"סל תרבות ארצי", שהפך בעשרות השנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים במערכת החינוך, נועד להעשיר את עולמם התרבותי והאומנותי של התלמידים בתחומי התיאטרון, הקולנוע והספרות. מדובר בתוכנית שהוכיחה את עצמה למרות סכנת הביטול המדווחת בתקופה האחרונה, ובמקביל בשיחה עם N12 טוענים מנהלי תיאטראות הילדים כי החלטת ממשלה שהתקבלה לפני כשנה עלולה לשנות את התמונה. תוכנית גפ"ן, שמטרתה להרחיב את הגמישות הניהולית והתקציבית של כל מוסד חינוכי, מובילה לדבריהם לאי-ודאות שכבר פוגעת בהם כלכלית.
משרד החינוך הכריז בשנה האחרונה על התוכנית, אשר נועדה לשקף למנהלי בתי הספר בבהירות את התקציבים הגמישים העומדים לרשות המוסדות והרשויות המקומיות בהיבט המענים החינוכיים. לאחר קבלת האישור מצד המפקחים או הרשויות, אפשר למעשה להשתמש בתקציב ולרכוש את אותן הצגות. עם זאת, התיאטראות טוענים כי המערכת הממוחשבת היא ביורוקרטית ומסורבלת, ולא ערוכה מבחינה טכנית לקליטת המידע הנדרש מהספקים, הכולל את הכמויות והיקפי העבודה. בתוך כך, הם טוענים כי מדובר בסכום המתקרב למיליארד שקלים - ומתריעים מפני פגיעה בהמשך השגרה השוטפת ועל סכנת פיטורם של מאות שחקנים, יוצרים ועובדים.
"אף אחד לא מבין לעומק את מה שקורה במערכת גפ"ן, בעיקר לנוכח העובדה שלא טרחו להסביר לאף אחד", אומר מוטי חלימי, מנהל תיאטרון השעה הישראלי, "רק הנחו אותנו שבנוסף ל'סל תרבות ארצי' - מנהלי בתי הספר יקבלו תקציב ישירות אליהם באמצעות אותה מערכת ממוחשבת, ודרכה הם יוכלו לבחור את מופעי התרבות הרצויים בעיניהם. הבעיה היא שמדובר במערכת שקורסת ומתנתקת בכל כמה דקות וצריך להזין לתוכה נתוני הצגות - במקרה שלי מדובר ב-60 הצגות לפחות. לכל הצגה מתלווים 30 סעיפים של שאלות ביורוקרטיות - כמו 'האם ההצגה עומדת בהלימה למטרות החינוכיות המפורטות בחוק', ובקיצור, טופסולוגיה אחת שלמה".
"הבעיה הגדולה שאנחנו נתקלים בה זו אותה מערכת בשם גפ"ן", מצטרף דוד קיגלר, מנכ"ל תיאטרון אורנה פורת לילדים, "זו מערכת שכנראה לא ערוכה להכיל את מוסדות התרבות שמספקים מופעי במה. אנחנו היינו בטוחים שעד היום תהיה לנו גישה קלה אליה, אבל במשרד החינוך לא מספקים שום מענה - לא טכני לצורך הזנת התוכן ולא ערכי מבחינת בקרת איכות. בעיקרון, התוכנית מציעה לכל גוף ומוסד תרבותי להציע את עצמו בתוך המערכת, אבל יכולה להתלוות לכך פגיעה בקהל הצעיר, שאליו אנחנו מגיעים כל השנים עם המרכולת שיש לנו".
הדאגה המרכזית שמביעים בתיאטראות נוגעת לתוכן שיוצג בפני התלמידים על הבמות. "כשזה שוק חופשי, אין בקרת איכות", טוען דני וייס, מנכ"ל המדיטק חולון. "כל מנהל בוחר את ההצגה שנראית לו ובהתאם לתקציב העומד לרשותו. הוא גם עשוי לבחור את ההצגות הזולות לכאורה בלי לקחת בחשבון את ההיבט האומנותי. כתוצאה מכך, מה שיכול להכריע את כללי ההיצע בתחום התרבות לילדים יהיה שיקולים מסחריים שמתאימים ליזמים פרטיים, אבל מה עם היבטים חינוכיים שאינם פופוליסטיים?"
בעוד הדד-ליין לסיום המכרז להגשת ההצגות מתקרב, מנהלי התיאטראות טוענים כי הראשונים להיפגע יהיו ילדי הפריפריה. "ל'סל תרבות' אין אח ורע, ילדים מרחבי הארץ נהנים במשך 34 שנה מהמגוון הרחב של אומנויות הבמה - ללא הבדלים בין תל אביב לקריית שמונה", מדגישה אביגיל שמר-אהרון, מנהלת תיאטרון גושן לילדים, "כל הפניות שלנו למשרד החינוך במטרה לפתור את התקלה במערכת גפ"ן, טכנית בעיקרה, לא נענו".
"בקרוב המערכת אמורה להיסגר, ואז ההצגות יקבלו אישור עד דצמבר - למרות שזו כבר אמצע שנת לימודים ועד אז אנחנו אמורים להיות על הבמות", מוסיף חלימי. "כרגע זה לא יקרה למרות שבתי הספר מעוניינים להזמין, אבל לא יוכלו לרכוש את התוכן הזה בפועל. ניסו להלביש כאן אפליקציה נוספת שתתמוך בתרבות אבל אין בה בכלל אפשרות להזין מחירים. אין לי מושג איך הם יוכלו לאשר אותנו. אז 'סל תרבות' קיים, גפ"ן לכאורה קיים, ההורים גם משלמים במקביל, אבל ממי אנחנו אמורים לקבל את הכסף? זה דבר שלא ברור לנו".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "כאלף פניות ממוסדות חינוך נקלטו עד כה במערכת גפ"ן, במקביל ל'סל תרבות' שממשיך לפעול כבעבר. התוכנית היא ציר חדש שנפתח בנוסף לסל תרבות ולא במקומו, אשר מהווה מכרז גדול מאוד שבו ספקים שונים שרוצים להשתלב בחינוך עוברים הליך בקרה פדגוגי ומנהלי. בהיבט המכרז, הועלו טענות מצד ספקים בעולם התרבות כי אין הצעה שמתאימה לקטגוריה שלהם, אך אנחנו עדכנו זאת במכרז האחרון בהמשך לשיח עימם, וכעת יש תת-סל מיוחד להצגות ומופעים".
"תוכנית גפ"ן הרחיבה את ההצעות השונות שבתי הספר מקבלים מעולם התרבות והאומנות, ומביאה מגוון רחב של מענים איכותיים לבתי הספר - שבאמצעותה המנהלים יכולים להבין את תוכנית העבודה. מכרז המאגר אולי לא תואם לאג'נדות של חלק מהספקים ולכן הם טוענים שמשרד החינוך כאילו מנסה להחריב את סל התרבות לתלמידים, כשבפועל העשרנו אותו. התוכנית שלנו היא ייחודית במבנה שלה ומאפשרת לא רק למפלצות גדולות לגשת למכרז, אלא גם לעוסק מורשה בירוחם או במצפה רמון בדיוק כמו כל ספק אחר".