תם המשבר: שורה של יוצרים ותסריטאים מחו בימים האחרונים נגד הוט בטענה שחברת התקשורת, האחראית למימון הפקות מקור ישראליות רבות, לא שילמה להם תמלוגים על פי חוק על תכנים ששודרו בערוציה בשנה החולפת. היום (רביעי) נודע ל-N12 כי אותם הסכומים הועברו לתל"י, חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל, לאחר שלדבריהם הוט פוצצה את המשא ומתן עימם, ובעקבות כך נשקפה סכנה לפגיעה קשה בהכנסותיהם.
"אני שמח שהמשבר נפתר על הצד הטוב ביותר", אמר נדב בן סימון, יו"ר איגוד התסריטאים, בשיחה עם N12. "התמלוגים הם לא סוד, זה כסף שאנחנו אמורים לקבל בחוק. כל חברה שמשתמשת בתכנים שלנו צריכה לשלם, אבל הן נוטות להתחמק כי תמלוגים זה כסף שקל להתחמק ממנו. הן לא מבינות שאנחנו חיים מהדבר הזה, מדובר באוכל של הילדים שלנו, ואתה יודע כמה אתה אמור לקבל כחלק מהתזרים ובונה על זה. אף אחד לא נהיה מיליונר מהסכומים האלה".
"במשך שנים אהבתי לעבוד עם הוט, עם מחלקת התוכן המשובחת והנשים והאנשים העומדים בראשה", כתבה מוקדם יותר התסריטאית נטלי מרכוס, שעומדת מאחורי סדרת הנוער "צפוף" המשודרת בהוט. "יצרתי עבורם סדרה שזוכה לעשרות שידורים חוזרים ורווחים לחברה. אבל התבשרנו אני ו-1,800 חבריי היוצרים בהוט, כי לא נקבל תשלום המגיע לנו על פי חוק, שכרנו בתמלוגים. הוט החליטה שהיא מסרבת לשלם רטרואקטיבית את הסכום המגיע לנו לפי הסכם שהם חתומים עליו, על סדרות שכבר שודרו ב-2022. אני לא אצור יותר עבור גוף שרומס את זכויות היוצרים ומסרב לשלם להם".
הסופר והתסריטאי עומר ברק שיתף: "אני לא יודע איך אתם הייתם מרגישים אם הייתם מקבלים משכורת פעם בשנה, עובדים כל השנה וביום התשלום הבוס שלכם היה מגיע ואומר שהוא לא מתכוון לשלם לכם כי ככה. אותי זה מכעיס ומדאיג. בזמן שהוט שומרת את הכסף אצלה ומשקרת לכם ולנו, אני צריך לשבור את הראש מאיפה אני מביא את המשכורת שמגיעה לי השנה והייתה צריכה להיכנס לחשבון הבנק שלי ביום ראשון. אני לא מתכוון לכתוב עבור גוף שהחליט שהוא לא משלם על דעת עצמו, וכמוני גם כל יוצר שמכבד את עצמו. נראה איך היצירה הישראלית שהוט כה מתגאה בה תצליח לשרוד בלי יוצרים".
בתוך כך, איש התוכן גיורא יהלום כתב על הסדרה החדשה "חאנשי", שעלתה רק אתמול בהוט: "את הסדרה יצרו עליזה חנוביץ', מיקי טריאסט ואהרון גבע. הם היו תלמידים שלי ואני כל כך גאה בהם. באותה נשימה, הייתי שמח שחברת הוט תסביר איך היא מסתכלת לעצמה במראה ומסרבת מעתה לשלם להם ולאחרים על הסדרות שיצרו בדם, יזע ודמעות".
מחברת HOT נמסר בתגובה: "כפי שהובהר על ידנו כל העת, הוט בהידברות עם הארגון. לאחר שיושב הנושא בין הצדדים, הודענו על העברת תשלום לתל"י תוך שמירה על מלוא טענותיה וזכויותיה. הוט השקיעה בעשור האחרון יותר ממיליארד שקל בתוכן הישראלי המקורי והיא היתה והינה הבית של היצירה הישראלית המקורית".