חזרת מערכת החינוך לשגרה: בהמשך לישיבת השרים שהכריעה כי חלקים ממערכת החינוך יחזרו לפעילות מיום ראשון הקרוב, הדיון בעניין החזרה היה ארוך וההחלטות שהתקבלו בו השתנו בכל רגע ועל אף המלצות מנוגדות של גורמים שונים. תחילה הסתמן כי חלקים נרחבים יותר במערכת החינוך יחזרו לפעול, אמנם ראש הממשלה הכריע ולבסוף הוחלט על המתווה של חזרה מצומצמת יותר. חולדאי הודיע כי לא בתי הספר בת"א לא ייפתחו ביום ראשון, מאחר והם טרם ערוכים בריאותית לחזרתם של הילדים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
בדיונים שקדמו להחלטה הסופית על פתיחתם של הגנים והפועטונים ב-10.5, שר האוצר דרש לקבל את ההחלטה הסופית לגבי המוסדות האלה ודרש ליידע את ההורים. באוצר גם דרשו להגדיל את הפעלת מסגרות הפיקוח הפרטיות, השגחה של כמה משפחות יחד, מ-3 משפחות ל-5 משפחות. כחלון אמר בדיון: "אי אפשר לתת לאנשים לחיות משבוע לשבוע, הם חייבים לדעת מה התוכנית".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס במהלך הדיון לפתיחת הלימודים בגנים ואמר: "השרים מסכימים על פתיחת כיתות א'-ג', צריך להכריע על הגנים". השר אריה דרעי שאל במהלך הדיון: מה השתנה בין יום שני להיום? לדבריו הנתונים לא השתנו. במעונות יש נימוק, ואף הודיע שעדיין לא מוכנים. בגנים, ממשיך דרעי שהמשרד אומר שהוא מוכן, אז הוא שואל: "מה הנימוק לדחייה? לא מקנא בך ראש הממשלה שאתה צריך לקבל כזאת החלטה".
השר אופיר אקוניס התייחס במהלך הדיון למחקר גרטנר שפורסם אמש: "הוא לא אומר כלום, מזכיר את מסמכים של הכנסת. אי אפשר להשתמש בזה".
בישיבה של ועדת השרים, שהחלה בשעה 10:00, ביקש המל"ל להחזיר קודם כל את תלמידי התיכונים, מנגד, במשרד הבריאות אמרו שנכון להחזיר את כיתות א' עד ג'. נציגי משרד החינוך התעקשו לפתוח גנים, כיתות א' עד ג', החינוך המיוחד ושאוכלוסיות בסיכון יוחזרו לתגבורים לקראת הבגרות.
"הנחיות לא ברורות וחריגות בחומרתן"
אמש התקיים דיון אחר של נציגי המל"ל עם משרד החינוך ומשרד הבריאות, ובו נבדקה מוכנות של מערכת החינוך לפתיחה. לגבי הגנים נמצא כי המוכנות אינה מספקת, ולכן המל"ל ימליץ לדחות את פתיחתם. לגבי כיתות א'-ג', המל"ל דרש ממשרדי החינוך והבריאות לבצע מיידית השלמות ונאמר בדיון שניתן יהיה לפתוח רק אם ינתן מענה לצרכים שטרם הוסדרו.
במל"ל קראו לדחות את חידוש הלימודים, בגלל "חוסר מוכנות" מצד המוסדות לקראת הנהלים החדשים. במל"ל מתחו ביקורת על "הנחיות לא ברורות וחריגות בחומרתן" של משרד הבריאות.
על פי הצו שהוציא משרד הבריאות, "בשלב זה מועבר נוסח תיקון שייכנס לתוקף ביום ראשון, ללא גני ילדים ומסגרות לילדים מתחת לגיל בית ספר". בדיון בנושא השתתפו נציגי משרד החינוך, משרד העבודה והרווחה, משרד הבריאות, משרד המשפטים, נציגי השלטון המקומי, נציג המועצות האזוריות, נציגי הסתדות המורים ונציג הנהגת ההורים הארצית. הדיון התקיים באמצעות אפליקציית "זום".
במסמך של המל"ל התריעו מבעיות ניקיון וחיטוי וציינו כי "לא נרכש ציוד היגיינה ראוי עבור סגל ההוראה והילדים". כמו כן מדגישים במסמך כי מדיניות הניקיון והחיטוי המתבקשת בימים אלו אינה ישימה אלא אם יועמדו צוותי ניקיון קבועים והמשאבים הנדרשים.
ככלל, המסמך מותח ביקורת על היעדר הנחיות ברורות עבור "אזורים מוגבלים", עבור סגלי ההוראה, ההורים והילדים וכן עבור מערך ההסעות המיוחד שיעמוד בתקנים המחמירים של משרד הבריאות.
המל"ל - להחזיר את לימודי כיתות י"א-י"ב
בנוסף, המל"ל ממליץ להחזיר ללימוד פרונטלי את כיתות י"א-י"ב כבר ב-3 במאי - יום ראשון הקרוב, "זאת על מנת לקיים למידה ממוקדת לקראת בחינות הבגרות". לפי המסמך, שכבת גיל זאת "בוגרת המסוגלת להתמודד עם ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות".
הילדים מדביקים - וגם נדבקים: הדוח המלא
אמש פרסמנו את דוח מכון גרטנר, שבדק עד כמה ילדים נדבקים ומפיצים את נגיף הקורונה, שמסקנותיו עשויות להוות את אחד הפרמטרים המרכזיים שיקבעו אם ניתן לקיים שגרת לימודים בגני הילדים. מהדוח עולה כי אמנם סיכויי ההדבקה וההידבקות של ילדים נמוכים מאלו של מבוגרים, אך הם אינם זניחים. מסיבה זו, ממליצים מחברי הדוח לבצע את פתיחת מערכת החינוך והחזרה ללימודים באופן מדורג ובפריסה על פני זמן תוך כדי ניטור ובקרה
הדוח בחן באיזו מידה הדבקה בתוך מוסדות החינוך תשפיע על קצב התפשטות המגפה הכולל בארץ. בהתחשב במאפייני ההדבקה, במאפיינים חברתיים של מוסדות החינוך ובלמידת היישום של כללי הריחוק החברתי ודרישות שמירת ההיגיינה במוסדות אלו - נמצא כי "פוטנציאל ההשפעה של פתיחת מערכת החינוך על התפשטות המגיפה עשוי להיות משמעותי, אך לא ניתן להעריכו בצורה וודאית בשלב זה".
ההמלצה: פתיחת מערכת החינוך באופן מדורג
מחברי הדוח המליצו לנהוג במשנה זהירות ולבצע את החזרה ללימודים בצורה מדורגת: "היות ופוטנציאל ההשפעה של פתיחת מערכת החינוך על התפשטות המגפה עשוי להיות משמעותי, אנו ממליצים למקבלי ההחלטות לנהוג במשנה זהירות, ובשלב זה לבצע את פתיחת מערכת החינוך והחזרה ללימודים, באופן מדורג ובפריסה על פני זמן תוך כדי ניטור ובקרה כמומלץ בהמשך".