בצל המשך הגירושים המתוקשרים מקים קרדשיאן וההחלטה של קניה ווסט שהאלבום הבא לא יישמע בענקיות הסטרימינג, בשבוע שעבר עלה לנטפליקס החלק הראשון של הסרט התיעודי על חייו. במקביל לשחרורו הבהיר הראפר כי הוא דורש לתת "אישור סופי" לתוכן שמוצג בדוקו, שזכה לשם "טרילוגיה: גאון". יומרני? לא בעיני קניה.
יוצר הסרט קודי סימונס, שביים אותו לצידו של צ'יקה אוזה, נזכר בריאיון להוליווד ריפורטר בימים שקדמו להפקת הדוקו. "כשהגענו לשלב שצריך להתחיל להכין אותו, הייתי צריך לבשר לקניה שכדי להפוך את הדוקו לאותנטי, הוא צריך לקחת צעד אחורה", אמר סימונס. "הייתי חייב להשתלט על הנרטיב הזה שאלוהים ברא, לא אנחנו יצרנו את זה. קניה אמר שהוא סומך עליי שאעשה עבודה טובה".
הסרט "jeen-yuhs" (מבוטא genius ומכאן התרגום לעברית ל"גאון") בנוי משלושה חלקים בטרילוגיה שעוקבת אחר פריצתו הגדולה של ווסט בתעשיית המוזיקה הבין-לאומית – ממפיק צעיר וראפר אנונימי ועד היותו זוכה גראמי וכוכב היפ-הופ עולמי. הסרט גם מתמקד במותה של אימו דונדה ב-2007, שלה הקדיש את אלבומו האחרון, בהתמודדות האישית של קניה עם משברים נפשיים ובריצה הכושלת לנשיאות ארה"ב בבחירות 2020.
ווסט פרסם בחשבון האינסטגרם שלו כי הוא דורש לקבל שליטה רחבה יותר על התוכן שמוצג בסרט התיעודי. האומן כתב כי הוא "חייב לקבל עריכה ואישור סופי של הדוקו לפני שחרורו בנטפליקס" ופנה לשירות הסטרימינג "לפתוח את חדר העריכה מיד כדי שאוכל להיות אחראי על התדמית שלי". נכון למועד הריאיון עם סימונס, ווסט עדיין לא צפה בסרט אך לדבריו הצוות שסביבו ראה אותו.
לאחר שפגש את ווסט לראשונה בסוף שנות ה-90, סימונס, סטנדאפיסט שהפך גם לאיש קולנוע, החל לעקוב אחר קניה עם מצלמה בתחילת שנות ה-2000. בהשראת הסרט "Hoop Dreams", הדוקו משנת 1994 שעוקב אחרי תלמידי תיכון משיקגו וחלומם להפוך לשחקני כדורסל מצליחים, סימונס תכנן זמן רב את המסלול של ווסט בדרכו לסרט דוקומנטרי.
כשווסט זכה בפרס הגראמי על אלבום הראפ הטוב ביותר ב-2005 על אלבום הבכורה שלו The College Dropout, סימונס ראה בו את נקודת סיום טובה לסרט התיעודי, כשהראפר הצעיר הגיע אז לפסגת ההצלחה המסחרית. "נראה כאילו כבר אז, באותו הרגע, יכולנו לסיים את הסרט", הוא משחזר, "אבל קניה לא היה מוכן, ואם היינו מוציאים את הדוקו בימים ההם, זה לא היה משפיע באותה צורה".
ההידרדרות הנפשית והפרידה מאמא
אולם זמן קצר לאחר הזכייה בגראמי, סימונס לקח פסק זמן ממושך מהצילומים של ווסט, שנמשכו יותר מעשור. בעוד שהסרט אכן מתייחס לאירועים שיצרו כותרות בתקופה זו, כמו נאום הזכייה של טיילור סוויפט ב-VMA ב-2009 שאותו קטע קניה, נישואיו לקים קרדשיאן ותמיכתו בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, צמד הבמאים סימונס ואוזה בוחרים להתמקד ברגעים שהמצלמה נכחה בשטח.
המצלמה נפתחה שוב ב-2016 לאחר ההידרדרות הנפשית של המוזיקאי במהלך סיבוב ההופעות של האלבום סיינט פאבלו, שכלל הופעה שבה הראפר תקף חברים קרובים כמו ג'יי-זי וביונסה רגע לפני שירד מהבמה. מספר ימים לאחר מכן סיבוב ההופעות העולמי בוטל והראפר אושפז תחת השגחה פסיכיאטרית בלוס אנג'לס, שבהמשך אליה אובחן עם הפרעה דו-קוטבית.
הסרט התיעודי אכן מציג את מאבקו הנפשי של ווסט, אך מנקודת מבטו של סימונס כחבר מודאג. "תמיד חשבתי שהוא פשוט בסערת רגשות, לא חשבתי שזה קשור לבריאות הנפשית שלו", הודה החבר היוצר. "לאבד בפומבי את אמא שלו, דונדה, כמו שהוא עשה - אתה לא יודע מה זה יעשה לאדם".
לצמד יוצרי הדוקו מעולם לא היה שיקול להשמיט את הרגעים האישיים והקשים מהטרילוגיה על קניה. "אנחנו לא יכולים לעקוף שום אירוע שקורה בחיים. דברים קורים וצילמנו אותם. אנחנו צריכים להיות אותנטיים עם מה שקרה", אמר סימונס. העדשה לכדה מגוון של רגעים, כולל שיחות אינטימיות בין ווסט לאימו המנוחה, תאונת הדרכים ב-2002 שהותירה את המוזיקאי עם לסת שבורה, והסיקור התקשורתי של העצרת הראשונה שלו בקמפיין לנשיאות ארה"ב, שבה בכה על הבמה בעודו משתף כי לא רצה להביא את בתו נורת' לעולם וכי הוא מתנגד להפלות.
לאורך הטרילוגיה, שעלותה הסתכמה ב-30 מיליון דולר, מופיעה שורה של אומנים גדולים, ובהם פארל, ג'יי-זי, ג'יימי פוקס ואפילו הצצה לביונסה בימי הקריירה המוקדמים. "מבחינתנו, הסיפור הוא לא על קניה", אמר אוזה, שלטענתו סדרת הסרטים עוסקת בהתגברות על מצוקה. "הכוונה היא להשתמש בסרט ככלי כדי להיות מסוגל לפתוח את התשוקה שלך".
הסרט התיעודי נמצא בהתהוות כבר במשך יותר משני עשורים ורק בשבוע שעבר עלה לנטפליקס. "אנחנו מרגישים שהכול קורה בזמנו של אלוהים", סיכם סימונס. "בזמן שצילמנו, המשכנו לחשוב 'עכשיו זה הסוף', ואז אמרנו 'לא, זה לא' - הסיפור עדיין נמשך".