גל של הורדות של אפליקציות המסרים המיידים טלגרם וסיגנל שוטף את חנויות האפליקציות של אפל ושל גוגל בעקבות הסערה סביב עדכון מדיניות הפרטיות של וואטסאפ, שביקש לאפשר שיתוף נתונים בין וואטסאפ לבין פייסבוק ואיים לנתק מהאפליקציה משתמשים שלא יאשרו אותו.
על פי נתוני חברת Sensor Tower, בין 6 ל-10 בינואר הורדה סיגנל, הנחשבת למאובטחת מבין השתיים, כ-7.5 מיליון פעמים משתי חנויות האפליקציות. מדובר בשיעור הורדות הגבוה פי 43 בהשוואה לשבוע שקדם לו, ושיעור שיא בתולדותיה. במקביל, על פי נתוני Apptopia, נהנתה טלגרם בין יום רביעי האחרון ליום ראשון מ-5.6 מיליון הורדות.
במקביל פרסמו הבוקר וואטסאפ וחברת האם פייסבוק, תגובה לידיעות שפורסמו במהלך הימים האחרונים אודות עדכון הפרטיות החדש שלה, תחת הכותרת "עונים על שאלותיכם בנוגע למדיניות הפרטיות של וואטסאפ". החברה פרסמה את תגובתה ל"שמועות", שעסקו בעדכון המדיניות, אותו התבקשו בימים האחרונים משתמשי האפליקציה לאשר. עדכון המדיניות התייחס לאופן שבו משתפת וואטסאפ מידע על המשתמשים עם פייסבוק. העדכון עורר תהיות רבות של משתמשים ומומחי פרטיות במיוחד לנוכח האזהרה שלוותה לו, לפיה אי אישור העדכון, יביא לחסימת האפליקציה לשימוש החל מ-8 בפברואר.
חושבים לעבור מוואטסאפ? יש אלטרנטיבות. והן לא רעות בכלל...מצרפים שוב את הסקירה המשווה שערכנו בין האפליקציות השונות: pic.twitter.com/I7cEoqo0XX
בעמוד שפתחה כדי להשיב על הטענות כנגד מדיניות הפרטיות שלה, ביקשה וואטסאפ להבהיר קודם כל כי עדכון מדיניות הפרטיות נוגע לאופן שבו משתמשים פרטיים מתקשרים עם עסקים בפייסבוק, ולא בתקשורת בין משתמשים פרטיים. "לאחרונה עדכנו את מדיניות הפרטיות שלנו, וקיבלנו על כך הרבה שאלות טובות", פתחה וואטסאפ את הודעה בעמוד, ו"אנו רוצים להבהיר כי העדכון לא משפיע על פרטיות ההודעות לחברים ומשפחה, בשום דרך שהיא. במקום זאת, העדכון כולל שינויים לגבי האופן שבו מתקשרים עם עסקים בוואטסאפ".
בראשית דבריה, החברה מבהירה את מה שהיה ידוע: ההודעות האישיות מוצפנות, ולכן לא וואטסאפ ולא פייסבוק יכולות לקרוא אותן. וואטסאפ החלה להצפין את ההודעות האישיות לפני זמן רב וסיימה את התהליך ב-2016. מאז, כל משתמש יכול לראות בתחילת כל התכתבות הודעה על כך, בגופן (פונט) צהוב קטן, עם איקון של מנעול.
החברה הבהירה גם כי היא לא אוספת מטא דאטה על התקשורת של המשתמשים הפרטיים עם משפחה וחברים. "בעוד שמפעילי תקשור סלולרית מסורתית מאחסנים מידע זה, אנו מאמינים שלשמור תיעוד שכזה על שני מיליארד משתמשים יהווה כזה סיכון לפרטיות ולאבטחת המידע, שלא נרצה לעשות כן".
מה כן לטענת החברה כולל העדכון, באיזה אופן הוא שונה מתקשורת עם בני משפחה וחברים, מדוע וואטסאפ אוספת את המידע הזה וכיצד היא מקשרת אותו לפייסבוק? וואטסאפ הסבירה כי "תקשורת עם עסקים שונה מתקשורת עם משפחה וחברים",וכפי שמנהלים תקשורת עם כל חברה מסחרית, שיכולה לראות את האימיילים שנשלחים אליה או להקליט את שיחות הטלפון עם לקוחותיה כך גם בתקשורת של אותם עסקים דרך הוואטסאפ. החברות הללו משתמשות בתוכן הזה "למטרות שיווק, כולל פרסום בפייסבוק". ווסטאפ הדגישה עוד כי "תמיד נהיה ברורים, בתוך וואטסאפ, כאשר תהיו בתקשורת עם עסק שמשתמש בפיצ'רים הללו".
פיצ'ר נוסף שעדכון מדיניות הפרטיות החדש אמור לאפשר, הוא תצוגה של מודעות "פייסבוק שופס" בתוך וואטסאפ. פייסבוק השיקה את פלטפורמת המסחר הזו במאי 2020, צעד שזכה להתעניינות עצומה בקרב סוחרי רשת זעירים. פיצ'ר אחר שיתאפשר הוא הצגת כפתור לתקשורת באמצעות הוואטסאפ, בתוך מודעות בפייסבוק.
הכתבה פורסמה במקור בגלובס