מערכת החינוך במשבר. יותר משנה של מלחמה אולי הצליחה לדחוק את הנושא לשוליים, אבל לפני שבועיים הגיעו התוצאות העגומות של המבחנים הבין-לאומיים במתמטיקה והזכירו לנו עד כמה המצב רע. אתמול (רביעי) חשפנו במהדורה המרכזית איך נראית תמונת המצב המדאיגה של מערכת החינוך בישראל, שנמצאת בנסיגה מטרידה ביותר.
המצב בגיל הרך
בגיל הרך, הבטחת הבחירות של נתניהו להנהיג בישראל חינוך חינם עד גיל שלוש הייתה יקרה ומנותקת מהמציאות, ולכן מעולם לא יצאה אל הפועל. במקומה הציגו משרדי החינוך והאוצר תוכנית צנועה יותר - עשר שעות חודשיות ימומנו להכשרת המטפלות בתוך המעון.
התוכנית יצאה לדרך וההשפעה החיובית שלה בשטח הייתה מיידית, אבל אז הממשלה עשתה פניית פרסה והודיעה שהיא מקצצת את התקציב. מ-10 שעות של הדרכה למטפלת בגן נותרו רק 4, וכך הגענו למצב ש-70% מהמטפלות נטולות הכשרה.
עינת גורדון שייר, מדריכה בפעוטונים, אומרת: "הן (המטפלות) עושות המון טעויות, הן רק לא יודעות שהן עושות טעויות. אני נכנסתי לגן של ילד בן שלוש, בוגר כבר, עצמאי לחלוטין, מחנכת מאכילה אותו במרק מרוסק. מחנכת שמאכילה שישה ילדים עם אותה כפית, למשל, כי היא בלחץ, היא רוצה שכולם יאכלו".
במחוז תל אביב 1,200 מעונות ותשע מפקחות, במחוז מרכז 1,241 מעונות ו-11 מפקחות. במחוז חיפה 672 מעונות ורק 6 מפקחות. וכשזה כוח האדם, יוצא שמפקחת נכנסת לבדוק מה קורה בפעוטון רק פעם אחת בשנה במקרה הטוב. הסיכוי שככה משהו באמת ישתנה, אפסי.
הנתונים העגומים מבתי הספר
התחקירנית שלנו יצאה בעקבות מודעה לחיפוש מורים למתמטיקה. היא השתחררה לא מזמן, אין לה טיפת ניסיון. לא הופתענו לגלות - כבר רצו להעסיק אותה, כמה שיותר. קשה לשפוט את הצוות, מורה מנוסה בימינו הוא מצרך נדיר. בחינוך הממלכתי חסרים בין 4,000 ל-5,000 מורים, בעיקר במרכז הארץ. וגם כשכבר יש מורים, הם לא שורדים במערכת. ב-2021 לבדה עזבו את מערכת החינוך כ-10,000 מורים.
אבל זו לא רק הכמות. לצד מורים מסורים וטובים, יש גם כאלה שלא צריכים להיות במערכת. "יש מכללות ירוקות, שהן ברמה מאוד-מאוד גבוהה. וגם הסטודנטים שהם מוציאים ברמה גבוהה", אומרת יפה בן-דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים. "ויש מכללות אדומות שהמבחנים הם ברמה נמוכה וגם רמת הלימודים היא נמוכה. ומשרד החינוך יודע שיש מכללות אדומות שמוציאות מורים לא מספיק מוכשרים ובכל זאת זה נמשך, זה עובד. במכללות עדיין מקבלים תקציבים כי זה גם פוליטיקה, המכללה הזאת קשורה לפה והמכללה הזאת קשורה לשם. יש אנשים שבואו נגיד שבנסיבות אחרות הם לא היו נכנסים למערכת".
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בודקת מדי שנה את אחוז המורים המתאימים לתפקיד שאותו הם מלמדים, זאת אומרת, אלה שהוכשרו לכך. למשל בבתי הספר היסודיים, בהוראת השפה העברית ישנה ירידה בשלוש השנים האחרונות באחוז המורים המתאימים לתפקיד - 75% לא עומדים בתנאי הסף. במתמטיקה - 60% מהמורים בבתי הספר היסודיים לא עברו הכשרה, ובתיכונים ובחטיבות - 15%. בסך הכול כ-10 אלפים מלמדים מתמטיקה בלי הכשרה.
בדקנו: איך הצליחו המורים במקום שתלמידיהם נכשלו?
החלטנו לבדוק אם המורים למתמטיקה מסוגלים להצליח במקומות שהתלמידים שלהם נכשלו. שלחנו להם חמש שאלות ממבחן פיז"ה, שמיועדות לתלמידים בכיתה ט'. מתוך עשרות מורים שפנינו אליהם, רק שבעה הסכימו להשתתף, ולא בפנים גלויות. התוצאות - מורה אחת פתרה נכון את כל השאלות, ארבע מורות טעו בשאלה אחת, מורה אחת טעתה בשלוש שאלות ומורה אחת טעתה בארבע שאלות.
"המערכת נמצאת במקום לא טוב בכלל, במקום ממש ממש לא טוב", מסכמת בן דויד. "תראי היום את המבחנים, נו, יש תוצאות, במקום לבוא ולבדוק מה יהיו הצלחות, מה יביא אותנו להצלחות במבחנים, מחפשים קודם כול את הסיבות לכישלונות, אבל לא את האחריות".