בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ, משרד החינוך הודה שפגע בתלמידי החינוך המיוחד. העתירה ביקשה לעצור את פעילות הוועדות הקובעות את גורלם של ילדי החינוך המיוחד, בטענה שהן פועלות בצורה לקויה שלא נותנת מענה ראוי לילדים. הבוקר (רביעי) הוציא בג"ץ צו המשהה את הכרעת הוועדות.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
הורי החינוך המיוחד טענו כי הוועדות פועלות על פי אלגוריתם ממוחשב שאינו משקף את המציאות, וכי אנשי הוועדה קבעו באשר לילדים מבלי להפעיל שיקול דעת עצמאי. בעתירה נטען כי המספר הממוחשב הוא הגורם הקובע היחידי באשר לעתיד הילדים, וכי גורמים במשרד החינוך אף הנחו את אנשי הוועדה בעל-פה למנוע מילדים את הטיפול שלו הם זקוקים.
אינספור תלונות מצד הורים הגיעו בחודשים האחרונים, בטענה שילדיהם נשלחו לבתי ספר רגילים ללא תמיכה מספקת, לאחר שזכותם למוסדות חינוך מיוחד נשללו. הוועדות המדוברות קובעות באיזו מסגרת ישובצו ילדי החינוך המיוחד, והן אף מגדירות את היקף השירותים שיקבלו.
בתשובת משרד החינוך לבג"ץ הודה המשרד כי ישנה בעיה בשיטה הנוכחית, המעריכה ילדים על בסיס מספרים – ולפיהם נקבע כל הטיפול בילד. המשרד הודה בכך שנגרמה פגיעה לילדים ואמר כי צריך לשנות את השיטה.
שופטת בג"ץ דפנה ברק-ארז הוציאה היום צו המשהה את הכרעת הוועדות עד לדיון נוסף שיתנהל בנושא. את העתירה הגישו עו"ד הרן רייכמן מהקלינקה המשפטית באוניברסיטת חיפה ועו"ד אביבית ברקאי אהרונוף מארגון "בזכות".
אורית, אמא של נ', אמרה ל-N12: "הילדה שלי מתמודדת עם בעיות קשב וריכוז, בעיות רגשיות ולקות למידה. היא בכיתה ז' בבית ספר לחינוך מיוחד. בעקבות הרפורמה נקבע שהיא לא תקבל את מרבית הטיפולים שהיא זקוקה להם. ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי, קלינאית תקשורת ועוד. עבור הכל נצטרך לשלם בעצמנו, כל טיפול כזה הוא 300 שקל לפחות והטיפולים קורים בתדירות של פעם בשבוע. לא נעמוד בזה והילדה שלנו תיפגע".
מהסתדרות המורים נמסר: זאת הזדמנות מצוינת של המדינה לעצור ולבחון את כל הצעדים שהיא ביצעה בשנתיים האחרונות בחינוך המיוחד. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה: "אני קוראת למדינה לשים לנגד עיניהם את צורכי כל התלמידים, לרבות תלמידי החינוך המיוחד ולהקדיש את כל האמצעים כדי לספק לכולם תנאים מתאימים להצלחה ולשילוב בחברה".
בן דויד הוסיפה: "במשך שנתיים הסתדרות המורים התריעה כי הרפורמה מתעלמת לחלוטין מבעיות קשות שנוצרות בשטח בעקבות השינויים שהמדינה החילה באופן חד צדדי. הבהרנו כי שילוב והכלה מצריכים משאבים רבים יותר ממה שקיבלו המשפחות ובתי הספר. זאת הזדמנות טובה לעצור ולבדוק את הרפורמה ולמצוא דרכים לשפר אותה כדי שבאמת תאפשר הכלת ילדים מיוחדים במסגרת הרגילה".