משרד החינוך מפרסם היום (ראשון) את נתוני "התמונה החינוכית הארצית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים תשפ"ג (2023), המציגים תמונת מצב מעודדת בנוגע לשיעור הזכאות לבגרות בקרב האוכלוסייה החרדית והערבית, וכן ובנוגע לצמצום הפערים בין המגזרים והמגדרים. מנגד, הפער בין שכבות האוכלוסייה החלשות יותר מבחינה כלכלית-חברתית גדל ושיעור הזכאות לתעודת בבגרות מצטיינת ולחמש יח"ל במתמטיקה - ירד. אלו הנתונים המלאים
עלייה בשיעור הזכאות של תלמידי ישראל לתעודת בגרות
סך הזכאים לתעודת בגרות עלה מ- 92,756 תלמידים בשנת 2022 ל-97,147 תלמידים בשנת 2023. מדובר בעלייה בשיעור הזכאים מ-75.9% ל-76.3% מכלל תלמידי יב' במוסדות המגישים לבגרות. לשם השוואה, בשנת 2018 אחוז הזכאים לבגרות עמד על כ-69.9% – לכן מדובר בעלייה של יותר מ-6% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות בתוך חמש שנים.
עלייה בשיעור הזכאות לבגרות של תלמידים בחינוך החרדי
בחינוך החרדי אחוז הזכאות בשנת 2023 עומד על 26.2% (כלומר, 3,825 תלמידים) וזוהי עלייה של 0.6% ביחס לשנת 2022. לעומת הנתונים משנת 2014, בה שיעור הזכאות לבגרות בקרב תלמידי החינוך החרדי עמד על 15.9% בלבד (1,511 תלמידים) – מדובר על עלייה של יותר מ-10% בשיעור הזכאים תוך עשור.
הפער בין תלמידי המגזר הערבי לתלמידי המגזר היהודי הולך ומצטמצם
בשנת 2023, הפער בין שיעור הזכאות לבגרות במגזר היהודי לשיעור הזכאות לבגרות במגזר הערבי עומד על 0.6% בלבד לטובת תלמידי המגזר היהודי. בשנת 2020 - הפער עמד על 6.4% לטובת תלמידי המגזר היהודי.
צמצום הפער בין אחוז הזכאות של בנות לבגרות - לאחוז הזכאות של בנים
בעוד שבשנת 2019 הפער בין שיעור הזכאות של הבנים (71.6%) לשיעור הזכאות של הבנות (75%) עמד על 3.4%, בשנת 2023 הפער עומד על 0.3% בלבד לטובת הבנות.
הפער בין תלמידים מהשכבות החזקות לתלמידים מהשכבות החלשות גדל
הפער בין תלמידים מהשכבות הכלכליות-חברתיות החזקות לתלמידים מהשכבות הכלכליות-חברתיות החלשות גדל ב-1.2%: מ-12.3% בשנת 2022 ל-13.5% בשנת הלימודים 2023. עם זאת, בשנת 2019 הפער עמד על 22% לטובת תלמידים מהשכבות הכלכליות החזקות.
ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת
שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת ירד מ-13.5% בשנת 2022 (16,503 תלמידים) ל-12.4% מתלמידי יב' בשנת 2023 (15,793 תלמידים). עם זאת, בהשוואה לשנת 2018 - חלה עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת: מ-8.2% (9,569 תלמידים) ל-12.4% (15,793 תלמידים) - עלייה של 4.2% תוך חמש שנים.
תעודת בגרות מצטיינת הינה תעודה ברמת 5 יח"ל באנגלית ולפחות 4 יח"ל במתמטיקה, אשר ממוצע הציונים בה הוא לפחות 90.
עלייה בשיעור הזכאות לבגרות ברמה של 5 יח"ל באנגלית, ירידה במתמטיקה
חלה עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד מ-44.6% בשנת 2022 ל-46.2% בשנת 2023, כלומר מ-54,504 תלמידים ל-58,786 תלמידים. מדובר בעלייה של 1.6% בתוך שנת לימודים אחת.
עם זאת, חלה ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד מ-17.3% בשנת 2022 ל-16.2% בשנת 2023.
בשנת הלימודים האחרונה (2023) - 432,952 תלמידים למדו בתיכונים בחטיבות העליונות, בכיתות י'–יב'. בשנת לימודים זו, 39.5% מכלל תלמידי התיכון (כיתות י'-יב') למדו במגמות טכנולוגיות (הנדסת תעשייה וניהול, תכנון ותכנות מערכות, הנדסת חשמל, בקרה ואנרגיה, עיצוב מוצר, הנדסת אוטוטק, תקשורת אלקטרונית ותקשוב).
נתונים אלו הינם בעלי חשיבות מכרעת למערכת החינוך, המספקים תמונת מצב כלל ארצית על הנעשה בבתי הספר התיכוניים והחטיבות העליונות. בנוסף, הנתונים משקפים את המחויבות של המנהלים וצוותי ההוראה לקידום והזנקת מערכת החינוך ותלמידיה.
שר החינוך, יואב קיש, אמר על נתוני התמונה החינוכית הארצית: "אחד המפתחות המרכזיים לצמצום הפערים החברתיים והגדלת שוויון ההזדמנויות בחברה הישראלית הוא השקעה מתמדת ועיקשת בחינוך למצוינות. לאור זאת, אני מקדם את תוכנית 'סמסטר ראשון כבר בתיכון', שמעניקה לכלל התלמידים דריסת רגל משמעותית באקדמיה כבר בשלב לימודי התיכון. התוצאות שאנו מפרסמים כעת הם כלי עבודה חשוב בהקשר זה. אנו נלמד אותם ונשען גם עליהן בדרך להזנקת מערכת החינוך קדימה".