טקס האוסקר ה-94 יתקיים הלילה בלוס אנג'לס. על פי התחזיות, שניים מהמועמדים הבולטים לזכייה הם "קודה" של Apple TV ו"כוחו של הכלב", המערבון שביימה ג'יין קמפיון לנטפליקס ומחזיק במספר המועמדויות הגדול ביותר - 12.
קמפיון נחשבת לקולנוענית פורצת דרך. הבמאית הניו-זילנדית, זכתה ב-1993 בפרס אוסקר עבור התסריט לסרט הפסנתר ובאותה שנה הייתה מועמדת גם לפרס בקטגוריית הבימוי. השנה קטפה את פרס הבימוי ב"גלובוס הזהב" ונחשב למועמדת מובילה לזכייה באוסקר הלילה. על הדרך היא גם עשתה היסטוריה, כשהפכה לאישה השנייה שזוכה לשתי מועמדויות בקטגוריה הזו.
בפסטיבל ונציה שנערך בקיץ, התייחסה באופטימיות למקומן של נשים בתעשיית הקולנוע ואמרה: "מאז מהפכת MeToo, אני מרגישה שינוי. זה כמו הנפילה של חומת ברלין וסיום האפרטהייד עבורנו הנשים". היא אומנם אופטימית, אבל גם מכירה את הסטטיסטיקה. והסטטיסטיקה של המועמדויות לאוסקר לא כל כך מחמיאה לנשים.
כאשר בוחנים את הנתונים בכלל המועמדויות השנה בקטגוריות שאינן בתפקידי משחק, השינוי לא כל כך מורגש. 73% מהמועמדים הם גברים ורק 27% נשים. הפערים בולטים במיוחד בקטגוריות שנחשבות לחשובות ביותר - פרס הבימוי, התסריט, הצילום והפרס הכי יוקרתי - הסרט הטוב ביותר.
באופן לא כל כך מפתיע, גם כשבוחנים את הנתונים לאורך זמן, מאז שנת 1929, אז נוסד הטקס, המגמות לא השתנו.
בקטגוריות החשובות הגברים מובילים ובענק. בקטגוריית הצילום למשל, מעולם לא זכתה אישה בפרס. בקטגוריית הבימוי, אם תזכה קמפיון השנה, היא תהיה השלישית שזכתה בו בכל 94 השנים שבהן מתקיים הטקס (קתרין ביגלו זכתה ב-2010 וקלואי ז'או זכתה בשנה שעברה).
ישנן קטגוריות שבהן לאורך השנים נשים זוכות יותר. מדובר לרוב בקטגוריות שנחשבות נישתיות ונשיות יותר מלכתחילה כמו איפור ושיער, והפרס שמוענק בקטגוריית התלבושות.
מה המשמעות של הנתונים הללו? כשמוציאים מהמשוואה את קטגוריית השחקן והשחקנית נשארים עם האנשים שעומדים מאחורי הקלעים ומשפיעים על האופן שבו נראית תעשיית הקולנוע. שם עדיין קיימים פערים מגדריים משמעותיים.
ד"ר יעל מונק, חוקרת קולנוע ומגדר באוניברסיטה הפתוחה, לא מופתעת מהפערים. "בתעשייה הזו קשה מאוד לפרגן לנשים, כי זו במהות עדיין תעשיה של גברים. גברים הם אלה שהמציאו את הקולנוע, הם אלה שגרמו לו לשגשג והם אלו ששמים את הכסף. עד היום, נשים בדרך כלל או שעשו סרטים שלא מכניסים כסף, או שעשו סרטים של גברים".
קמפיון היא דמות שכן מייצגת בעיניה שינוי. "הסרט שלה הוא במובנים רבים סרט על גבריות שמסופר באופן הכי נשי שיש. הרגישות והיכולת לראות לנפשו של הגיבור היא הסתכלות נשית". אולם זה שינוי שנעשה בצורה איטית - מאוד. "קולנוע זה קסם שיש מאחוריו הרבה מאוד כסף, וכסף הוא עדיין לא עניין של נשים".
אגב, בפעם הקודמת שבה הייתה קמפיון מועמדת לפרס הבימוי, היא הפסידה לסטיבן ספילברג שזכה אז על סרטו "רשימת שינדלר". גם השנה השניים מתחרים על הפרס, כשהוא מועמד על סרטו "סיפור הפרברים".
שיאני הזכיות מכל הזמנים
ורגע לפני ההכרזה על הזוכים, יש גם כמה פרטי טריוויה מעניינים שכדאי להכיר: הסרט "בן חור" מ-1959 היה במשך שנים רבות שיאן הזכיות - יוצריו זכו ב-11 פרסים. עם השנים נאלץ לחלוק את התואר עם "טיטאניק" (1997) ו"שר הטבעות: שובו של המלך" (2003), שגם הם זכו כל אחד ב-11 פרסים. "שר הטבעות" גרף בזמנו את כל הפרסים שלהם היה מועמד.
האדם שזכה בהכי הרבה פרסים אי פעם היה המפיק והאנימטור וולט דיסני שזכה ב-22 פרסי אוסקר. האישה שגרפה הכי הרבה פרסים הייתה אדית הד, שהייתה מעצבת תלבושות אמריקנית. היא זכתה סך הכל ב-8 פרסים, שניים מהם ב-1951, על שני סרטים שונים.
קת'רין הפבורן זכתה ב-4 אוסקרים והיא השחקנית שמחזיקה בהכי הרבה פסלונים בקטגוריית המשחק. שניים מהם גרפה שנה אחר שנה על הסרטים "נחש מי בא לסעוד" מ-1967 ו"אריה בחורף", שנה לאחר מכן. גם השחקן טום הנקס זכה בשני פרסי אוסקר בשנים רצופות - על הסרט "פילדלפיה" ב-1993 ועל הסרט "פורסט גאמפ" מ-1994.