בגיל 5 תקף את גל פרידמן סרטן אלים עוד לפני שהוא הספיק לחלום להיות שחקן כדורגל, ובהמשך לעשות תפנית לשחקן מסוג אחר - כזה שמככב בסדרות כמו "פאודה", וגם בדרמה החדשה "בוגד" שעלתה לשידור בהוט בשבוע שעבר. בריאיון ל-N12 הוא מספר על ההתמודדות בגיל כה צעיר עם טיפולים כימותרפיים, הרגע שבו הבין כי שפילד יונייטד היא יעד שלא יתממש - וההחלטה המהירה לנסות את מזלו בטלוויזיה ובקולנוע: "אמרתי לעצמי - בוא ננסה להבין איך אני גורם לזה לקרות".
פרידמן, כיום בן 44, מדגיש כי יש קשר בין המאבק שלו בסרטן לבין המרוץ אחר החלומות. "בגיל 5 התגלה אצלי סרטן חריף", הוא משתף, "או כמו שהיה כתוב בתיקים הרפואיים - פחות מ-8% סיכויים לחיות. צריך גם לזכור את התקופה שבה היכולות הרפואיות היו מוגבלות והרוב עוד היה בתולי. יצאתי למסע של קרוב לחמש שנים של סבבי טיפולים כימותרפיים כמעט ללא הפסקה, עד כדי כך שכולם היו בטוחים שבסופו של דבר אמות מהניתוחים וההקרנות".
"לכל אורך התקופה, אבא שלי שמאמין שהדרך היחידה להתמודד עם מחלה זו דווקא עשייה, פתח בפניי את הדלת לכדורגל ולספורט. זאת אומרת שגם אחרי טיפול כימותרפי, יכולתי לרדת איתו למגרש. גם אם לא ממש יכולתי לזוז, הייתי מנסה ללכת שלושה צעדים ולפחות לגעת בכדור. לעשות משהו. ככה הכדורגל והספורט ליוו אותי בדרך הזו".
"רציתי להביע את עצמי ושאנשים יושפעו מזה. פעם זה היה הכדורגל ועכשיו זה המשחק"
אחרי חמש שנים מורכבות מאוד מבחינה רפואית, גל החלים ונזכר במשפט הראשון שאביו אמר לו בגיל 10: "תראה, אתה מיצית את שק הסבל שלך בחיים. מהיום אתה צריך לעשות רק דברים שאתה אוהב. מה בא לך לעשות?" - "אמרתי לו שאני רוצה להיות כדורגלן", הוא מסביר. בתוך כך, פרידמן התחיל שגרת אימונים שהובילה אותו בגיל 18 לקבל מלגה כדי לשחק כדורגל בקולג' באוקלהומה - כשהמטרה היא שפילד יונייטד. בתום המיונים באנגליה, נודע לו כי הוא לא התקבל.
גל שב לארץ, ואחרי תקופה קצרה בקבוצת בני יהודה, הוא הבין כי פרק הכדורגל בחייו הסתיים. "זה היה כלי שנועד להחזיר לגוף שלי את האמון בעצמו", הוא משתף, "וזה כמובן נבע מהתהליך שעברתי בגלל המחלה". תוך זמן קצר הוא בחר לגשת לבחינות בבית הספר למשחק ניסן נתיב, ולדבריו לא בדיוק הבין לקראת מה הוא נכנס. "ניסן בחן אותי בעצמו וביקש ממני לבוא עם שני מונולוגים. אז לקחתי את 'דון ז'ואן', למרות שעד אז לא נגעתי במחזה מעולם. למדתי את המונולוג הראשון, התקבלתי ל'ניסן נתיב', הדברים התגלגלו, והנה אנחנו כאן מדברים".
המעבר מהכדורגל למשחק קרה מהר מאוד.
"אני בן אדם שמנסה למצות הרבה מהחיים. יכול להיות בגלל שהרווחתי אותם שוב. כלומר, אם כבר נשארתי בחיים - אז שווה לעשות איתם משהו. אני תמיד אהבתי משחק, אבל לא ידעתי מה לעשות עם התחביב הזה או איך לתת לו ביטוי. אחרי שהתקבלתי ללימודים, זה היה קצת כמו ילד שמגיע לצ'רלי בממלכת השוקולד. לטעום מהכול כי הכול היה חדש מאוד בשבילי. התאהבתי בזה, עד שהפכתי את זה לחלק ממני ואותי לחלק מזה".
זאת אומרת שהמשחק היה תוכנית ב' אחרי שהחלום הגדול בכדורגל לא התגשם?
"אני מרגיש שהייתי בתוכנית א' וגם עכשיו אני בתוכנית א'. זה לא שהחלום שלי היה להיות כוכב. רציתי להביע את עצמי ושאנשים יושפעו מזה. פעם זה היה כדורגל ועכשיו זה המשחק".
ואז התחילו להגיע האודישנים, ואם אנחנו מדברים על השנים האחרונות - השתתפת ברשימה יפה של סדרות וסרטים; "מלכות", "פאודה", "ואז היא הגיעה". יש הרבה שלומדים משחק, אבל איך מגיעים למצב שמתגלגלים מאודישן לאודישן?
"בתחום הזה יש אלמנט של מזל, אבל גם הכנה שפוגשת הזדמנות. ביום שסיימתי לימודים, הנחתי את עצמי שבתוך חצי שנה המקצוע היחיד שאתפרנס ממנו יהיה משחק. אמרתי לעצמי - בוא ננסה להבין איך אני גורם לזה לקרות. איך מגיעים לתפקידים? לאף אחד אין את הנוסחה. צריך שהצד השני יכיר בך וירצה לראות את מה שאתה עושה".
בתעשייה שבה הכוכבים הגדולים פורצים בגיל צעיר, העיתוי דווקא לא הטריד את פרידמן - שנכנס לעולם המשחק רק כשהתחיל ללמוד בגיל 24. "זה אף פעם לא היה לי בראש", הוא אומר. "תמיד ראיתי יתרון בגיל שלי. במקרה שלי, אני חושב שהיה קל יותר לעצב את האישיות המשחקית שלי כי הגעתי נטול דעות קדומות על התחום. לא ידעתי מה טוב ומה רע וככה עיבדתי את הסגנון שלי. גם למי שמשחק מגיל 10 יש את היתרונות שלו, זה בטוח, אבל אם ניקח לדוגמה את ליאור רז ("פאודה") - גם הוא התחיל ללמוד רק בגיל 25 ועשה את התפקיד הגדול הראשון כשכולם יודעים מי הוא בגיל 43. זה שלב מאוחר בחיים, אבל הוא הגיע אליו עם ניסיון חשוב".
ב-2012 זכית בפרס אופיר בקטגוריית שחקן המשנה על תפקידך בסרט "המשגיחים", בזמן שגברת על מועמדים ותיקים ומנוסים יותר ממך. איך הרגשת?
"לפני הטקס כל הזמן אמרו לי 'זה לא נורא אם לא תזכה'. בליבי אמרתי, רגע - זו תחרות, ואם יש תחרות אז בא לי לשחק אותה. יחד עם זאת, הזכייה לא מבטיחה שום דבר. זה לא אוסקר. יצאנו לסרט עם תקציב נמוך, כשבשורה התחתונה נסענו איתו לקאן, זכינו בפרס איגוד הבמאים, חזרנו לארץ וזכיתי באופיר - זו חוויה שאתה מרגיש שאתה מנצח את העולם בלי הרבה סיכויים. הפרס היה על התהליך ולכן היה בו המון סיפוק".
אם החלום בכדורגל לא התממש, מה קורה אם לא זוכים בפרס אופיר?
"בעיניי יש הבדל בין אומנות לספורט. שחקני קולנוע לא מתחרים אחד נגד השני ועכשיו יש מנצח אחד. כל סרט לגופו ויש כל מיני משתנים שמשפיעים על הזכייה. בניגוד לספורט, לא קובעים עבורי את הטון - אבל זה כן מספק גושפנקא שרואים ומעריכים את העבודה שלך. לפעמים זה קורה ולפעמים לא".
הישג נוסף של פרידמן הוא הקמת האנסמבל המצליח "ציפורלה" ביחד עם חבריו בוגרי מחזור מ' בסטודיו למשחק של ניסן נתיב. במסגרת החדשה הוא גם הכיר את אשתו מיקה תימור, ששימשה מפיקת מופעים וגם עומדת מאחורי "צל של אמת". קבוצת השחקנים פעילה כבר משנת 2005, והגיעה לאוף-ברודווי שבניו יורק, לאוסטרליה, לאיטליה ועוד ידם נטויה. אותם שחקנים ייסדו את האנסמבל במטרה לקבל אחריות על העתיד המקצועי שלהם דרך העלאת מופעים הומוריסטיים. כן, לפרידמן היה חשש מסוים שלא בהכרח יקבל תפקידים בתעשייה הגדולה - והפעם אפשר להשוות בין הכדורגל למשחק.
"בילדות יצא לי לשבת המון על הספסל", הוא נזכר, "בתוכך אתה יודע שאתה טוב, אבל אתה לא מבין למה אתה לא מקבל את ההזדמנות. אותה חוויה תפסה נפח משמעותי בחיים שלי, וברמה האישית - הבנתי שאני לא מוכן יותר לשבת על הספסל. אני לא מתכוון לדרוש שום דבר מהבמאים, אבל כן רציתי ליצור יחד עם חבריי לציפורלה מקום לעצמי שבו מי שישים אותי על המגרש או על הספסל - יהיה אני ואנשים שאני מאמין בהם. לחזור על אותה טראומה פעמיים זה כבר יותר מדי. מעבר לכך, חברים שלי ואני רצינו להביע את עצמנו ולכן יצרנו פלטפורמה. זה הדבר שהכי חשוב לשחקן".
את פרידמן ניתן לראות בימים אלה בדרמה החדשה "בוגד", שיצרו רון לשם ועמית כהן בהשראת פרשת היעלמות המטוס המלזי. בסדרה הוא מגלם את הטייס, אב צעיר שאיבד את אשתו בתאונה וסובל מדיכאון, בטיסה שאבד עימה הקשר. "זו סדרה שהיא מתח ואקשן טהור, לצד השחקנים המעולים ליאור אשכנזי, אורנה בנאי וניב סולטן. הרבה סיפורים מועברים בה, וזה מה שהופך אותה לדעתי לחזקה", הוא מסביר.
"הסדרה נופלת לתוך המציאות שלנו כשהמילה בוגד היא מאוד שגורה וחזקה כאן, ובשבילי היא הציבה את השאלה מה הופך כל אחד מאיתנו לבוגד. אחרי פאודה, שזו הייתה אחת החוויות המדהימות שעברתי כששיחקתי חוקר שב"כ, אתה צולל לתפקיד ומבין שזה הרבה יותר מורכב ממה שאתה חושב. זו העוצמה גם ב'בוגד', ביכולת שלה להביא את המורכבות של מה שנראה לרבים כדבר פשטני".
"בוגד" משודרת בימי חמישי ב-20:15 ב-HOT3, ב-HOT VOD וב-Next TV