עשרות רבות של שירי מלחמה, חלקם קורעי לב וחלקם נשמעים מעט אופורטוניסטיים, נכתבו בצל המצב ויצאו במהלך החודשיים האחרונים - או כפי שהגה הנס כריסטיאן אנדרסן: "היכן שמילים נכשלות, מוזיקה מדברת". אך בימים המטלטלים האלה, הזמר והיוצר שולי רנד התקשה ליצור יש מאין. אחרי שהקליט גרסה לשיר "גם כי אלך" מהמקורות, היום (ראשון) הוא הוציא קליפ עם ביצוע לניגון החסידי "אני מאמין" כאשר אמונתו של רנד עומדת למבחן מורכב.
"אני מחפש נקודות אור בתוך החושך שנפל עלינו וגם מצליח למצוא כאלה", הוא משתף ונותן בתור דוגמה את הקליפ שצולם ב"יד ושם" והופק ביוזמתם. "זה גם בא ביחס למצב שבו החברה שלנו הייתה לפני 7 באוקטובר, כשהתגלו צדדים רבים של כיעור", הוא אומר ומתנצל על "המילה החריפה". "התגלו החלקים המכוערים של כולנו וזה קרה בהתפרצות חריפה. מצד שני, באותם מקומות בדיוק הייתה התפרצות חיובית גדולה מתחילת המלחמה, בנסיבות איומות. אני מתפלל שהדבר הזה יישמר ביום שאחרי".
את הלחן המוכר לשיר "אני מאמין", שעוסק בביאת המשיח, הלחין החזן עזריאל דוד פסטג שגורש בשואה עם משפחתו מוורשה למחנה ההשמדה טרבלינקה. "לשיר הזה יש היסטוריה מיוחדת", ממשיך רנד. "בקרון בדרך למחנה ההשמדה, פסטג התחיל לזמזם אותו. גילוי אור ותקווה בתוך החושך הכי גדול שאפשר לדמיין. אנשי הקרון התחילו לשיר איתו והוא ביקש כצוואה אחרונה שמי שישרוד יעביר את הניגון לרב בקהילה היהודית בניו יורק. אחד היהודים ששרדו הצליח לקפוץ מהקרון, כתב את התווים, והעביר אותם לרב. כך נוצר הניגון. הפנייה אליי להקליט ביצוע מחודש שימחה אותי ורציתי לעשות את זה בגלל התנאים שבו הלחן נוצר".
"השיר מאמין בביאת המשיח וזה אחד מ-13 עיקרי האמונה", מוסיף רנד, שחידש את הניגון עם שותפיו הקבועים ליצירה, גדי פוגטש ואסף תלמודי. "לצערי, 'משיח' הפכה למילת הגנאי 'משיחיסט' כשרוצים לדבר על מישהו עם כוונות מסוימות, אבל האמונה בביאת המשיח היא אמונה בטוב ובשלום שיבוא לעולם, לא שליטה וכוחניות. מה הקשר בכלל? המסגור 'משיחיסט-פשיסט-כהניסט' יצר עוול למושג הנפלא והקדוש הזה, ואולי הביצוע שלי יוכל לספק תיקון".
הסקיצה הראשונה לשיר הפתיעה את אנשי יד ושם, שלא קיבלו אותה. "בהתחלה רצינו להוציא ביצוע אופטימי, קצת קופצני, כמעט כלייזמרי", הוא מספר. "בדרך כלל כששרים 'אני מאמין' הולכים על זה עד הסוף ללא קונפליקט. זה לא התאים, הם צדקו שדחו את זה, אבל זה היה חלק מתהליך העבודה. לכן התכנסנו שוב גדי, אסף, אביחי טוכמן ואנוכי ושינינו את דרך ההגשה".
הקליפ בהשתתפות רנד יוצא לקראת עשרה בטבת, היום שבו החל המצור על ירושלים בידי נבוכדנצר מלך בבל, וגם המועד שבו מציינים את "יום הקדיש הכללי" לזכר נפטרים ונרצחים שיום פטירתם לא נודע ובהם קורבנות השואה. אסון ה-7 באוקטובר ומעשי הרצח, הביזה והאונס זימנו מיד השוואות לאימת השואה, אך רנד תוהה: "השוואה לצורך מה? בשבוע שעבר שמעתי את הרב לאו, שדיבר בבר מצווה של ילד יתום, על כך שהוא עושה את ההפרדה הגדולה. במאה שעברה היינו חסרי כל, חסרי הגנה. אף מדינה, גם לא הליברליות שבהן, לא הצילה יהודים. היום אנחנו לא שם. יחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שהיו אלמנטים שמזכירים את זה, בלי קשר למימדים. אם מישהו מבארי יאמר שהוא עבר שואה, מי אנחנו שנגיד אחרת?"
כמו אומנים רבים אחרים, גם שולי מופיע כבר שבועות בפני חיילים ומבקר פצועים. הוא אף יצא למסע היכרות עם משפחות החטופים כדי לשמוע על הסיפורים מאחורי הפנים והשמות, ופגש בין היתר את הוריו של הירש גולדברג פולין, את אביחי ברודץ' ואת משפחת בן עמי שעדיין ממתינה לשובו של אוהד. בפעמים רבות, הוא מעיד על כך שמגיע לחזק ויוצא מחוזק: "אני בדרך כלל חוזר עם תקווה. בימים אחרים נופלים עליי פחד ודיכאון. אני מאמין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה משום שמדובר בפיקוח נפש. אני לא מדבר את זה, אני מרגיש את זה. במפגשים עם חיילים ופצועים, בהשתתפות בלוויות, בשבעות ובאזכרות, כשחלקן באינטראקציות ממש קרובות, אני שואל את עצמי אם הייתי מסוגל לגדלות נפש הזו. אני לא יודע".
האמונה מוטלת בספק במיוחד בימים אלה. איפה זה פוגש אותך?
"באחד הימים הראשונים ביקרתי את בני משפחת גולדשטיין-אלמוג ששניים מהם נרצחו, האב נדב והבת ים, וארבעה מהם נחטפו, האם חן והילדים אגם, גל וטל. הם שוחררו בעסקה, אבל בהתחלה שאר המשפחה אפילו לא ידעה שהם מוחזקים בעזה והיו משוכנעים שאיבדו שישה מבני משפחתם. דוד (גוגו) גולדשטיין, אביו של נדב, אמר לי: 'אני אפילו לא יכול לומר 'שמע ישראל'. מה אני, עם הזקן, אגיד להם? אני הנציג של אלוקים? אין לי תשובה איפה הוא היה בשואה ואיפה הוא היה ב-7 באוקטובר. אני מאמין שהיה הסתר פנים, שבלי השגחה התאפשר למאורעות הקשים לקרות ובאכזריות האיומה שבה הם קרו".
"אמונה זה לא דבר סטטי", הוא מוסיף, "האמונה שלי מתנגשת ועומדת למבחן בכל רגע בחיי האישיים, בוודאי אחרי האירועים האחרונים. בביקור אחר, ישבתי עם משפחה שהתבשרה בהמשך שהאמא נרצחה. אחת הבנות אמרה לי: 'עד היום הייתי עם הקדוש ברוך הוא בקשר קרוב, ומהיום מבחינתי הקשר לא קיים'. שתקתי".
לאחרונה שב שולי לחלק מהתחייבויותיו הקודמות, בהן סרט קומדיה על בדחנים. "קשה מאוד לדייק יצירה היום, אני מרגיש שאי אפשר באמת להתנתק ממה שקורה. הסרט שאני מצלם לא קשור למציאות שלנו בשום צורה ולכן קשה לצלול לתוך זה. מצד שני, המופע שלי 'תשליך' יכול לספק נחמה ושייכות בתוך הסיפור הזה. כשפתחתי הופעה ראשונה אמרתי למפיקים 'מי יבוא?' והייתה היענות להפתעתי".