המחסור בהון אנושי מאתגר את כלל חברות הטכנולוגיה בישראל. בתעשיית ההייטק, שעד כה גייסה עובדים ועובדות בעיקר מקהלים מוכרים במרכז הארץ, כבר הבינו שהפתרון הוא גיוס מאוכלוסיות מגוונות – החברה החרדית, החברה הערבית, נשים מכל המגזרים, עולים חדשים, ועוד.
Be the Change
Dell Technologies מאמינה שתרבות מכילה היא המפתח לחדשנות גלובלית ולהצלחה עסקית. מחקרים מגבים את הגישה הזו, ומראים כי המגוון האנושי משפר את הצלחת הפרויקט בכ-20 אחוזים. בהתאם, כל העובדים והעובדות ב-Dell משתתפים בהכשרה בשם Be the Change, המתמקדת בהגברת המודעות לפתיחות כלפי אוכלוסיות מגוונות וקבלת האחר, עם ירידה לפרטים הקטנים ביותר, למשל ניחוחות לא מוכרים של אוכל במטבח, לבוש ושיער שונים.
האימפקט של הגיוון
Dell Technologies מקפידה לפרסם דו"ח שנתי מקיף לגבי גיוון והכלה בחברה, וגם בשנה האחרונה הדו"ח הצביע על עלייה בגיוס המגוון. במקביל, החברה נכנסה לרשימת "החברות הכי טובות לעבוד בהן בהיבט של הכלת להטב"ק" ברשימת Human Rights Campaign Corporate Equality Index לשנת 2022.
נראה שהעלייה במדד הגיוון משתקפת ישירות בשאר המדדים – החברה דורגה לאחרונה בעשירייה הפותחת של ההייטק הישראלי, במדד "100 החברות שהכי כדאי לעבוד בהן בישראל" בסקר TheMarker CofaceBDI.
אז איך תכלס עושים גיוס מגוון?
מרכז הפיתוח של Dell Technologies בישראל התמקצע בשנים האחרונות בגיוס מקהלים מגוונים, כולל החברה החרדית. "לאוכלוסיה החרדית יש צרכים ייחודיים משלה, ו-Dell משתדלת להיענות אליהם, כמו מזון כשר, אינטרנט כשר, נגישות לתפילה בבית כנסת ועוד", אומר אלי רוזנס, מנהל בכיר בקבוצת ה-APEX במשרדי Dell בבאר שבע. "בקבוצה שלי יש שלוש נשים חרדיות שעובדות מהבית. האפשרות לעבודה מהבית במודל ההיברידי המיושם ב-Dell מקלה על השילוב. בנוסף, רוב המשרדים שלנו בנויים מחדרי צוות שבהם מספר קטן של עובדים, בלי Open Space, והעובדים יכולים לבחור את ימי העבודה והמשרד שבו ישבו, כך שהעובדות החרדיות יכולות לתאם ולשבת יחד. בנוסף, בחלק מהמשרדים שלנו יש בית כנסת סמוך".
רוזנס מספר על יתרונות השילוב: "הנשים החרדיות משתלבות מצוין בצוות. יש להן יכולות גבוהות ורמת מוטיבציה ופרודוקטיביות גבוהה. הן עושות מעל ומעבר, גם אחרי שעות העבודה, והצוות מאוד אוהב ומעריך אותן. אחת מהן כבר מובילה כ-Scrum Master, והן השתתפו בהאקתון ויצרו חדשנות".
שילוב חרדים זה WIN-WIN
Dell לא רק מגייסת מהחברה החרדית, אלא גם משקיעה מאמץ לשילוב עובדים ועובדות מהחברה החרדית בתעשייה במסגרת קבוצת ההתנדבות "Mosaic". החברה משלבת כוחות עם המיזם הלאומי לשילוב חרדים בהייטק, ערכה כנס טכנולוגי בהשתתפות מעל 100 נשים חרדיות, והשתתפה בכנס מעסיקים המתמקד במגזר. Dell גם לוקחת חלק במיזם קמא-טק, שבו עובדיה משמשים מנטורים לסטודנטיות חרדיות בפרויקטים טכנולוגיים. בערוץ אחר, Dell בונה עם SheCodes תכנית לשילוב חרדיות בהייטק, כולל סימולציות של ראיונות לנשים חרדיות.
"זה מצב של WIN-WIN," אומר רוזנס. "העבודה בחברת הייטק גלובלית כמו Dell מביאה ערך למשפחות החרדיות – לנשים, שלעתים הן המפרנסות העיקריות, וכמובן גם לגברים. עד היום, מי שלמד פיתוח תוכנה במגזר הגיע לעבודה שאינה בליבת ההייטק - לבנקים, לחברות ביטוח ולחברות קטנות, וכמובן השכר היה בהתאם. מהצד השני, עבור חברות ההייטק מדובר בקהל שהגישה אליו עדיין מעט מוגבלת, כך שניתן לבחור את המוחות הטובים ביותר".
אז איך בעצם מגייסים אנשים מהמגזר החרדי? רוזנס נותן כמה טיפים: "אפשרי לגייס דרך חברות כוח אדם המעסיקות נשים חרדיות, או דרך שותפים באקוסיסטם כמו "קמא-טק" ו-"SheCodes". אצלנו ב-Dell, כיוון שיש לנו כבר עובדים חרדים, אפשר גם לגייס גם דרך קשרים אישיים כמו בתכניות חבר מביא חבר".
פורצים את החסמים בגיוס מהחברה הערבית
"תחום ההייטק הוא לעתים סוג של קליקה שסובלת מאפקט הבבואה, שבה נוטים לגייס אנשים שדומים זה לזה", אומר משה פינטו, Sr. Director, Product Eng Ops ב-Dell Technologies, המוביל את תכנית "Mosaic", הפועלת לשילוב מגוון אוכלוסיות בהייטק. "הילדים שלי, למשל, גדלים בסביבה תחרותית וטכנולוגית, עם מסגרות כמו תנועות הנוער וצה"ל, שיעזרו להם להתקדם. כשמפתחי תוכנה מהחברה הערבית מנסים להתקבל לתפקידים בהייטק, הם חווים חסמים של דעות קדומות מצד אחד, וחוסר בטחון מהצד השני. יש לנו פה אנשים סופר-מוכשרים, אבל לפעמים הם יודעים מעט מדי על המשרות, כי יש מעט אנשים מהתעשייה סביבם. יש מונחים טכניים לא מוכרים ולא נעים לשאול את המגייס. הדברים האלה אולי נשמעים טריוויאליים, אבל הם מהותיים".
Dell משתפת פעולה עם עמותת תמר, שם העובדים והעובדות פועלים כמנטורים לצעירים מהחברה הבדואית, ועם עמותת צופן, שם הם מלווים סטודנטים מהחברה הערבית בפרויקטים טכנולוגיים. "אנחנו מעניקים לא.נשים כלים המסייעים להם.ן להיכנס לדלת הנכונה", אומר פינטו. החברה גם מקיימת ימי חשיפה להייטק עבור בתי ספר תיכוניים מהחברה הערבית. המתנדבים של Dell מסייעים לצעירים לשדרג את קורות החיים ופרופיל ה-Social Media שלהם ומקיימים סימולציות לראיונות עבודה. הם לומדים להציג את עצמם ולספר את הסיפור שלהם, לשיפור הבטחון העצמי. כמובן שחלק מהצעירים הללו גם גויסו ל-Dell Technologies בישראל.
להשפיע על מעגל החיים של נשים
נשים הן קהל יעד נוסף שחברות ההייטק מנסות לטרגט. "נשים תמיד היו קבוצה חשובה עבור Dell, ואנחנו פועלים.ות במגוון ערוצים כדי להרחיב את שילוב הנשים בתחום ההייטק," אומרת ליאת מרק, מנהלת האחריות החברתית והרווחה ב-Dell Technologies. "כדי להשפיע בזמן הנכון ובאופן שיוצר אימפקט, אנחנו מתחילים בפעילויות בגילאי בית הספר היסודי וחטיבת הביניים, ממשיכים עם סטודנטיות ומפתחות תוכנה, ומגיעים עד נשים שפרשו בעבר מההייטק ומעוניינות לשוב לתחום.
"אני מובילה את מסלול המלגות והמנטורינג שלנו, 'משקיעים בעתיד שלך', שבו סטודנטיות מצטיינות בתחום הטכנולוגי מהחברה הערבית והחברה הכללית זוכות לתמיכה כספית ולליווי של העובדים שלנו. המנטורינג לא פחות חשוב מהמילגה, כי הוא מייצר רול מודלינג, ומאפשר לגשר על הפער בין האקדמיה לשוק העבודה. יש לנו גם הכשרה המיועדת לקהל חיצוני הנקראת 'חוזרות להייטק', עבור נשים שנשרו מהתעשייה, המסייעת לגשר על פערים שנוצרו בתקופת ההיעדרות ולחזור לתחום.
"אנחנו גם עובדים עם תוכנית 'סודקות את תקרת הזכוכית', שפועלת לעידוד נערות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל לעיסוק בתחום הטכנולוגי. אני אישית התנדבתי ב'סודקות', וריגש אותי במיוחד כשבמסגרת שיחה על יעדים, נערה לקחה מסגרת וכתבה עליה בגדול: YALE".
אסטרטגיה להרחבת גיוס הנשים
"אנחנו פועלים לפי החזון שהוגדר ע"י מייקל דל, מייסד ויו"ר החברה, שנקרא Moonshot Goal שלפיו עד 2030, מחצית מכוח העבודה ולפחות 40 אחוזים מההנהלה יורכבו מנשים," אומרת סיון אמיתי, מנהלת הגיוס ב-Dell Technologies בישראל. "העלינו את גיוס הנשים ב-50 אחוזים, וזו תוצאה של עבודה נרחבת ואסטרטגית במשך שנים: בנינו מאגרים של מועמדות נשים לתפקידים עתידיים. רתמנו את המנהלים לחשיבות גיוס הנשים ואנחנו משתדלים שתהיה מועמדת לכל תפקיד, ושבראיונות תהיה נציגות נשית. שינינו את תיאורי המשרות כך שיכללו 'Feminine Words' – שימוש במילים המעבירות מסרים שעל פי מחקרים, מותאמים יותר לנשים. יצרנו קמפיינים שמטרגטים נשים, ומנהלות שלנו מספרות את הסיפור האישי שלהן בימי זרקור באוניברסיטאות. אפילו יזמנו פאנל חיצוני בנושא של ייצוג הנשים בהייטק".
ההשקעה בגיוון נכונה - ומשתלמת
"אנחנו פועלים להרחבת הגיוון גם בצוות של Dell Technologies וגם בתעשיית ההייטק כולה," אומר שלומי ליברמן, סמנכ"ל התפעול ב-Dell Technologies. "ההשקעה בגיוון מגיעה מתוך אמונה עמוקה שקבלה, הכלה ושוויון מביאים איתם קידמה ומצוינות. התוצאות מדברות בעד עצמן – השנה האחרונה היתה הטובה ביותר אי פעם ב-Dell ברמת הביצועים, ודורגנו במקום 10 מבין חברות ההייטק בסקר The Marker CofaceBDI, במדד "100 החברות שהכי כדאי לעבוד בהן בישראל".
רוצים לעבוד בצוות הכי מגוון שיש? Jobs.dell.com/Israel
עקבו אחרי Dell Technologies בפייסבוק