שעות ספורות אחרי חזרת תלמידי א'-ג', י"א-י"ב והחינוך המיוחד לבתי הספר, פרסם הבוקר (ראשון) משרד החינוך את הנחיותיו המלאות להשבת מוסדות החינוך לפעילות. לפי הודעת המשרד, החזרה אל בתי הספר תיעשה באופן הדרגתי כדי לאפשר לכל רשות ובית ספר להיערך בהתאם. החל מהבוקר יגיעו כל הצוותים למוסדות החינוך, והתלמידים יגיעו לבתי הספר באופן מדורג, לא יאוחר מיום שלישי. "גובש מתווה מפורט, בתיאום ובכפוף להנחיות משרד הבריאות, שמאפשר לתלמידים לחזור באופן בטוח אל שגרת לימודים", מסרו.
היערכות לפתיחת בתי הספר
- במשרד החינוך ממליצים למוסדות לערוך מיפוי של התלמידים בכיתות י"א-י"ב ולחלקם לקבוצות של עד 17 תלמידים, לפי מאפייני לימוד משותפים, למשל תלמידים הניגשים לאותם שאלוני בגרות. לא יתאפשר מעבר של תלמידים בין הקבוצות.
- תלמידי חינוך מיוחד המשולבים בכיתות, ילמדו יחד עם חבריהם, בהתאם לתוכנית לבחינות הבגרות שלהם, ויכללו במספר התלמידים המירבי לקבוצה.
- במקצועות שאינם משותפים לכלל התלמידים בקבוצה, ישובצו התלמידים ללמידה מרחוק. זו יכולה להתקיים גם בזמן שבו התלמידים והמורים בבית הספר, אך לא באותו החדר, או בתת קבוצה משותפת מתוך הקבוצה הגדולה. אין לערבב תלמידים מקבוצות שונות.
- מומלץ ללמוד במודל המרוכז - שניים עד שלושה מקצועות מקסימום ללמידה ביום אחד, או במודל המרתונים. ההחלטה על מודל הלמידה נתונה לסמכות הנהלת בית הספר.
- שיבוץ עוזרי הוראה ושיבוץ הכיתות יעשה ע"י מנהל/ת בית הספר בתיאום מלא עם הבעלות על בית הספר ובידוע מפקח בית הספר.
- צוות המורים המשובץ להוראה בבית הספר יעבוד בהתאם להיקף המשרה של כל מורה, כולל שעות פרטניות ושהייה. צוות זה יעסוק גם בהוראה או בהפעלת הלמידה מרחוק בשכבות שאינן מגיעות לבית הספר באם מנהל/ת בית הספר משבצו לכך כחלק ממשרתו.
- בנוסף, סטודנטים להוראה, סייעות ותומכי הוראה יכולים להצטרף לקבוצות הלימוד והם יהוו אנשי צוות קבועים בקבוצה אליה הצטרפו. אנשי צוות אלה אינם רשאים לעבור מקבוצה לקבוצה. נוכחותם יכולה לסייע גם למורים לסגור פערים ולתת יחס אישי.
- במסגרת חלוקת הכיתה לקבוצות, ת/ימשיך המחנך.ת ללוות את כלל כיתתו.ה במערך הלמידה הן בבית הספר והן מרחוק.
- מומלץ לקיים יום לימודים פיזי לפחות בין 6 שעות שבועיות. אורך יום הלימודים בבית הספר ימשך ככל שמערכת השעות תאפשר בהתחשב בחלוקה לקבוצות ובהיקפי משרות המורים.
- במהלך התכנון ייתן המנהל/ת את הדעת על מענים פרטניים לפי צרכי התלמיד, ומתן הזדמנות לכל התלמידים, לקבל מענים לפי צרכם.
- המנהל/ת ומי מטעמו/ה ת/יעקב אחר הנוכחות של התלמידים באופן יומי.
- בחודש רמדאן, החל בימים אלה, בבתי ספר שבהם לומדים תלמידים או מורים הצמים, כדאי לתכנן את הלמידה באופן שיקל על התלמידים, ולאפשר להם למידה מיטבית בתנאים אלה ובהתאם למערכת השעות המאושרת לחודש הרמאדן.
- מומלץ שמנהל/ת בית הספר יפרסם מראש לתלמידים, להורים ולמורים מערכת שעות שבועית (רצוי דו-שבועית) שתכלול גם שעות פרטניות, בהלימה לצרכי הלומדים.
- מומלץ כי מנהל בית הספר יקיים מפגש עם צוות המורים, בליווי יועצת בית הספר, במטריםה לאפשר איוורור רגשות, חיזוק החוסן הנפשי וחיזוק תחושת המסוגלות של הצוות.
- מומלץ להבנות דרכים לתקשורת שוטפת עם ההורים, להדרכה ולמתן מענה להיבטים רגשיים של ילדיהם.
- בסמכותו/ה של מנהל/ת בית הספר להנחות את המורים, להוביל את הליך בחירת התלמידים והקבוצות, ולעצב את הלמידה בהתאם לצורכי קהילת בית הספר עליה הוא אמון/ה, תוך שמירה על עקרונות המתווה ודרישות משרד הבריאות. כל זאת בשיתוף עם הבעלות על בית הספר והרשות המקומית.
- מפקח.ת בית הספר אמון על הנחיית המנהלים וליוויים בבניית המודל והדרכתם לפי עקרונות המתווה.
הגעה למוסד החינוכי, כניסה ויציאה ממנו
1. הכניסה והיציאה של התלמידים מהמוסד החינוכי ייעשו באופן מבוקר על ידי השומר/איש צוות, תוך הקפדה על מניעת התקהלות.
2. בעת הגעת התלמידים לאזור הכניסה למוסד, התלמיד ימתין ברכב עד אשר יוזמן להיכנס למוסד החינוכי על ידי איש הצוות התורן האחראי.
3. תלמידים המגיעים באופן עצמאי או עם הורה/מלווה ברגל, ימתינו בכניסה למוסד החינוכי עד שיוזמנו להיכנס, תוך שמירה על הכללים הנדרשים. ההורה/המלווה או כל אדם אחר לא יוכל להיכנס או לשהות במוסד החינוכי ככלל, אלא במקרה חירום ובאישור המנהל/ת.
4. בסיום יום הלימודים במוסד החינוכי, היציאה תהיה מבוקרת והתלמידים ייקראו להגיע לשער על ידי איש הצוות האחראי.
5. בעת ההגעה ובסוף יום הלימודים, השומר ו/או איש הצוות יוודאו שלא תיווצר התגודדות בפתחי הכניסה וככל הניתן יישמר מרחק של 2 מטרים בין הנוכחים בכל עת.
הצהרת בריאות: רישום, תיעוד ומעקב
- צוותי החינוך והתלמידים יגיעו למוסד החינוכי, בתנאי שאינם נדרשים לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, ללא חום מעל 38 מעלות או תסמינים הקשורים בקורונה שיעול, קשיי נשימה או תסמין נשימתי ושלא נחשפו לחולה מאומת)
- תותר הכניסה לבית הספר אך ורק לצוותים החינוכיים ולתלמידים לאחר חתימה על הצהרת בריאות כנדרש.
אורח חיים - איך מתנהלים בבית הספר
- כל תלמיד/ה ת/יגיע לבית הספר באופן עצמאי. תלמידים הזכאים להסעות, יקבלו הודעה בהמשך כשיוסדר ענין זה.
- הגעה של תלמידים בתחבורה ציבורית, תהיה בהתאם להנחיות משרד הבריאות בנושא זה.
- הכניסה לבית הספר תהיה דרך השערים הקבועים שיש בהם את סידורי האבטחה והבקרה הנדרשים.
- בבית ספר שבו שער כניסה אחד, ידאג המנהל לתזמן את הגעת התלמידים כך שלא תווצר התקהלות ליד השער.
- למגיעים ברכב פרטי - יש להמתין ברכב כך שלא תיווצר התקהלות בכניסה.
- התלמידים יונחו לשמור מרחק של 2 מטרים זה מזה בעת הכניסה והיציאה. (מומלץ לסמן בפתח בית הספר קווים המסמנים את המרחק)
- הורי התלמיד לא יורשו להיכנס לבית הספר.
- התלמידים יקבלו הודעה מראש באיזו כתת לימוד הם לומדים ויונחו להיכנס היישר לכיתתם.
- תלמידים ומורים ואנשי הצוות הנוספים יגיעו לבית הספר עם מסכת פה ואף.
- כניסת תלמידים לבית הספר תאושר רק בהצהרת בריאות של הורי התלמיד, תלמיד בגיר (מעל לגיל 18) רשאי לחתום על ההצהרה בעצמו.
- אנשי הצוות אף הם ימלאו הצהרת בריאות כנדרש.
- בשער בית הספר תונח תיבה לאיסוף הצהרות הבריאות, וצוות בית הספר יתייקם מידי יום.
- באחריות הבעלות על בית הספר לדאוג שליד כל כיור יש סבון ומגבות נייר לניגוב הידיים. ולדאוג לחדשם לפי הצורך.
- באחריות הבעלות על בית הספר לדאוג שבמרחב בית הספר יהיו עמדות עם חומר ניקוי וחיטוי הידיים.
- באחריות הבעלות על בית הספר לדאוג שבסוף כל יום ינוקו חדרי הלימוד והשירותים. וכן לדאוג לניקוי בית הספר והכנתו לקראת הפעלת מתווה זה. ולדאוג לכל כללי הניקוי וההכנה בהתאם לחוזר אורחות חיים בטוח במוסד חינוכי בתקופת הקורונה.
- רכז הביטחון והמורים התורנים בהפסקות יהיו אחראים על שמירת ההנחיות והתקנות בשטח בית הספר בהתאם לחוזר אורחות חיים בטוח במוסד חינוכי בתקופת הקורונה:
1) מניעת מגע פיזי – חיבוקים, לחיצות ידיים וכיו"ב.
2) מניעת התגודדויות בכל שטח בית הספר.
3) הימצאות כלל האמצעים והאביזרים הנדרשים - סבון בכיורים, נייר לניגוב הידיים וכיו"ב. (באחריות הבעלות לספקם).
4) וידוא הקפדה על שמירת היגיינה אישית מצד תלמידים ואנשי צוות.
5) עטיית מסכות במרחבים הפתוחים בבית הספר.
מהלך יום הלימודים
1. הפעילות תתקיים בקבוצות תלמידים קבועות. כל קבוצת תלמידים תלמד בכיתה קבועה.
2. סידור השולחנות בכיתות יבוצע באופן המקנה את המרחק הפיסי, הנדרש בין התלמידים, כאשר ליד כל שולחן יישב תלמיד אחד בלבד.
3. יש לוודא כי תכנון מספר התלמידים בקבוצה מאפשר לקיים את כללי שמירת המרחק הפיזי.
4. הקבוצות לא יבואו במגע ביניהן, והן ישהו לאורך יום הפעילות במתחמים נפרדים. כל קבוצה תצא להפסקה בזמנים שונים.
5. תתקיים הקפדה יתרה על היגיינה אישית לפני תחילת הפעילות, במהלכה ובסיומה (לפני ואחרי פעילות בחצר, או בעבודה עם מחשב, ולפני ואחרי כל ארוחה). איש הצוות והתלמיד יקפידו על שטיפת ידיים עם מים וסבון או חומרי חיטוי. גם אם עטו כפפות במהלך המפגש, בסיומו יש להוריד את הכפפות, להשליכן ולשטוף היטב את הידיים.
6. הצוות והתלמידים יעטו מסכה בהתאם להנחיות הבאות:
- בגני הילדים: בשעת פעילות עם הילדים בתוך מבנה הגן – אין צורך במסכה לצוות הגן.
- בגני הילדים: בשעת פעילות בחצר, יש צורך במסכה לצוות הגן.
- בבתי הספר: בכיתה בזמן השיעור – אין צורך במסכה, לרבות הצוות.
- בבתי הספר: מחוץ לכיתה ובזמן ההפסקה - יש צורך במסכה החל מכיתה ב' ומעלה.
- חובת המסכה לא תחול על: ילדים מתחת לגיל 7; אנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית המתקשים באופן משמעותי בשימוש במסכה; והשוהים בכלי רכב, במבנה או בחדר ללא אדם נוסף.
7. הילדים יאכלו את ארוחותיהם כשהם ישובים בשולחנות נפרדים זה מזה; יש להימנע מכיבוד משותף. כל תלמיד אחראי על ארוחה אישית , יש לאכול על מפית נקיה ולא ישירות על השולחן.
8. יש להקפיד במהלך היום על אוורור חדרי הכיתות בהם מתקיימת הפעילות.
9. ש להנחות את התלמידים להימנע ממגע ולשמור על מרחק, ובמידת הצורך אף לסמן את המרחק באופן בהיר ובולט לצוות ולתלמידים. יש להקפיד ככל שניתן על מרחק של שני מטרים בין הנוכחים.
10. התלמידים יגיעו למסגרת החינוכית עם ציוד לימודי אישי. יש להימנע מהעברת חפצים מיד ליד.
11. בפעילות משותפת יש להימנע מהעברת חפצים מיד ליד. ניתן לאפשר שימוש משותף בחפצים רק אם ניתן לחטא אותם.
כיתות י"א-י"ב: עקרונות התנהלות
- הלמידה תופעל בקבוצות קטנות של עד 17 תלמידים בכיתות ובמתחמי לימוד נפרדים לכל קבוצה.
- חדר הלימוד או הכיתה יאורגן כך שכל תלמיד יישב בשולחן נפרד, תוך הקפדה על מרחק של שני מטריםים אחד מהשני לאורך כל היום.
- לכל קבוצת לומדים תשובץ, ככל הניתן, קבוצת מורים קבועה. אם יש צורך לשבץ מורה ליותר מקבוצה אחת, ניתן לעשות זאת, אך לא ליותר מ-4 קבוצות למורה.
- ככל שיוותרו מקצועות לבגרות שהמורה המלמדם לא משובץ לקבוצה, ילמד המורה בלמידה מרחוק. (אותה ניתן לקיים גם מתוך בית הספר)
- הלמידה תהיה מרוכזת לבגרות, ותתוכנן כך שהתלמידים יקבלו את הסיוע והתגבור לקראת בחינות הבגרות.
- מנהל/ת בית הספר ת/יבנה מערכת שעות של מרתונים לבגרות לפי קבוצות הלימוד וצרכי התלמידים לקראת הבגרות, כך שהתלמידים הניגשים לבחינות בגרות יקבלו הזדמנות להגיע לבגרות תוך מיצוי יכולותיהם.
- ככל שיש צורך, ניתן לשלב במערכת הבית ספרית למידה לקראת מקצוע בציון פנימי כדי לאפשר לתלמידים למצות בו את יכולתם.
- ניתן לקיים בחינות מתכונת, ומבחני הצלחה לקראת הבגרות לכל קבוצת לומדים ובאותם תנאים.
תנועה במרחבים המשותפים ובהפסקות
- תישמר הפרדה ולא יהיה מעבר של התלמידים בין מרחבי הלמידה.
- אין לצאת למסדרונות, אלא לשם הפסקה, על פי תכנית שנקבעה, כך שכל כיתה תצא להפסקה בזמן שונה.
- במידת הצורך והאפשר, תחולק החצר למתחמי משנה מופרדים, כשכל קבוצה תקבל מתחם פעילות משלה.
- חשוב לוודא כי לא תהיה התגודדות של תלמידים.
- בזמן ההפסקה אין לאפשר משחקי כדור במגרשים.
- כל תנועה במרחבים המשותפים תעשה באופן מבוקר, ובכללה יציאה לשירותים.
- יש לדאוג ככל הניתן כי בתאי השירותים לא ישהו יותר מ-2 תלמידים בו זמנית. אם השירותים תפוסים, יש להמתין מחוץ להם, במרחק עד שיתפנו.
עדכון וקשר עם ההורים
1. מנהל המוסד החינוכי ישלח להורים אגרת הנחיות קורונה, אשר תרכז הנחיות והסברים, מפורטים וברורים. מוצע גם לשקול מתן תדריך חזותי באמצעות האינטרנט ZOOM).
2. המנהל ינחה את המחנכים לקיים קשר רציף עם התלמידים שאינם מגיעים לבית ספר ועם הוריהם.
ילדי החינוך המיוחד בגנים ובבתי הספר
1. הפעילות בגן או בכיתה תהיה בהרכב של עד 17 תלמידים.
2. כל קבוצה תפעל עם אנשי צוות קבועים, לרבות אנשי צוות קבועים ועוזרי הוראה ממקצועות הבריאות והמטפלים באומנות.
3. לצוות תתאפשר תחלופה בין ארבע כיתות גן קבועות ו/או עבודה פרטנית.
4. במידת הצורך, ניתן לחלק את כיתת הגן לשתי קבוצות משנה, אשר יפעלו בו זמנית.
5. התלמידים יגיעו למוסד החינוכי חמישה ימים בשבוע.
6. יום הלימודים יתחיל בשעה 08:00 ויסתיים בשעה 14:00.
7. במגזר הערבי, במהלך חודש הרמדאן, יום הלימודים יסתיים בשעה 13:00
8. במידת הצורך, עובדי ההוראה במוסד החינוכי ישולבו במערכת השבועית בכיתות ובקבוצות השונות.
גני ילדים בחינוך הרגיל
בשלב זה, תלמידי הגנים הרגילים אינם חוזרים לשגרת לימודים רגילה ולכן תלמידים הלומדים בגן הרגיל הזכאים למענה מהסל המוסדי ימשיכו לקבל מענה ככלל תלמידי הגנים.
תלמידי החינוך המיוחד בבי"ס רגיל
1. הפעילות תתקיים בהרכב כיתתי של עד 17 תלמידים.
2. כל כיתה תפעל עם אנשי צוות קבועים לרבות מורים מקצועיים קבועים ועובדי הוראה ממקצועות הבריאות והמטפלים באומנות
3. לצוות הקבוע תתאפשר תחלופה בין ארבע כיתות קבועות ו/או עבודה פרטנית.
4. במידת הצורך בהתחשב בגודל חדר הכיתה ומספר התלמידים, תפוצל הכיתה לשתי קבוצות משנה, אשר יפעלו בו זמנית.
5. תלמידי כיתות החינוך המיוחד בשכבות א-ג יגיעו לבית הספר חמישה ימים בשבוע
6. יום הלימודים יתקיים על פי המערכת הבית ספרית בעת החירום .
7. מערך ההסעות יפעל בהתאם להנחיות שיתקבלו על ידי אגף ההסעות ובכפוף להנחיות משרד הבריאות להסעת תלמידים.
8. לתלמידי י"א-י"ב, הניגשים לבחינות בגרות חיצוניות, יש לקיים למידה ומפגשי הכנה לבחינות.