים" וביקש את חוות דעתו של סקורסזה על הביצוע. הבמאי היה די בשוק מהביצוע וגם סיפר כי לא מעט פעמים בסרטיו הוא פתוח לאילתורים מצד שחקניו.
מה תפקיד מבקרי הקולנוע בימינו, האם בכלל יש להם תפקיד בעידן הרשתות החברתיות?
"בעיניי מבקר קולנוע טוב יכול למקד את הצופה ולתת לו כלים להתמצאות בקולנוע, במיוחד בימינו כשיש שפע עצום של יצירה קולנועית, גם כזו שמוקרנת בסטרימינג. מבקר הקולנוע מתפקד בעיניי כמעין אוצר של קולנוע איכותי".
הבמאי נזכר בימיו הראשונים כשהוא עשה קולנוע עצמאי, אז יכול היה לראות בעיקר סרטים אמריקאים משנות ה-40 והחמישים וקולנוע אסייתי למשל היה כמעט בלתי נגיש לצפייה. "בימינו השפע הוא בלתי נגמר והצופה יכול לצפות במאה שנות קולנוע ולכן מה שחשוב הוא הנחייה קולנועית וזה בדיוק מה שמבקר קולנוע טוב צריך לעשות", הסביר.
לפי סקורסזה, "סרט אופנתי נשכח במהרה, אבל סרט איכותי נשאר לשנים רבות בזיכרון הצופים". הוא נזכר שבזמן שהוא צילם באמצע הישימון באוקלהומה את "רוצחי פרח הירח", הוא הגיע לחווה שבה פגש את בעלת החווה ואת בנה, הבן בביישנות ביקש ממנו חתימה ואז להפתעתו הגמורה התחיל לשאול אותו על קולנוע אירופאי (שאת חלקו סקורסזה עזר להפיץ בארה"ב) וסיפר לו שהוא הגיע לאותם סרטים על ידי קריאת ביקורת קולנוע.
אחרי כל השנים, עדיין יש לך שאיפות?
"תמיד יש שאיפות. ככל שאני עוסק יותר בקולנוע, אני מבין שאין בעצם גבולות ואין חוקים לגבי דרכי צילום ועבודה מול שחקנים ואז אני יכול לעשות הכל - סרט משוגע כמו 'הזאב מוול סטריט' או סרט רציני כמו 'שתיקה'.
לשאלת סיום סקורסזה נשאל על אפשרות של סרט חדש עם להקת הרולינג סטונס, לאור האלבום החדש שלהם. הוא אמר שהוא ישמח לעשות זאת. אציין כי " Shine a Light" שביים סקורסזה ומתאר הופעה של הרולינג סטונס הוא בעיני אחד מסרטיי ההופעה הנפלאים שנוצרו אי פעם.
במקביל למסיבת העיתונאים, דווח היום במגזין "וראייטי" כי סקורסזה יככב כשחקן בסרטו החדש של הבמאי היהודי ג'וליאן שנאבל ("הפרפר ופעמון הצלילה) שיבוסס על "הקומדיה האלוהית" של דנטה. הבמאי הוותיק יגלם חכם מבוגר שייעץ לדנטה (אותו יגלם אוסקר אייזק) במשך 20 שנה. עוד ששני אנשים שראו קטעים מהסרט "התרשמו מעוצמת ההופעה של סקורסזה", שיככב לצד גל גדות, ג'רארד באטלר, אל פצ'ינו וג'ייסון מומואה.