בעקבות המחאה - משרד החינוך חושב מחדש על הלמידה מרחוק: על פי הסיכום החדש, שעות הלמידה מרחוק בכל הגילאים יצומצמו, וכל עובדי ההוראה, מהגנים ועד בתי הספר התיכון, יצטרכו להשלים שעות עבודה במהלך הקיץ. צוות של משרדי האוצר, הבריאות והחינוך העוסקים בפרטי ההסכם רוצה להגיע לסיכום שבו כל עובד הוראה יעבוד שעות שונות, בהתאם לשכבת הגיל שאותה הוא מלמד.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
על פי ההנחיות כיום כל ילד מתבקש לשבת וללמוד כ-4 שעות מול המחשב. הבעיה העיקרית היא שברוב הבתים אין מחשבים כמספר הילדים, ויש בתים שבהם אין מחשב כלל. על כן הצוות הממשלתי מנסה לייצר מתווה שבו הלמידה מרחוק תצומצם, כך שככל שהגילאים צעירים יותר הילדים ילמדו פחות. לדוגמא, גננות יעבדו רק 10% משעות העבודה שלהן ואת ההפרש (90%) הן יחזירו במהלך הקיץ.
מתווה כזה נועד להשיג שתי מטרות מרכזיות: ראשית, שעות הלמידה מרחוק יותאמו ליכולות הריכוז של הילדים על פי גילם, ובנוסף - הורים רבים יותר יוכלו לצאת לעבוד במהלך הקיץ.
עם זאת, סביר שארגוני המורים יבקשו לייצר אחידות בין עובדי ההוראה ובסופו של דבר יסכימו עם הצוות הממשלתי על ממוצע - כלומר החזר של מספר ימים נוסף במהלך יולי, בנוסף ל-9 הימים שכבר קוצרו. עד כה סוכם כבר כי כל שעות הלימוד מרחוק יתקצרו ומקסימום שעות העבודה של כל מורה בתקופה זו תהיה 50%.
בתוך כך, שר החינוך רפי פרץ, הבהיר בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו כי מתווה הלמידה מרחוק אינו חובה. "הוצאנו מסמך למנהלים ולמורים הממליץ על האפשרויות ללמידה מרחוק - סטנדרטיזציה ומסגרת, אך בסופו של דבר על המנהל והמורה מוטלת החובה לקחת מהלו"ז את מה שמתאים לגיל ולאופי הכיתה. אין כאן דבר שהוא חובה, כל מנהל ומורה יחליטו באיזה אופן הם נעזרים בכלים האלו".
מחאת ההורים: "הילדים מתוסכלים"
"כשיש 4 ילדים בבית, 2 מחשבים והמון משימות – הדבר הופך להרבה פחות ריאלי", סיפרה שירי קינסברג לוי, מורה ואם ל-4, שמצאה עצמה נאבקת בלמידה המקוונת. "ההורים שמוצאים את עצמם יושבים עם הילדים וצריכים ללמד אותם כשהם לא תמיד יודעים את החומר – והילדים מתוסכלים".
אם נוספת היא שירן יחיא מירושלים, לה יש 6 ילדים בבית, וגם היא מוצאת את עצמה בכאוס המעורבות האינטנסיבית בלימודי הילדים: "זה לא ייתכן שאני צריכה לרוץ עם כמה ילדים, לתפעל להם את המחשבים והעבודות ולהדפיס להם את הדפים".
נראה ששיטת הלימוד דרך אפליקציית "זום" אינה מאפשרת לתלמידים להתרכז ולהפיק את המיטב מיום הלימודים האינטרנטי. "זה או מראה של 30 ילדים צורחים, או שיוצרים באפליקציה השתקה גורפת של כולם", אמרה בטי קולבק אהרון, אם ל-3 בנות מהרצליה. "בשתי האופציות – הילדה מגיעה לתסכול", היא תיארה.
אבל לא הכל שחור: כשנעשית בצורה נכונה, במידה המתאימה ובהלימה לצרכי הילדים - הלמידה מרחוק מלמדת יצירתיות ואחריות. "בתקופה כה מוזרה לילדות שלי, אני רואה שהלמידה מרחוק נותנת מסגרת ויציבות", שיתפה הילי ברסלר, אם ל-4 בנות ומדריכת הורים במקצועה. "התקופה הזו גם מעודדת ומחזקת אצלם את השריר של מציאת פתרונות לבד", היא הוסיפה.
בתוך כך, גם ב-OECD נמתחת ביקורת חריפה על סוגיית הלמידה מרחוק. אנדראס שלייכר, שר החינוך של הארגון, התייחס לנושא הזה ותקף את שיטת הלימוד. לדבריו, "המשבר מחריף את הפערים – מי שלא נגיש לטכנולוגיה נמצא עכשיו הרחק מאחור". עוד נאמר בהקשר זה מטעם הארגון כי ההצלחה תהיה רק בקרב תלמידים אוטו-דידקטיים, ואילו תלמידים שמורגלים בשינון נמצאים בסיכון שלא להצליח.