הבמאי אמרי דקל קדוש נחשב לכוכב עולה בשמי הקולנוע הישראלי. הוא רק בן 30 ומחר בערב (שלישי) הוא יגיע בפעם השנייה לטקס פרסי אופיר עם מועמדות לפרס לסרט שביים. הפעם יהיה זה הסרט הקצר "התאונה", שמגולל את הסיפור האישי שלו ושל משפחתו.

הסרט של קדוש, שבו משתתפת בין היתר עלמה זק, משחק עם הציר שבין תיעוד לעלילה, ושוזר דרכו שחזור של תאונת הדרכים הקשה שעבר כשהיה ילד, כשלצידו כל בני המשפחה שהיו נוכחים ברכב. במקביל למעמד המכובד של פרס אופיר, הבמאי הצעיר נבחר להוביל את הקמפיין השנתי של הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים), שעוסק השנה במהירות. 

"זה מטורף להגיע עם הסרט למעמד הזה", מספר קדוש בשיחה עם N12. "בטח שלהגיע לערב הטקס עם כל בני המשפחה. זה למעשה פרויקט משפחתי, וזה מאוד מאוד מרגש. אנחנו מחזיקים אצבעות שהוא ריגש אחרים, לפחות כמו שהוא ריגש אותנו".  

מתוך הסט של "התאונה" של הבמאי אומרי קדוש (צילום: טל ניניו, רוי שתיים)
מתוך סט הצילומים של הסרט "התאונה" של אמרי קדוש | צילום: טל ניניו, רוי שתיים

איך רותמים את כל בני המשפחה וסוחפים אותם אל תוך סיטואציה כזו?
"בסוף אני מרגיש שזכיתי במשפחה חד פעמית ומיוחדת. הם היו איתי שם מההתחלה ועד הסוף, ופתחו את הלב ואת הנשמה מול המסך. זו לא הייתה סיטואציה פשוטה לאף אחד. זה קו פרשת מים משפחתי, רגע בזמן שהיה בו אלמנט סימבולי - התאונה ואחריה הגירושים של ההורים שלי. לחיות את הדבר הזה שוב לא היה קל, אבל לקולנוע יש את הכוח הזה. 

"הכוח לתפקד כמו מכונת זמן - לחזור אחורה אבל לחוות אותו באופן אחר, גם עם האנשים שהיו שבאמת היו שם. לקום בחמש בבוקר, להגיע ליום הצילומים שבו הרכב מתהפך עם פעלולנים. להסתכל על עצמנו שנים אחורה…. חוויה מטורפת והייתה לי זכות גדולה לעבור את זה, ובטח זכות שיצא מזה גם סרט". 

אתה מרגיש שהיה בזה אלמנט של ריפוי?
"אני לא בטוח. המסע הזה מציף כל מיני דברים. אני לא חושב שניסינו לפתור בהכרח איזושהי טראומה, אני חושב שעשינו אותו מתוך מקום שיש לנו סיפור חזק שהמון אנשים יכולים להתחבר אליו. זה סיפור שהרגשנו צורך עז לספר… בתוך הדבר הזה קרו כל מיני דברים ברמה הרגשית גם לנו". 

איך התאונה מלווה אותך כיום?
"ממש בשבוע שעבר ירדנו לאילת, האחים שלי ואני. אני נהגתי הרכב. זו הייתה סיטואציה הזויה, שלושה אנשים עם טראומת תאונה אמיתית, באוטו בדרך לאילת. בכל פעם שמישהו עקף אותנו נרשם לחץ באוויר. הזיכרון הזה הולך איתך ולא נעלם לשום מקום. ומתוך המקום הזה, הרגשתי זכות שפנו אליי לעשות את הקמפיין של הרלב"ד. בתוך מי שחווה תאונה מקרוב, התעסק בה באומנות שלו, ומביים פרסומות למחייתו - פתאום מגיע משהו שהוא כל כך קרוב ואישי, שזה באמת מיוחד". 

מה הבאת איתך מהניסיון אל תוך הקמפיין?
"יש באסתטיקה של הסרטון מן הדחיסות של התאונה, מהאינטנסיביות. יצרנו וואן שוט שמסתובב בתוך רכב. נדרשת טכניקה קולנועית מורכבת כדי לעשות את זה, והבאתי אותה מהסרט שלי, שגם שם השתמשתי בה. במהלך השוט מופיעים משתתפי הדרך אל תוך הרכב הריק ומנסים להזהיר את הנהג.

מתוך הסט של הסרט "התאונה", של הבמאי אמרי קדוש (צילום: טל ניניו, רוי שתיים)
מתוך הסט של הסרט "התאונה", של הבמאי אמרי קדוש | צילום: טל ניניו, רוי שתיים


"הקולנוע פועל על הבטן, על התחושות, על החושים, ומתוך המחשבה הזאת יצאנו לדרך. ניסינו לייצר תחושה של סחרור, ושוב, זה משהו שאני מכיר אותו על בשרי. העובדה הזאת שמהירות מכניסה אותך לסחרור שאתה לא יודע איך לצאת ממנו. אני מאוד מאמין בקהל, זה לא משנה אם זה קהל של טלוויזיה או קולנוע - כשיש אימפקט רגשי חזק, הקהל נעצר עליו. המטרה שלנו הייתה לייצר בוקס בבטן בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, כדי להסביר ולנסות לגרום לאנשים להבין - אם תורידו את המהירות - אפשר להציל חיים". 

שניר זיידל, מנכ"ל הרלב"ד (בפועל) סיפר: "כמדי שנה עולה הרלב"ד בקמפיין הסברה ארצי לקראת שבוע הבטיחות שנציין בסוף החודש. השנה אנו ממשיכים לטפל בנושא הפחתת המהירות. נסיעה במהירות גבוהה היא אחד הגורמים המשמעותיים המשפיעים על התרחשותן של תאונות קשות וקטלניות". 

על הבחירה בקדוש הוסיף: "לא רק במאי ויוצר מוכשר, אמרי חווה כילד תאונת דרכים בנסיעה משפחתית שהטביעה בו חותם המשפיע עד היום על עבודתו המקצועית. מצאנו באמרי שותף חשוב להעברת מסר מציל חיים לציבור - כשנוהגים לאט יותר, אפשר עוד לתקן ולמנוע תאונה".