המו"לים של אתר החדשות הבריטי "דיילי מייל" (Daily Mail) הגישו אתמול (שלישי) תביעת הגבלים עסקיים נגד חברת האם של גוגל. לפי כתב התביעה שהוגש בבית המשפט הפדרלי במנהטן, ענקית הטכנולוגיה פוגעת באתרי חדשות שלא מוכרים מספיק שטחי פרסום ב"בורסת הפרסומות" שלה – ודוחפת אותם למטה בתוצאות החיפוש. בדיילי מייל מעריכים שהסיקור של משפחת המלוכה באתר נפגע, ודורשים מגוגל פיצויים, לצד שינוי מדיניות והגברת השקיפות סביב אלגוריתם החיפוש שלה.
הדיילי מייל הבריטי הוא בין האתרים הנקראים בעולם, עם 75 מיליון משתמשים ייחודיים מדי חודש רק בארצות הברית; במרכז תחומי הסיקור שלו עומדים סלבריטאים ובני משפחת המלוכה. בין היתר, הדיילי מייל חשף את המכתב הפרטי שכתבה מייגן מרקל לאביה, בפרשה שהסתיימה בניצחונה של מרקל בבית המשפט בפברואר האחרון.
בתביעה שהוגשה אתמול צוין שגוגל "הענישה" את האתר בשנת 2019, אחרי ששינה את אסטרטגיית מכירת שטחי הפרסום שלו. רק בתום סדרת מניפולציות שביצעה גוגל באלגוריתם החיפוש שלה, שמטרתן הייתה לפגוע במאמצי הדיילי מייל, לכאורה, שוחזר מעמדו במנוע החיפוש. לצד זאת, כתבות שעלו לאחרונה באתר בנושאים פופולריים כמו הארי ומייגן, הנסיך פיליפ ואיש התקשורת הבריטי פיירס מורגן לא זכו לייצוג הולם בתוצאות החיפוש. כך, לכתבה שפורסמה אתמול (שלישי) באתר עצמו צורפו מספר גרפים שמציגים, בין היתר, את הנראות בגוגל עבור המונח "הארי ומייגן" בין 1 במרץ ו-11 במרץ. כך, ה-BBC זכה ל-19.45 אחוזים מהנראות, "הגרדיאן" נהנה מ-15.73 אחוזים, "טלגרף" רשם לזכותו 10.45 אחוזים – והדיילי מייל, אחד האתרים הפופולריים ביותר בבריטניה, הסתפק ב-1.65 אחוזים בלבד, פחות מאתרים כמו "אקספרס" ו"סקיי". נתונים דומים הוצגו גם עבור מונח החיפוש "הלוויית הנסיך פיליפ".
טענה נוספת שעלתה בכתב הטביעה נוגעת לעוגיות צד שלישי ("קוקיז"), אותם קבצים שמאפשרים לאתרי אינטרנט לעקוב אחר הפעילות שלכם ולהתאים לכם פרסומות, בין היתר. בחודש שעבר הכריזה גוגל שתפסיק להשתמש בקוקיז ותעבור למנגנון שפיתחה בעצמה, FLoC, המשייך את המשתמשים ל"קבוצות" – וכך נמנע מאיסוף מידע אינדיבידואלי. בדיילי מייל, לעומת זאת, טענו בתביעה שגוגל עושה זאת כדי להקשות על מפרסמים שיבחרו לפעול מחוץ לשירותי המודעות שלה.
דובר מטעם גוגל הכחיש את האישומים שעולים בכתב התביעה. "הטענות של הדיילי מייל' לא מדויקות כלל. השימוש בכלי הפרסום שלנו לא משפיע על סדר ההופעה במנוע החיפוש של גוגל. באופן כללי, אנחנו פועלים בענף פרסום צפוף ותחרותי, שבו מוציאים לאור פועלים במגוון דרכים", נמסר מטעם החברה.
רווחיה של גוגל מענף החיפוש: 146 מיליארד רק בשנת 2020
זו לא הפעם הראשונה שגוגל עולה לכותרות לאור פגיעתה באתרי חדשות ובעקבות מדיניותה האנטי-תחרותית בענף הפרסום, שהניב לה 146 מיליארד דולר רק בשנת 2020, כ-80 אחוזים מהכנסותיה באותה שנה. רק באוקטובר האחרון הגיש משרד המשפטים האמריקני תביעת אי אמון נגד החברה – שנהנית מנתח שוק עולמי של 87 אחוזים בענף החיפוש – בטענה ששילמה לאפל ולקרן מוזילה כדי שישווקו את מנוע החיפוש שלה.
עבור אתרי החדשות והמדיה, הבעיה מורכבת יותר: גוגל היא אחד ממקורות התעבורה החשובים ביותר עבורם, אך היא נוקטת במגוון טקטיקות שפוגעות בהכנסותיהם. מצד אחד, היא מציעה להם מגוון כלים לניהול ושיווק שטחי מודעות, אך במקביל, היא משתמשת במעמדה כדי לשווק למפרסמים את שטחי המודעות שלה במנוע החיפוש וביוטיוב. בשנים האחרונות היא אף החלה להציג ידיעות חדשותיות מבלי להפנות את הגולשים לאתרים עצמם – וכך, למעשה, גרפה רווחים על חשבונם.
באוסטרליה הפגיעה בענף התקשורת הייתה כה אנושה, שהרגולטור האוסטרלי התערב: הממשלה ביקשה לחייב את ענקיות הטכנולוגיה לשלם לאתרי החדשות בתמורה להצגת הידיעות שלהם. בסוף חודש ינואר איימה גוגל להפסיק להציע את מנוע החיפוש במדינה, אך נענתה בסוף לדרישות המחוקק והגיעה להסכמים עם המו"לים.