שוב הרגע הזה בשנה. תחנות הרדיו מכריזות על שיר השנה של המאזינים במצעד הבין-לאומי, סוכנויות הידיעות מפרסמות את התיעודים העיתונאיים הגדולים שנתפסו מסביב לעולם בעדשת המצלמה, והמגזינים ומדורי הרכילות מסכמים את כל השערוריות הגדולות בביצה ובוחרים את אנשי השנה שלהם. אולם לצד האווירה החגיגית, יש כמה תופעות והרגלים תרבותיים שונים ומשונים שאומצו או החריפו בשנה האחרונה, ובמסגרת הפרידה משנת 2022 ראוי יהיה להיפרד גם מהם.
זורקים חפצים ומתפרצים לבמה
ב-2008 משה פרץ נפצע קל מפגיעת אבן שנזרקה לעברו במהלך הופעה. ב-2019 החל טרנד של ילדים לפרוץ לבמת הפסטיגל ולתעד זאת לרשתות החברתיות. אך בשנה האחרונה היינו עדים לשורה בלתי נגמרת של תקריות התפרצות לבמות וזריקת חפצים ואף מאכלים לעבר זמרים ובהם עדן חסון, אגם בוחבוט, אנה זק ואפילו הזמר הטורקי איברהים טטליסס בהופעתו האחרונה בארץ. השיא נשבר בהופעתו של איתי לוי בקיסריה, כשבשיר האחרון פרצה קטטה אלימה שבמהלכה עלו מעריצים לבמה. בעיצומו של הגל המדובר מוקדם יותר השנה, ניסינו להבין למה התופעה התגברה דווקא עכשיו ומה הסיבה שמתקשים למנוע אותה.
ההצגה חייבת להימשך? קודם, רצוי שתתחיל
נדמה שכבר התרגלנו כדבר שבשגרה לעיכובים החוזרים והנשנים באירועי בידור ובהופעות בעיקר. אולם בקיץ האחרון נחצה כנראה גבול שקהל רוכשי הכרטיסים לא היה מוכן לסבול עוד. רבים מעשרות אלפי המבלים שהגיעו להופעה של עומר אדם בפארק הירקון התלוננו על השעה המאוחרת שבה עלה אדם להופיע ועל אורך ההופעה - שהסתכמה ב-58 דקות בלבד והופסקה ב-23:00 בעקבות "חוק הרעש" התקף בפארק.
כזכור, הזמר פיצה בעקבות סערת ההופעה הקצרה בשני מופעים נוספים בזאפה לייב פארק שבראשון לציון, סמוך לדיונות העיר, היכן שלא חלות הגבלות רעש. עם זאת, גם לאחר מכן המשיכו לצוץ תלונות מצד בליינים על איחורים לא מידתיים של אומנים שונים עד עלייתם לבמה, ולא כולם חשים בצורך לפצות. מן הצד השני, חובת ההוכחה להגיע בזמן מוטלת גם עלינו, הקהל.
פופ אינה מילה גסה
רשימה מבורכת של כוכבי פופ בארץ ובעולם נקראו אל הדגל בשנה האחרונה והכריזו - לא עוד. הסגנון המוזיקלי שנוטים לזלזל בו לא מסתיים בגילטי פלז'ר, ויש בו איכויות ועוד איך. קחו לדוגמה את האלבום "סטטוס" של נונו - מאחורי כל שיר מרים וטקסט שנון, מסתתר סיפור על שברון לב שחוותה הזמרת נעמי אהרוני גל כשחזרה מטיול עם בן זוגה לשעבר. עוד קודם לכן, מרגי הוציא את ה-EP המדבק "לא להיות לבד", שקידם את הקריירה שלו צעד קדימה - לעבר האלבום הלועזי הראשון שלו שיצא השנה, The Dark Side Of The Rainbow. גם בעולם המגמה דומה, כשהארי סטיילס ירש את מייקל ג'קסון והוכתר ל"מלך הפופ החדש" (אם באופן שערורייתי או לא).
הציפייה מגל גדות, או כל כוכבת ישראלית בעולם, להגיב על הסלמה ביטחונית
מדינת ישראל ידעה כמה מלחמות ומבצעים צבאיים ב-74 שנות קיומה. עם כניסתן לתמונה של הרשתות החברתיות בעידן הדיגיטלי, התפתחה לה ציפייה מסוימת מכוכבים ישראלים מצליחים בחו"ל לשמש כשגרירים ש"נלחמים על האמת" מול הנרטיב הפלסטיני, שלכאורה עושה נזק להסברה הישראלית.
הדוגמה המתבקשת לכך היא גל גדות, הכוכבת הכי גדולה שלנו בעולם. גדות, שלא מסתירה את מוצאה היהודי והישראלי ברשת, סופגת ביקורת חדשות לבקרים בכל מבצע צבאי בעזה לאחר שבוחרת לשתוק - או במילים אחרות, לא להכניס את עצמה לשיח הפוליטי הסבוך שעלול לסכן את הקריירה ההוליוודית שלה. גדות היא שחקנית ישראלית ולא שגרירה מטעם משרד החוץ. אם תפקידה היה לפרסם פוסטים וסרטוני הסברה, היא כנראה הייתה מקבלת על כך תשלום בהתאם, בדיוק כפי שקורה עם השליחה המיוחדת למאבק באנטישמיות נועה תשבי.
דיווחים כוזבים על "סולד אאוטים"
כמה פעמים שמעתם בשנה האחרונה על מופע סולד אאוט של האומן או האומנית האהובים עליכם? על פניו, משמח מאוד, אולם במקרים רבים מדובר באסתטיקה יח"צנית ותו לא. אם בפארק הירקון עסקינן - תפוסה במקום עשויה להגיע ל-40 אלף איש כמו במקרה של להקת בון ג'ובי שביקרה בארץ, והיא גם יכולה להגיע לקיבולת של 60 אלף איש כפי שקרה כשג'סטין ביבר הכריז "שלום, תל אביב". הדבר תקף לגבי כל מועדון ואולם מופעים, ותלוי למעשה בכמות הכרטיסים המוקצית מלכתחילה לרכישה.