בעוד עשרה חודשים הזמרת טיילור סוויפט תגיע לאירופה כחלק מסיבוב ההופעות העולמי שלה שמתקיים בימים אלה בצפון אמריקה, ימשיך ליפן ואוסטרליה ויסתיים, נכון לכתיבת שורות אלה, בלונדון באוגוסט 2024. אם אתם שוקלים לרכוש כרטיסים, חשבו שנית: הדרך לצפות בהופעתה של כוכבת הפופ המבוקשת עלולה להיות ארוכה, מפותלת, מורטת עצבים ולעיתים גם בלתי אפשרית. הסיבה? ביקוש היסטרי והיסטורי - שנה לפני מועדי ההופעות.

מופרך ככל שזה יישמע, לא כל אחד יכול בשלב זה לרכוש כרטיס להופעתה של סוויפט, שהוציאה בשנה האחרונה את אלבום האולפן העשירי Midnights ובמקביל נמצאת בעיצומו של תהליך הקלטה מחדש של כל ששת אלבומיה הראשונים, לאחר שהפסידה את זכויות היוצרים בקרב מול חברת התקליטים הקודמת שלה. לפני כחודש הכריזה הזמרת בת ה-33 על הרחבת מסע ההופעות לאירופה, לאחר ציפייה ארוכה מצד צבא המעריצות הנאמנות שידועות בכינוי "סוויפטיז". אך כדי לקבל את האפשרות לרכוש כרטיסים - עליהן היה להירשם למכירה המוקדמת ולקוות שיקבלו קוד שיספק גישה לכך. כך למשל, הנרשמים לפריסייל במדריד קיבלו את ההודעה: "ייתכן שהביקוש יהיה גבוה יותר מאשר מספר הכרטיסים הזמינים. קבלת קוד לרכישה אינה מבטיחה כרטיסים - שזמינותם מוגבלת. ביום המכירה, הם יימכרו על בסיס כל הקודם זוכה עד לגמר המלאי".

View this post on Instagram

A post shared by Taylor Swift (@taylorswift)

הקהל קיבל הנחיות מסודרות בנוגע לתהליך הרכישה מצד אתרי הכרטיסים המעורבים במכירה, בהם טיקטמאסטר, שעדיין לא התגבר על מחדל הכרטיסים במכירה המוקדמת של סוויפט כחלק מהטור שלה בארצות הברית, הראשון מפרוץ הקורונה. הסתערות המונית בו-זמנית של מיליוני מעריצים על האתר בנובמבר האחרון, הובילה לכך שהשרתים קרסו תחת העומס ורבים מהם נותרו מחוץ למערכת רכישת הכרטיסים. הזעם היה גדול, הביקורת הייתה חריפה, ובעקבות כך חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדרה אוקסיו קורטז וסוויפט עצמה הובילו לחקירה של משרד המשפטים האמריקני נגד טיקטמאסטר, שבבעלות "לייב ניישן", תאגיד המוזיקה הגדול בעולם שנתפס כמונופול בשוק ההופעות החיות ומואשם לא אחת בעמלות מנופחות.

ענקית הכרטיסים למדה, כנראה, את הלקח ולכן לא מספיק רק להירשם למכירה המוקדמת, אלא גם כדאי לקוות ששמך ייבחר אקראית בהגרלה - שהזוכים בה יקבלו את הקוד וההזדמנות לרכוש כרטיסים. למרבה הצער, גם השלב המקדים הזה לא סייע להשיג שליטה בהתנפלות על הכרטיסים להופעות בפריז, העיר הראשונה שבה תופיע טיילור בסיבוב האירופי הקרוב. בעקבות כך, המכירה הושהתה ותתחדש "בהקדם האפשרי", כך לפי הודעת טיקטמאסטר, שהתעלמה מהעובדה הפשוטה שבשלב מסוים יותר מ-700 אלף (!) מעריצים חיכו בתור המקוון לרכישת כרטיסים. לדברי גורמי המכירה בסינגפור, יותר מ-22 מיליון איש התחרו על 300 אלף כרטיסים בלבד, שאזלו תוך שעות והותירו גדודי "סוויפטיז" מאוכזבים ובידיים ריקות.

View this post on Instagram

A post shared by Taylor Swift (@taylorswift)

על מנת להסביר את טירוף הכרטיסים, ביקשנו מכמה סוויפטיז להפוך את הסוגיה לנהירה יותר. "אני מעריצה של טיילור מאז כיתה ז', פשוט מתה עליה", אומרת איילת בת ה-21 מרמת גן. "מבחינתי היא גיבורה פמיניסטית, במיוחד במאבק שלה להקליט מחדש את ששת האלבומים שלה. תמיד הצטערתי שנכנסתי לפאנדום בגיל מאוחר. כשהיא הכריזה על הטור באירופה, ידעתי שאני חייבת להיות שם. חברות שלי ואני נכנסנו לאטרף הזה, נרשמנו למכירות המוקדמות בכל הערים - וינה, ורשה, מילאנו, פריז, מדריד, ברצלונה, ליסבון וציריך".

"כשהגיעה השעה שבה נפתחה המכירה, הייתי באמצע יום עבודה", איילת שחזרה. "רצתי לפגישה, הודעתי לאנשים שאאלץ להקדים בשעה בגלל שאני חייבת לשבת על האתר. ככה כולם עודדו אותי והצלחתי להשיג שני כרטיסים לאחת ההופעות בלונדון, במושבים בקצה השמאלי של אצטדיון וומבלי. אבל לפחות אהיה שם".

הטיקטוק רווי בשבועות האחרונים בטיפים ממיטב המומחות איך לרכוש כרטיסים לסוויפט מבלי להיכנע ללחץ, אי-ודאות או חרדה. כך איילת טוענת שהגיעה מוכנה: "בנות סיפרו שהן רעננו את האתר פחות מדקה לפני שהמכירה התחילה. ככה עשיתי ובתור לפניי היו מאות בודדות מתוך מאות אלפים שניסו. אני גם ממליצה להצטייד במזון ומים, אולי אפילו להתפנות לפני, כי הסיפור עשוי להימשך כמה שעות ויש חלון הזדמנויות של חמש דקות כדי לרכוש. אם הולכים עם חברים, כדאי גם לסכם מראש על מחיר מקסימלי של כרטיס משום שלא תמיד נשאר מה שרוצים. אין ספק שזה בין הרגעים המלחיצים שחוויתי בחיים".

@self.obsessed_leo בהצלחה לכולם❤️❤️ #טיילורסוויפט #סוויפטיז #theerastour #theerastoureurope #erastour #taylorswift #taylornation #swifttok ♬ original sound - Nivi Kot (Taylor’s Version)

 

 

@katrina_xiao Now to memorise these steps and manifest like crazy #taylorswift #erastour #thegreatwar #erastouraustralia #erastourtickets #erastourtips #taylorswifterastour #erastourpresale ♬ Bejeweled - Taylor Swift

 

בטי, בת 22 מתל אביב, רכשה כרטיסים לחמש הופעות שונות, מתכננת למכור את הכרטיסים לשתיים מהן ולנסוע ליתר. בסך הכול, היא שילמה כ-4,500 שקלים על הכרטיסים. "כשטיילור הכריזה על הטור באירופה פתחתי קובץ אקסל ורשמתי שם 12 אנשים שבכל פעם היו צריכים לאשר ולפתוח חשבון. אחרי שקיבלתי את המיילים עם הקודים ולאן, פתחתי אקסל נוסף, נכנסתי למכירות וזהו. למכירה בלונדון למשל היה קל יחסית כי היה לי קוד מהראשונים, ואז גם בווינה ואירלנד. במינכן לא הייתי במקום אסטרטגי בתור אבל אז הם שחררו כרטיסים מחבילות ה-VIP. תרמתי חלק מהקודים שלי, ממש פילנתרופית בתחום הקודים. זה לקח לי הרבה שעות עבודה והתנהל כמו מבצע צבאי לכל דבר". מוגזם? "חסכתי המון כסף בשביל זה וחיכיתי הרבה זמן".

דנה, בת 25 מהרצליה, לא חיכתה לסיבוב ההופעות באירופה, והקדימה לקנות כרטיס לטור בארצות הברית. יחד עם זאת, תחושת הפומו ניצחה והיא תטוס לצפות בסוויפט גם בהופעתה בווינה. "בניגוד לטיילור, זמרים רבים לא כותבים לעצמם את השירים. יכולות הליריקה שלה, כבר מהאלבומים הראשונים, גבוהות ופנומנליות. אם מקשיבים למילים, היא יודעת איך לגרום לאחרים להזדהות עם התחושות שלה וגם המוזיקה עצמה מהממת".

"ברגע שנפתחה ההרשמה ליעדים, מילאתי את הפרטים שלי לכולם", היא מוסיפה. "קיבלתי חמישה קודים אז הייתי רגועה יחסית. המתנתי כחצי שעה עד שקניתי אבל היו סוגי כרטיסים שכבר אזלו. יום למחרת ניסיתי לעזור לחברה עם קוד לשטוקהולם, חיכיתי איתה חמש שעות ובסוף לא השגנו כרטיסים".

אפל הסירה קטע מהקליפ של טיילור סוויפט (צילום: צילום מסך מיוטיוב)
סוויפט, מתוך הקליפ לשיר Anti-Hero | צילום: צילום מסך מיוטיוב

אם כבר התמזל מזלכם והצלחתם לשים את ידיכם על כרטיסים, ישנן כמה קטגוריות וחבילות VIP. מחיר כרטיס ממוצע יעלה כ-250 דולר, בעוד כרטיס VIP מתחיל בכ-500 דולר. סוויפט, ששברה שיאי האזנות בסטרימינג ושיאי מכירות בשוק האמריקני עם אלבומה האחרון, עתידה לשבור שיא היסטורי נוסף בזכות מסע ההופעות חוצה האוקיינוסים והיבשות - כשהרווח הצפוי יעמוד על 1.5 מיליארד דולר. ההערכות מנבאות כי הזמרת תשבור את השיא שמחזיק כעת אלטון ג'ון, שהכניס יותר מ-900 מיליון דולר בטור הפרישה שהגיע לאחרונה לסיומו.