"מישהו גם רוצה לקנות ממי שאני קונה? אמרו לי שאם אני מביאה עוד ילדים שיקנו יעשו לי הנחה של 45 ש"ח. תעזרו לי". את ההודעה הזו לא מצאנו בטלגראס, זו הודעה מהרשת החברתית הכי פופולרית לילדים ולנוער – טיקטוק.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
"בשבועות האחרונים אנחנו רואים עלייה בסרטונים של בני נוער מעשנים מריחואנה, מתווכים קנייה ומארגנים קבוצות רכישה", אומר רן בראון, מנהל מכון מתבגרים, שעוקב מקרוב אחרי הנעשה בטיקטוק. ואכן, בצילומי מסך מהרשת ניתן לראות נערים מתגאים בצריכת סמים ומעודדים רכישה שלהם.
"כל השכבה שלי לפני שנה: 'איכס את מעשנת, איכס נרקו'", כתבה נערה צמוד לצילום הסלפי שלה. "כל השכבה שלי היום: 'מה יש לך כיוון? בא לך לשבת? בואי נתארגן'". נער אחר העלה תמונה עם הכיתוב: "כשהדילר עושה משלוח ואמא פותחת ת'דלת". נערה אחרת כתבה על תמונתה: "כשילדים קראו לי נרקומנית בתחילת שנה מבקשים ממני את מספר הטלפון של מי שאני קונה ממנו גרם ב-50 שקל".
ההשפעה של הרשתות החברתיות על התנהגות הצעירים עלולה להיות הרסנית. "לחץ חברתי וצפייה במדיה הם שני הגורמים המשפיעים ביותר על התנהגויות סיכוניות של בני נוער בתחום הסמים והאלכוהול, וטיקטוק מכילה את שניהם", אומר בראון. "ככל שנוצרים יותר סרטונים כאלה כך עולה המוטיבציה לייצר עוד ולהעתיק את ההתנהגות".
טיקטוק הפכה בשנה האחרונה לאפליקציה החמה ביותר בקרב הנערים והנערות בישראל. יותר מ-500 מיליון משתמשים מכל רחבי העולם יש לרשת החברתית - רובם נערים ונערות, אך יש גם בני 6 ו-7 שלוקחים חלק בתופעה המטרידה בה מעלים לאפליקציה תכנים בעלי תוכן מיני, אלימות ושיימינג.
בחודש שעבר נפוץ בטיקטוק "אתגר" מסוכן במיוחד – סרטונים שבהם צעירים מצלמים את עצמם מפילים את חברם על הגב בצורה שעלולה להסתיים בשיתוק ואף במוות. ועדי ההורים ושר החינוך קראו להורים לשים לב לתופעה ולדבר על כך עם הילדים.