תחת שמם של עפרה חזה וזוהר ארגוב, שניים מענקי המוזיקה הישראלית שהלכו לעולמם בטרם עת, ראה אור היום (חמישי) הדואט "כאן לעולם" שמבוסס על טכנולוגיית בינה מלאכותית. את הביצוע המשותף כתבו, הלחינו והפיקו רון ביטון, רועי מכלוף וטל פורר, כחלק מפרויקט של תאגיד השידור הישראלי "כאן" ו-Session 42, כשאת הקולות יצרה חברת המוזיקה והטק באמצעות הקלטות ארכיון של שני הזמרים. לצד תגובות נלהבות ממעריצים, בצלאל אלוני, ששימש כמנהלה האישי והמפיק של חזה, תקף בחריפות את התוצר: "השיר לא דומה לגוון הקול האלוהי שלה".
"גווני הקול הנדירים של עפרה לא באו לידי ביטוי בבינה המלאכותית", אמר אלוני ל-N12, "אני לא שולט בטכניקות הטכנולוגיות אבל זה היה לא טוב ומחולל הבינה המלאכותית צריך להשתפר כנראה. הם גם לא ביקשו רשות, לקחו את השורה 'שמור נא עלינו כמו ילדים' שכתבתי לחזה בשיר 'תפילה'. לא הייתה בעיה אם היו פונים אליי, אבל לקחו מילים שמישהו אחר כתב ומשייכים את זה לעצמם. קיבלתי תגובות רבות שאני מזדהה איתן. אמרו לי 'עשו טובה ואל תשמיעו את זה יותר'. עפרה פרצה דרך בזכות האומנות שבה, וכל זה לא בא לידי ביטוי בקטע הזה. בא לי לבכות בשבילה".
אלוני עוד טען: "עפרה סירבה בתוקף רב לשתף פעולה עם זוהר ארגוב. המוזיקה שעשינו והשירים שנכתבו עבורה לא היו מוזיקה מזרחית. מי חשב לעשות את החיבור הזה? לדעתי, היא לא הייתה מאשרת אם הייתה בחיים".
את תהליך היצירה ליוו המשפחות של חזה וארגוב, אך אלוני העיד על עצמו כי מילא את התפקיד המרכזי בניהולה של הזמרת: "עם כל הכבוד למשפחה של חזה, הם לא היו מעורבים בקריירה שלה בדקה אחת. לעפרה הייתה קריירה ברורה לידי במשך 30 שנה, עבדתי איתה מתחילת הדרך בסדנת תיאטרון בשכונת התקווה עד רגע לפני מותה. אני עצמי לא הייתי חלק מיצירת השיר החדש, וכשנודע לי כתבתי מילים חריפות למשפחה. הם כנראה נפגעו. לתומי כתבתי להם - 'למה אישרתם את זה?' והתשובה הייתה 'אל תגיד לנו מה לעשות, אנחנו אוהבים את זה'". אלוני לא מתכוון לנקוט בצעד כלשהו, ולדבריו "השערורייה כבר נשמעה בלייב": "היא עדיין עפרה חזה, עם כל הפארקים והרחובות הנושאים את שמה".
המעריצים חלוקים: "מצמרר", "השתמשו בשם שלה"
רבים מהמאזינים שיתפו כי שילוב הכוחות בין חזה לארגוב, שלא התרחש במציאות, ריגש אותם. בתגובות על הקליפ ביוטיוב נכתב בין היתר: "התגעגענו לפשטות אמיתית", "זוהר ועפרה באותה משבצת", "החזרתם אותי לילדות", "שובם של המלך והמלכה", "ביצוע נהדר". אחרים צידדו בדבריו של אלוני והלינו על האותנטיות. "בתור אחת שמעריצה את עפרה כבר 41 שנה ומכירה כל ניואנס בקול שלה, השיר שעשו פשוט רע", כתבה אחת המתרשמות בעמוד המעריצים הרשמי של הזמרת בפייסבוק. "לא מתקרב לאוקטבות, וכמובן אין את הנשמה שהיא הייתה מכניסה בכל שיר שהיא ביצעה".
הביקורת והדאגה בעקבות כניסתה של הבינה המלאכותית לשוק המוזיקה העולמי נשמעות היטב בימינו. המוזיקאי ניק קייב למשל, הזדעזע לפני כמה חודשים משיר שיצר מנוע הבינה המלאכותית ChatGPT בהשראת "סגנונו המוזיקלי". "זו אולי האימה המתהווה של בינה מלאכותית", אמר הזמר. יוניברסל מיוזיק גרופ, אחת מחברות התקליטים הגדולות בעולם שחולשת על שליש משוק המוזיקה העולמי, דרשה משירותי הסטרימינג על פי דיווח ב"פייננשל טיימס" למנוע את השימוש של טכנולוגיות בינה מלאכותית בשירי האומנים אותם הם מייצגים. הטענה - שירותים אלה מתבססים על שימוש לא מורשה בחומרים המוגנים בזכויות יוצרים.
מתאגיד השידור הישראלי "כאן" נמסר: "מדובר בשיר מקורי וחדש שנכתב ע"י כותבי הלהיטים רון ביטון, רועי מכלוף וטל פורר. השיר כולו מהווה מחווה לעפרה חזה, זוהר ארגוב וליצירתם, ויש בו הומאז' ליצירות אחרות שלהם מתוך מחווה של כבוד. הפרויקט כולו, ובעיקרו שיתוף הפעולה בין זוהר לעפרה, נעשה באישור והסכמה מלאים של משפחותיהם אשר ליוו את התהליך והתרגשו מאוד מהתוצאה הסופית".