נתונים מדאיגים עולים בסקר שהתפרסם היום (שני) ונערך על ידי מרכז ידע אזורי גליל מזרחי, שבו נסקרו הורים מיישובי האזור שדיווחו על מצב ילדיהם במסגרות החינוכיות: כחצי מהם דיווחו על שינוי לרעה במצבם החברתי של ילדיהם, ו-54% מוטרדים מפגיעה ניכרת במצב הרגשי של ילדיהם מאז פרוץ המלחמה. כמו כן, 52% מההורים דיווחו על פגיעה בציונים וירידה בהבנת החומר של ילדיהם.
מאז 7 באוקטובר, מסגרות החינוך מתמודדות עם אתגרים רבים המשפיעים על כלל הילדים בכל הגילים - הן בקרב המפונים והן ביישובים שלא פונו. לפי הממצאים העיקריים, שעולים מהסקר שנערך על ידי מרכז הידע של האקדמית תל-חי ואשכול גליל מזרחי בחודש אפריל, השתנו חייהם של כלל תושבי הגליל המזרחי, ותפיסות ההורים ביחס למצבם החברתי והרגשי של ילדיהם במסגרות החינוך ירדה דרמטית. רק 6% מהם מאמינים כי ילדיהם מקבלים מענה רגשי מותאם ומספק במסגרת החינוך הנוכחית. 80% מההורים דיווחו על שינוי חלקי או מהותי בהיקף מקצועות הלימוד של ילדיהם. 57% חטיבת ו-73% תיכון.
בסקר נשאלו הורים של יותר מכ-1,300 ילדים מהגיל הרך ועד התיכון שדיווחו על הידרדרות חמורה במצבם של ילדיהם: 13% מהם חוששים במידה רבה כי ילדיהם נמצאים בסכנת נשירה ממערכת החינוך, ו-44% מהם דיווחו על פגיעה ניכרת במצבם החברתי של תלמידי התיכון. כרבע מהורי תלמידי התיכון דיווחו על ירידה בהקבצת היחידות הנלמדות לבגרות, 57% מהורי תלמידי חטיבות הביניים ו-73% מהורי תלמידי תיכון דיווחו על מחסור בשעות הוראה במקצועות הליבה.
על פי ממצאי הסקר עולה כי הפגיעה הלימודית הניכרת ביותר שדווחה היא בקרב תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים, כך גם באשר למצב הרגשי והחברתי, שהמענים הרגשיים הזמינים עבור סוגיות אלו במסגרות היו נמוכים יותר מאלו המדווחים על תלמידי היסודי והגיל הרך.
מרכז הידע האזורי הוקם בשותפות של אשכול גליל מזרחי, המכללה האקדמית תל חי, שותפות קהילות קנדה-קהילות אצבע הגליל, וקרן רונלד רודברג. מרכז הידע האזורי יוביל מחקרים ואיסוף מידע בנושאים רלבנטיים העוסקים במגמות כלכליות-חברתיות בגליל המזרחי, באמצעות שיתוף הציבור ואיסוף נתונים מנהליים מהרשויות ומשרדי ממשלה.