מליקה סאהין היא סינגר-סונגרייטרית מאיסטנבול עם עשרות מיליוני השמעות בספוטיפיי. את המעריצים הטורקים היא כבר הספיקה לשגע בשנים האחרונות, ובקרוב תצא לסיבוב ההופעות הראשון שלה בחו"ל כזמרת סולו. גם בתל אביב יצא לה לבקר כמה פעמים, דווקא בעיצומו של הקיפאון המדיני ביחסים בין ישראל לטורקיה. בשבוע הבא היא תשוב לביקור נוסף ותתארח עם המוזיקאי קותימן בהופעה של הרכב הגרוב בום פם בפסטיבל הג'אז בירושלים.

 

 

"זה יהיה הביקור השלישי או הרביעי שלי בישראל", מסבירה סאהין בשיחה עם N12. "הייתי בתל אביב עם 'באבא זולה', ההרכב הטורקי שהופעתי איתו בעבר, וגם הופענו עם בום פם. אני מאוד נהנית מהעיר ומסצנת המוזיקה שלה".

לדבריה, החיבור עם בום פם החל כבר לפני כמעט עשור באחד מפסטיבלי המוזיקה באותה העיר בדיוק. "בכל אירוע שבו השתתפנו יכולנו להכיר את האומנים האחרים שמשתתפים, וכך גם פגשתי את קותימן. מבחינתי שיתוף פעולה עם יוצרים ישראלים זו הזדמנות, אני אוהבת את החזון שלהם". ב-2020 היא חברה לקותימן והלחינה עימו את השיר "מלכה ומלך", סינגל שהקליט שי צברי בגרסה עברית, לצד גרסה טורקית שביצעה סאהין עצמה.

 

 
כמו שאת יודעת, היחסים בין אנקרה לירושלים מתחממים שוב. מה נקודת מבטך על הסיפור כמוזיקאית?

"מוזיקה היא דרך לטהר את כל הקונפליקט הזה. אתה כן מרגיש מחובר ושייך לזהות הלאומית שלך, אבל אתה רחוק מהקונפליקטים הפוליטיים והאנרגיות השליליות - במיוחד כשאתה שומע על שיתופי פעולה בין יוצרים טורקים לישראלים".

"אתה מוצא את המוזיקה כבעלת כוח גדול שגובר על הרפש הפוליטי. בכלל, לא רק בין ישראל לטורקיה. אני מאמינה בכוח שלה להעניק לאנשים עתיד ותקווה. לכן חשוב לי להגיע לפסטיבל הג'אז בירושלים, ולהתחבר לקולות. כשאני באה לישראל יש לי פרפרים בבטן".

מליקה סאהין (צילום: Merhem)
"יש לי פרפרים בבטן כשאני מגיעה לישראל" | צילום: Merhem

מליקה גם מודה כי למרות הדעה הרווחת בישראל, "לטורקים יש סוגיות גדולות יותר להיות מודאגים לגביהן. אנחנו בתקופה של משבר כלכלי ובכל יום המצב רק הולך ומחריף. אנחנו עוסקים בהישרדות יום-יומית, וכשאני פוגשת את חברים שלי אנחנו בכל פעם מדברים על כמה שאנחנו מופתעים מהמחירים, כמו מחירי השכירות".

הזמרת והמלחינה הטורקייה פרצה לתודעה כחברת ההרכב האלטרנטיבי "באבא זולה", מחלוצי הפאנק הפסיכדלי הטורקי, המשלב כלים אוריינטלים ומוזיקה אלקטרונית. "שימשתי הסולנית במשך כשש שנים, וב-2017 התחלתי להוציא חומרים שלי. הופתעתי מהתמיכה מצד הקהל הטורקי, וכששחררתי את אלבום הבכורה 'Merhem' לפני כשנה וחצי, הוא זכה לשמחתי להצלחה גדולה - שבזכותה יצאתי לסיבוב הופעות מסביב לטורקיה. ביקרתי כמעט בכל עיר במדינה".

 

 

במוזיקה, כך טוענת מליקה, חשוב לה לנטוע את השורשים שלה - ולכן היא משלבת בתוכה "אלמנטים ביוגרפיים ונוסטלגיים" מחייה באיסטנבול. בהאזנה לחומרים אכן ניתן להבחין באותה סינדיקציה שבין המוזיקה האלקטרונית וה-R&B לצלילים הים-תיכוניים המסורתיים מבית. בימים אלה קריירת הסולו שלה ממשיכה לנסוק, כשלאחרונה רשמה לעצמה הישג כששיריה עיטרו את פסקול סרטו של הבמאי הצרפתי טוני גטליף, Djam, אשר הוקרן בפסטיבל קאן האחרון.

כחלק מסיבוב ההופעות הראשון שלה בחו"ל בקריירת הסולו, תופיע סאהין גם בפסטיבלי מוזיקה בדנמרק ובגרמניה, ובשבוע הבא תגיע כאמור גם לירושלים. "אני שמחה להתארח אצל בום פם עם קותימן. אני גם מעריכה מאוד את אבישי כהן, שהוא המנהל האומנותי של הפסטיבל. זה כבוד גדול בשבילי, ואני מקווה שהחיבור המוזיקלי הזה רק ילך ויגדל".

בום פם יארחו את קותימן ומליקה סאהין ב-6 ביולי בפסטיבל הג'אז בירושלים. כרטיסים