תיקי פייסבוק ממשיכים להיפתח: חוקרים בפייסבוק מצאו כי 1 מתוך 8 משתמשים שלה מדווחים על שימוש כפייתי ברשתות החברתיות שמשפיע על השינה, העבודה, ההורות או מערכות היחסים שלהם, כך על פי מסמכים שנחשפו בוול סטריט ג'ורנל. המשתמשים דיווחו כי ההתמכרות שלהם הכי חזקה בפייסבוק, בהשוואה לרשתות חברתיות אחרות שעליהן נשאלו.
צוות מיוחד שהקימה פייסבוק והתמקד ברווחת המשתמש הציע מגוון תיקונים בהתאם לממצאי הסקר, והחברה הטמיעה גם חלק מהן. הצוות נסגר בסוף שנת 2019.
דוברת החברה מסרה בתגובה כי פייסבוק החלה בחודשים האחרונים לטפל במה שהיא מכנה "שימוש בעייתי", שכולל גם בעיות דימוי גוף ובריאות נפשית.
המחקר על שימוש במדיה חברתית שעלול להשפיע לרעה על חיי היום יום של אנשים החל לפני מספר שנים, במטרה למתן התנהגות מזיקה שפייסבוק זיהתה יותר ויותר בפלטפורמות שלה.
החוקרים בצוות הרווחה מצאו שלחלק מהמשתמשים אין שליטה על הזמן שהם מבלים בפייסבוק וכתוצאה מכך יש בעיות בחייהם. יחד עם זאת, הם אינם רואים בהתנהגות זו התמכרות קלינית, מכיוון שהיא לא משפיעה על המוח באותו אופן כמו הימורים או שימוש בסמים. באחד המסמכים הם ציינו כי "פעילויות כמו קניות, סקס ושימוש בפייסבוק, כשהן חוזרות על עצמן ומוגזמות, עלולות לגרום לבעיות עבור אנשים מסוימים".
בין הבעיות הללו, על פי המסמכים: חוסר פרודוקטיביות, כאשר אנשים לא משלימים משימות כי הם בודקים מה קורה בפייסבוק לעיתים קרובות, אובדן שינה, כאשר הם נשארים ערים עד מאוחר כדי לגלול את האפליקציה, ופגיעה במערכות יחסים אישיות, כאשר במקום לבלות זמן איכות ביחד, אנשים מתעסקים רק ברשת. "במקרים מסוימים הורים התמקדו יותר בפייסבוק מאשר בטיפול בילדיהם או בקשר עמם", כתבו החוקרים.
"אני בפייסבוק כל יום, כל רגע. פשוטו כמשמעו, כל רגע, חוץ כשאני במקלחת", אמרה אישה בת 22 לחוקרים. "אני מאבדת את מושג הזמן".
במרץ 2020, מספר חודשים לאחר פירוק צוות הרווחה, חוקרים שהיו בצוות שיתפו חלק מהממצאים עם העובדים, ועודדו צוותים אחרים להתייחס אליהם.
החוקרים העריכו שהבעיות האלו משפיעות על כ-12.5 אחוז מהמשתמשים של פייסבוק, שהם יותר מ-2.9 מיליארד איש, כלומר על יותר מ-360 מיליון איש. כ-10 אחוז מהמשתמשים בארה"ב, אחד השווקים הרווחים ביותר של פייסבוק, העידו על התנהגות כפייתית כזו. בפיליפינים והודו, השוק הגדול ביותר של החברה, הנתון גבוה בהרבה ועומד על כ-25 אחוז.
החוקרים כתבו במסמכים שרוב האנשים שמשתמשים בפייסבוק באופן כפייתי אמרו שהם השתמשו במספר רשתות חברתיות, ביניהן וואטסאפ ואינסטגרם, שנמצאות גם הן בבעלות מטא (השם החדש של קבוצת פייסבוק), לצד טוויטר וסנאפצ'ט. חלק מההיבטים המטרידים, כמו תחושת לחץ להגיב להודעות ובדיקה תכופה של תוכן חדש, נפוצים גם בשימוש בסמארטפון, כך ציינו החוקרים.
"למה שיהיה לנו אכפת?", כתבו החוקרים בסיום המצגת שלהם בנושא. "כי אנשים מבינים את ההשפעה. במחקר השוואתי עם שירותי תוכן אחרים, ההשפעה השלילית של פייסבוק הייתה גדולה יותר". השירותים האחרים כללו גם את רדיט, יוטיוב ומשחק הווידיאו "וורלד אוף וורקראפט".
סקר זה מצטרף למסמכים פנימיים אחרים שנחשפו בוול סטריט ג'ורנל וכללו את ההשפעות השליליות של פייסבוק, כגון החברה יודעת שלאינסטגרם יש השפעה שלילית על דימוי גוף של נערות, פייסבוק לא עשתה מספיק כדי לעצור סחר בבני אדם ופייסבוק נתנה עדיפות למשתמשי VIP על פני משתמשים רגילים.