הרעיון לחדש את השירים מהאלבומים הראשונים שלה, נמצא לאיה כורם כבר הרבה זמן בראש. מאז המאבק המשפטי הארוך מול חברת התקליטים "עננה", שהוביל לאובדן הזכויות על השירים שלה עצמה, האפשרות הזאת דגדגה לה - אבל אף פעם לא עם תאריך יעד. בתקופה האחרונה קרה לכורם בת ה-41 דבר שהיא לא הייתה יכולה להעלות על דעתה יכניס אותה בחזרה לאולפן, לפגוש את יונתן שפירא ואת איה בת ה-24: השיר שלה הפך לטרנד טיקטוק.
"זו הייתה מתנה שהיקום שלח", היא אומרת ומתנצלת על "הרוחניקיות" שנודפת מהאמירה. "העובדה שזה התחיל בצורה טבעית ושלא עשיתי שום דבר כדי שזה יקרה, שזה נהיה טרנד טיקטוק מעצמו מבלי שאני אפילו יודעת - זה מטורף. ילדים בכיתה ה' שרים 'יונתן שפירא תעשה לי ילדים' בלי שהם יודעים מה זה בכלל ובלי לדעת מי אני. הם עפים על השיר".
@ayakorem Reply to @aricom280 ♬ יונתן שפירא - איה כורם
על ההצלחה המפתיעה של השיר, שהפך ללהיט בפעם השנייה, היא גילתה ברשת חברתית אחרת. "מישהי שלחה לי הודעה באינסטגרם ושאלה אם אני מודעת לזה. נכנסתי להסתכל ואני פתאום רואה מיליון סרטונים. וכולם כל כך חמודים. בניגוד לרשתות חברתיות אחרות אין שם כל כך הרבה ציניות. זה פשוט היה כמו לקבל הרבה מאוד אהבה בצורה מרוכזת".
ואז את פתחת טיקטוק
"אז המנהל שלי, שהוא בחור חכם מאוד, אמר שחייבים לפתוח לי חשבון טיקטוק. התשובה המיידית שלי הייתה שאין שום סיכוי בעולם שזה קורה. חשבתי שאני אהיה הבדיחה הכי עלובה שאי פעם קרתה לילדים האלה. הוא התעקש. צילמתי את עצמי - דבר שאני מאוד שונאת לעשות - וזה המשיך.
@evyatarabergel יש אני הראשון בסאונד #viralvideo #foryou ♬ יונתן שפירא - 2022 - איה כורם
"צילמתי גרסה עדכנית ל'יונתן שפירא': 'בת 41 מעוניינת בתנומה', וזה רץ ועף בטירוף. יש משהו יפה בזה, פשוט להתמסר לעובדה שאת לא הולכת להיראות כמו שאת רוצה בכל רגע נתון. התחלתי את הקריירה שלי במקום שבו התמונות היחידות שלי היו צילומי סטילס מוקפדים. כשאני מצלמת את עצמי בטיקטוק אין כבוד עצמי, אלה הסיטואציות הכי יום-יומיות. זה מאוד שונה מאינסטגרם, בטיקטוק מקדשים את האותנטיות הזאת. למדתי לשחרר".
תגובות שבשבילן היה שווה הכל 1# pic.twitter.com/5ajLxpbNH3
— Aya Korem (@ayakorem) November 17, 2021
הגירסה החדשה ל"יונתן שפירא" נשמעת אחרת. חוץ מהשנים שעברו, מה הוביל אותך בחידוש?
"הפקה מוזיקלית היא עטיפה שמשדרת מסרים מאוד מסוימים. המילים והלחן הם אומנם כמעט אותו דבר, אבל עטיפה מוזיקלית אחת תשדר לעולם שאת סוכריית פופ מתוקה, ועטיפה אחרת שאת רוקרית מרדנית. העטיפה ההיא הפכה אותי לכוכבת, אבל זה לא בדיוק המוזיקה שאני מרגישה שמייצגת אותי בצורה הכי נאמנה. לקבל את האפשרות לעשות את זה שוב זה ממש מגניב, ובמיוחד, כמובן, שאני הבעלים של היצירות שלי".
"חשבון טיקטוק? התשובה המיידית שלי הייתה שאין שום סיכוי. חשבתי שאני אהיה הבדיחה הכי עלובה שאי פעם קרתה לילדים האלה"
בואי נדבר על טיילור סוויפט. היא גם איבדה את הבעלות על המוזיקה שלה, והחליטה להוציא אותה מחדש
"אני מעריצה את טיילור סוויפט. אני סוויפטית לחלוטין, מאז ומעולם. אני מכירה שירים שאף אחד לא מכיר. אני אוהבת אותה עוד מלפני שזה היה מגניב! מן הסתם אני מעורה, וכמובן יכולה להבין מה עובר עליה, ולצלול לעומק של הפרטים". כורם מוצאת קווים משותפים בסיפור החיים: "ההתפכחות של בחורה צעירה שהקריירה שלה מצליחה בענק ואז נופל לה האסימון העצום שהיא לבד בסיפור הזה. שכל האנשים שעובדים איתה, מעבר למשפחה הקרובה והחברים, הם אנשים שלאו דווקא שמים אותה בראש סדר העדיפויות".
"זו התפכחות שכל אומן חווה בצורה כזו או אחרת", אומרת כורם מניסיון - ונזכרת במאבק בתעשיית המוזיקה שהסתיים בחוק על שמה שנועד למנוע מאומנים להיות כבולים בחוזים בעייתיים. "זה לא חייב להיות בגידה באמון או מעשה רמייה, אבל את מגיעה לעולם הזה נורא נורא תמימה. 'יו, איזה יופי, כולם פה אוהבים מוזיקה כמוני, איזה כיף!' ואז זה מתפוצץ. קורים כל מיני דברים שמבהירים לך שזה לא ממש המקרה. החל מנגן שעוזב אותך כי יש לו הזדמנות טובה יותר וכלה בהבנה שהחוזה שחתמת עליו זה לא בדיוק מה שחשבת".
מתי הגיעה ההתפכחות שלך?
"אני חושבת שזה קרה באזור ההוצאה של האלבום השני שלי. קלטתי שהאנשים שעובדים איתי עושים דברים לטובתם האישית. זה לא שהם לא מחבבים אותי... אבל את קולטת שהאנשים האלה לא שומרים עלייך או על האינטרסים שלך. זה משבר מאוד עמוק"
"באזור ההוצאה של האלבום השני קלטתי שהאנשים שעובדים איתי עושים דברים לטובתם האישית, לא שומרים עליי. זה משבר מאוד עמוק"
אומנים מבקשים את עצתך על רקע הניסיון שלך?
"התרחיש הקבוע הוא שהם מתקשרים אליי או כותבים לי, אני אומרת להם מה לעשות והם עושים את ההיפך. זה או שהם מפחדים, או שהם נורא נורא רוצים למצוא חן. זה עניין של בני אדם בכלל ושל מוזיקאים בפרט - אנחנו רוצים שיאהבו את המוזיקה שלנו הרבה יותר ממה שאפשר להעלות על הדעת. מישהי נורא מצליחה יכולה להסתובב בעולם בחשש שהיחצ"ן שלה חושב שהיא מעצבנת, או שהאמרגן שלה לא ירצה לעבוד איתה יותר. ואז פועלים מתוך החשש הזה ולא מתוך שיקולים ענייניים. גם נורא קשה להבין מבחוץ איך הדברים עובדים באמת. כמעט בלתי אפשרי"
עדיין חשוב לך להתחבב?
"משמעותית הרבה פחות. זו מתנה יפה שהגיל מביא איתו. ואת יודעת מה? גם הלידות", מסבירה כורם, אימא לשניים. "את פתאום מסתכלת על הילדים שלך וחושבת 'יו, עשיתי את זה לבד'. שני האלמנטים האלה הצטרפו אל החיים שלי וזה מאוד משחרר. כי את עושה מה שאת רוצה, וגם אם זה גורר תגובות פחות נעימות - זה הרבה פחות מפריע לך".
מה עם האנשים שאיכזבו אותך? הם עדיין בחיים שלך?
"זו תעשייה מאוד קטנה, אז אין ברירה - צריך לעבוד יחד כך או כך. הסכסוך שהיה בינינו נגמר, היה. אנחנו לא הולכים לארוחות ערב אחד אצל השני, אבל סך הכול הזכויות על האלבומים הראשונים שלי נמצאות אצלם. צריך להיות מסוגלים לנהל שיחה".
"ילדים בכיתה ה' שרים 'יונתן שפירא תעשה לי ילדים' בלי שהם יודעים מה זה בכלל ומבלי לדעת מי אני. הם עפים על השיר"
כורם מתגוררת ביפו, יחד עם בן זוגה המוזיקאי אדם בן אמיתי והילדים דורי ויותם. היא כבר לא חיה את הטראומה ההיא שהוציאה אותה להפסקה כפויה מהמוזיקה והיצירה. ב-2015, יום אחרי שהשתחררה מהחוזה שלה, היא הוציאה אלבום חדש ובאוקטובר אותה שנה פתחה פרויקט מימון המונים לאלבום "2023" שבו השתתפו אומנים רבים. ב-2019 היא תרגמה משיריו של לאונרד כהן שהתלכדו לכדי המיני אלבום "שלך, א. כורם" ובפברואר האחרון היא הוציאה את "הכוכבת של נצרת עילית".
חוץ מלככב בטיקטוק, כורם מאוד בולטת בין הפוליטיקאים, העיתונאים והמטרילים למיניהם בטוויטר. "ב-2008 בערך ישבתי עם בן דוד שלי שהיום הוא 'איש נורא חשוב בהיי-טק', ואמרתי לו שאני מתוסכלת מזה שאני מרגישה שאנשים לא מכירים אותי באמת ושהם חושבים שאני אדם אחר. הוא הציע לי לא לתת למה שיש לי להגיד לעבור אך ורק דרך המסננת של התקשורת ואמר לי לפתוח טוויטר, בלוג, להתחיל לכתוב את מה שאני רוצה להגיד. ובדיעבד זה באמת היה מהלך שפרץ את הסכר להרבה דברים טובים. התחלתי לתקשר עם אנשים במקום לפחד מהם".
"בגלל שלא התכוננתי בשום צורה להצלחה הגדולה שהאלבום הראשון הביא איתו", היא מוסיפה, "אז כאילו לא התכוננתי גם בשום צורה לזה שלאנשים זרים יש רגשות כלפיי. הייתי מאוד היסטרית בנוגע לזה. העובדה שאני מתחילה לדבר איתם באופן ישיר ולא נשארת על איזה אולימפוס, שאני מורידה מוזיקה פעם בשנתיים, כמו מחלקת את המוזיקה שלך לעם. זה לא עובד ככה. זה לא מגניב"
טוויטר זה מקום לא קל הרבה פעמים.
"אני חייבת להודות שהשנאה קשה לי. יש תקופות שבהן אני צריכה להתרחק מזה להיזכר שבעולם האמיתי אנשים לא מדברים אחד לשני כמו בטוויטר. ועם זאת, הכרתי דרך טוויטר מלא אנשים מדהימים, מצחיקים, מבריקים, יצירתיים ושנונים, אני לא הולכת לוותר על זה בקרוב".
"האפשרויות לפרוץ מאוד הצטמצמו. יש המון מוזיקה וגם נהיה הרבה יותר קל להפיק מוזיקה. צריך לעשות מהלכים מאוד אגרסיביים כדי שאנשים יידעו מי אתה"
את מרגישה שאת צריכה "לפלטר" את עצמך?
"הפילטר קיים. זה לא בקטע של 'מה יחשבו עליי', כמו שזה בקטע שאני רוצה שדברים יהיו מדויקים. הטוויטר מאוד קורץ לאנשים שיודעים להתבטא, הדבר הזה מקבל הערכה אם הוא מדויק. כשאת מתמצתת את עצמך, וזה לא משנה אם זה מצחיק או מעניין או חכם, את מקבלת מחיאות כפיים. ומחיאות כפיים זה כיף"
אחד הציוצים שלך שתפסו תאוצה היו נגד מלהקי הריאליטי שפונים אלייך
"יש לפעמים הצעות מעליבות קצת. התעשייה הזאת היא לא תעשייה שמתעסקת באומנות, או שנועדה לכבד או לרומם אומנים. לפעמים אני מקבלת הצעות ענייניות ואז אני אומרת 'לא תודה, לא מתאים לי'. ולפעמים אני מקבלת הצעות שמעליבות אותי. ספציפית בעניין הציוץ הזה הייתי ממש אחרי הלידה ומאוד הורמונלית. דבר הוביל לדבר. היום הייתי מנסה קצת פחות להעליב בחזרה, למרות שהדעה שלי היא אותה דעה".
הודעה חשובה לכל מלהקי הריאליטי למיניהם: לא עבדתי כמו חמור 15 שנה על מוזיקה איכותית כדי להופיע על המסך העלוב שלכם, בתוכניות העלובות שלכם ולקבל אחר כך קמפיין עלוב לשווארמיה. בהצלחה בגיהינום
— Aya Korem (@ayakorem) March 31, 2021
כשפרצת בשנת 2006, הייתה תחושה שבוגרי רימון יכולים להרשות לעצמם על בוגרי הריאליטי
"חשוב לי לחדד שרוב הפעמים שזה נאמר זה היה בצחוק. כשאני הייתי ברימון הדיבור היה שאני לא אתן את השירים שלי לרינגטון כי זה מוזיל את האומנות. העולם היה אז קצת פחות קפיטליסטי וקצת פחות 'על ספידים' ממה שהוא היום". כורם מבהירה: "היום כבר לא קריטי להיות צנוע או איכותי, וזה גם לא קריטי שהאומנים ישחקו אותה כאלה. פעם לא רצית שדני סנדרסון או יהודית רביץ יתלבשו יפה מדי או יסתגרו במגדל השן שלהם - היום זה בסדר. זה בסדר שלזמרים מצליחים יש מכוניות יקרות ותכשיטים. אנחנו חיים בזמן אחר"
ומה את חושבת על תוכניות הריאליטי-מוזיקה שעדיין בועטות?
"עם כמה שקשה לי שאנשים צעירים נכנסים לתוך המטחנה הזאת ויוצאים ממנה בשן ועין - האפשרויות לפרוץ מאוד הצטמצמו. יש המון מוזיקה. במקביל זה גם נהיה הרבה יותר קל להפיק מוזיקה. צריך לעשות מהלכים מאוד אגרסיביים כדי שאנשים יידעו מי אתה. לי היה מזל, אז מי אני שאשפוט".
מה הדבר הבא?
"סיבוב ההופעות של האלבום הקודם עדיין קורה וכך גם המופעים מהשירים של לאונרד כהן. הסיפור של 'יונתן שפירא' תפס אותי לא מוכנה. אם הייתי יושבת ומתכוננת לזה בצורה מסודרת אז היה סינגל ומופע השקה, בינתיים היה מופע השקה בטיקטוק. אנחנו עובדים על גירסאות נוספות לשירים הישנים".