במשרד החינוך ובבתי הספר ניסו לכבות שרפות ולצמצם עד כמה שניתן את המחסור בצוותי ההוראה, אבל המרוץ נגד הזמן לא הספיק. שנת הלימודים תשפ"ג נפתחה אמש (חמישי) עם מחסור של 3,000 סייעות בבתי הספר ובגנים, כולל בחינוך המיוחד, בנוסף ל-1,100 מורים שחסרים במצבת כוח האדם של מוסדות החינוך.
משמעות הנתונים שמבוססים על משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי – עומס רב יותר על המורים הקיימים במערכת, כיתות צפופות יותר, ומאות ילדים בחינוך המיוחד שלא יכולים היו לפתוח את שנת הלימודים.
לפני כחודשיים דיווח משרד החינוך על מחסור של 5,671 מורים, והבעיה העיקרית היא במרכז הארץ ובפרט בעיר תל-אביב. מאז הצליחו בתי הספר ומשרד החינוך לצמצם את הפער, אך נכון להיום 1,100 מורים עדיין חסרים וכך החלה היום שנת הלימודים.
בעקבות המחסור בסייעות, מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר העבירה למוסדות החינוך הנחיות שמאפשרות לקצר את יום הלימודים בשעה ולשחרר את הילדים לביתם ב-15:00, או לחילופין, במקרים חריגים בלבד, לבטל את הלימודים בימי שישי ולעבור למתכונת של חמישה ימים.
במוסדות רבים ברחבי הארץ פועלים לפי ההנחיות הללו, וההורים זועמים. גליה, אם לילד בחינוך המיוחד, אמרה ל-N12: "ההנחיות האלו פוגעות קשות בתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים".
בחודש ינואר 2023 צפוי להיפתח חוזה ההעסקה של הסייעות מול משרד האוצר. מרכז השלטון המקומי, המעסיק בפועל של הסייעות, מתכנן לנצל את ההזדמנות ולהיאבק כדי לשפר את תנאי ההעסקה שלהן וכך לצמצם את הפער בכוח האדם.
אתמול דיווחנו שעל אף ההסכם עם המורים, נותרו עוד פערים רבים שלא נפתרו, ואלו ימשיכו להטריד את מערכת החינוך גם בשנה החדשה. הצפיפות בכיתות והעובדים שנזנחו מאחור, הם רק חלק מפערים וטרם נראה פתרון באופק. בהשוואה לעולם, למשל, ישראל היא המדינה השנייה בהשוואת מדינות ה-OECD ברמת הצפיפות בכיתות. ממוצע ה-OECD עומד על 21, לעומת ישראל שבה הממוצע 28.
פער נוסף שטרם נפתר הוא המסע הבירוקרטי המפרך עם כל החלטה, שנדרשים לעבור מנהלים. משרד החינוך מונה חטיבות רבות, ועל כל עובד במערכת יש מספר רב של מפקחים שאליהם הוא כפוף. במשרד החינוך יש יותר מ-1,000 מפקחים על 5,000 בתי ספר, ובמטה המשרד יש כפילויות בתפקידים. מאות מיליוני שקלים מושקעים בתפקידי מחוזות פיקוח אזוריים, שלדעת גורמים במערכת החינוך מיותרים, וההסכם הנוכחי לא נוגע להתייעלות של המשרד עצמו או לקיצוצים בכפל תפקידים.