85% מבתי הספר דיווחו על מחסור במורים לקראת שנת הלימודים תשפ"ג, כך לפי דוח חדש של מרכז המחקר של הכנסת שפורסם היום (שלישי). לפי הדוח, בבתי ספר שבהם לומדת אוכלוסייה ברמת חברתית-כלכלית גבוהה קיים מחסור חמור יותר במורים, ביחס לבתי ספר שבהם לומדים תלמידים מאוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית נמוכה. בנוסף, נראה שהמחסור במורים גדל במידה ניכרת משנים קודמות.
לפי הדוח, שכלל פנייה ל-4,000 מנהלים ומנהלות בתי ספר ברחבי הארץ, המחסור החמור ביותר במורים הוא במרכז הארץ. 96% מבתי הספר בתל אביב ו-94% מבתי הספר במחוז המרכז דיווחו על מחסור במורים, ואילו בירושלים ובמחוז צפון דיווחו על שיעורים נמוכים יותר.
בחינוך במגזר ערבי המצב טוב יותר; בחלק גדול מבתי הספר במגזר הערבי חסרים פחות מ-10% מהמורים. לעומת זאת בחינוך העברי חסרים בין 10% ל-25% מהמורים בכ-40% מבתי הספר.
המצב מדאיג במיוחד לאור הצעדים אותם נוקטים המנהלים כדי להתמודד עם המחסור במורים. המנהלים דיווחו שהם משבצים מורים ללא הכשרה, מצמצמים תוכניות העשרה ואף משבצים מחנך אחד לשתי כיתות שונות. בחודש שעבר דווח על התנגדות עזה של מחנכים לצעד זה, כשאחת המורות סיפרה: "לא הסכמתי לחנך שתי כיתות. כל צוות המורים התנגד והתקומם, זה בלתי אפשרי. מורות יתמוטטו מלחץ נפשי, איך אוכל לחנך 64 תלמידים? זה לא טוב לילדים".