פחות מיממה לפני שנכנס לתוקף: משרד הבריאות המליץ היום (רביעי) לדחות את מתווה ביטול בידודי התלמידים. כעת במשרד הבריאות דנים האם רק לדחות, או לשנות לגמרי את המתווה. כך או כך, התגובות הזועמות למהלך לא איחרו לבוא. בשיחה עם N12 תקפו הורים ואנשי חינוך את ההחלטה המסתמנת.
איתי קפלינסקי, סגן ומ"מ מקום יו"ר הנהגת ההורים הארצית תקף: "הפעלת סנקציות כלפי תלמידים, כאילו ההדבקה נעשית רק בשעות הבוקר, אינה עולה בקנה אחד עם היגיון וגם לא עם חמלה. אם האומיקרון מסוכן לילדים, אז שתתכבד הממשלה ותסגור את כל המדינה ולא רק את מוסדות החינוך".
יו"ר ארגון המורים, רן ארז סיפר כיצד גילה על ההתרחשות: "שמעתי על הדבר הזה ברדיו, אף אחד לא דיבר איתי". לדבריו יש היגיון בהצעה החדשה של משרד הבריאות כיוון ש"אם יש הידבקות כזאת גדולה, אז ברגע שאתה מבטל את הבידודים אתה למעשה יוצר הידבקות עוד יותר גדולה כי תלמידים חולים עלולים להגיע לבית הספר. אני לא סומך על כך שכל אחד יעשה את הבדיקות אנטיגן בבית".
״משגעים אותנו - ההחלטות מונחתות״
מנהלת בית הספר "נתיב" הושעיה, רחל שמיר, סיפרה על הכעס של אנשי החינוך כלפי היחס של משרד הבריאות. ״אני כועסת על זה שמשגעים אותנו, על זה שכל שעה מחליפים לנו מתווה ולא מתייעצים איתנו ולא שואלים אותנו״, אומרת שמיר. ״אין לי מושג מי מקבל את ההחלטות, הן מונחתות עלינו. אני מאוכזבת מאוד שלא רואים את המאמצים הכל כך גדולים שנעשים בבתי הספר. חייבים למצוא פתרון שיצור יותר רצף ויותר שגרות בבתי הספר, תלמידים יוצאים ונכנסים מבידוד ונמצאים כבר חודש בבית".
אל דבריה של שמיר מצטרף גם זאב דגני, מנהל הגימנסיה הרצליה. "כבר חודש וחצי אנחנו מתנהלים בדרך הגיונית על פי דרכנו״, אמר ותקף את ביטול ההנחיה החדשה: ״אני חושב שזו טעות לשנות את ההחלטה הזאת, בית ספר צריך להיות עם רגישות ושיקול דעת למנוע מתלמידים שלא חשים בטוב להגיע, ולשאר התלמידים להמשיך ולהגיע כמה שאפשר, גם אם הם היו ליד מאומתים״.
״אנחנו חושבים שההחלטה שהתקבלה על המתווה הראשוני למניעת בידודים היא החלטה נבונה, אנחנו מספיק רגישים לבקש מתלמידים שלא חשים בטוב להגיד להם שלא יגיעו. זה צריך להיות על פי שיקול דעת של כל מנהל שרואה את בריאות התלמידים על פי ראות עיניו, יותר מאשר משרד הבריאות באופן כוללני", טען דגני.
משיחה עם מנהלת בית ספר מוכר ממרכז הארץ עלתה המצוקה של המורים אל מול גלי הבידודים. "יש חוסר משמעותי בכוח אדם, מורות מאומתות, עשרות אנשים חסרים. אין מי שייכנס לכיתות ואתה לא יכול להשאיר ילד בכיתה א' שיחזיק את עצמו במשך 6 שעות בכיתה, אתה חייב להכניס לשם כוח אדם״, הסבירה את המצב. ״אם המורה מאומתת והמורה המקבילה גם מאומתת והמורה השלישית גם מאומתת, ויש לך 6 מורות מאומתות ויש לך עוד 10 סייעות מאומותות, אז פשוט אין לך אנשים״, הסבירה כדוגמה למה שמתנהל ברחבי הארץ.
הלימודים בזום - רק יוצרים פער בחומר
אך לא רק המורים והמנהלים מרגישים את חוסר הוודאויות שבמצב. הילה, אם ל-4 ילדים, תקפה גם היא את השינוי ברגע האחרון שהנחית משרד הבריאות: "אני חושבת שזה בזיון. הנפש של הילדים שלנו היא הפקר. השפעת יותר מסכנת את הילדים שלנו מהזן הספציפי הזה. כל יום שהילדים האלה בבית הם פשוט נרקבים. אי אפשר להטריף את ההורים והילדים ולעשות להם כל כך הרבה הלוך חזור".
גם יעל, אימא לילדים במסגרות חינוכיות התבטאה ברוח דומה: "איך ההורים יצאו לעבוד? אין לנו חיים, אנחנו כל פעם עסוקים להישאר בבית כל פעם עם ילד אחר - זה בלתי אפשרי. זה פוגע בילדים. הילדים שבבידוד לא מצליחים ללמוד, זה לא אותו דבר בזום, בכיתה ממשיכים להתקדם והם צוברים פער לימודי".