בתחילת יוני, על רקע המהומות המתעצמות בארה"ב, פרסם הנשיא דונלד טראמפ ארבע מילים שעוררו סערה – "כשהביזה מתחילה, מתחילות היריות". הרשת החברתית טוויטר החליטה לסמן את הציוץ ככזה שמפר את חוקי השיח ומעודד אלימות, בפייסבוק לעומת זאת החליטו שלא לעשות דבר. האירוע גרם למספר חברות ענק, שתמכו במוצהר במחאת השחורים בארה"ב, להודיע שיפסיקו לפרסם בפייסבוק. ד"ר יובל דרור, מרצה בכיר בבית ספר לתקשורת במכללה למנהל וסוציולוג של טכנולוגיה, מאמין שבינתיים לפחות - חרם המפרסמים לא ישפיע על הרשת החברתית.
למה טוויטר כן ופייסבוק לא?
"התשובה היא בסדר גודל", טוען ד"ר דרור. "טוויטר היא בערך 12% מפייסבוק - היא אומנם עושה הרבה רעש אבל לא בסדר גודל של פייסבוק. אז כשטוויטר עושה מעשה הוא לא מחייב את פייסבוק בהכרח.
"צריך להבין שלטוויטר ולפייסבוק יש מדיניות מאוד דומה בנוגע לטיפול בהסתה ובעידוד לאלימות. ההבדל הוא בהחלטה איך לאכוף אותה ועל מי לאכוף אותה. פייסבוק קיבלה החלטה מודעת שהיא לא נכנסת לסיפור הזה ושהיא לא נלחמת במוקדי הכוח. יכולים להיות לכך מספר שיקולים: שבפייסבוק פחדו ממהלך כזה, יכול להיות שצוקרברג גזען, ממניעים כלכליים, ויכול להיות שהם מאמינים שצריך לתת לכולם לדבר.
"הסיבה הרשמית שצוקרברג מציג היא שהוא אמנם מזועזע מדבריו של טראמפ אך חשוב שהאזרחים ידעו מה הפוליטיקאים שלהם אומרים – 'אם אני אחסום אותם הם לא ידעו'. כך הם יוכלו אפילו לבחור בו שוב. העמדה הלא רשמית היא החשש שהנשיא יפעל בצעדים נגד החברה".
מה גרם למפרסמים להחרים?
"פייסבוק נתפסים כרגע בצד הלא נכון של ההיסטוריה, ונראה עכשיו שיש יותר מפרסמים שלא רוצים להיתפס כמי שמוציאים כסף ותומכים בחברה שהעמדה שלה מתפרשת כך שהיא נמצאת בצד הלא נכון של ההיסטוריה.
חברות מסתכלות היום על מה שקורה באמריקה והן לא רוצות שבעוד שנתיים-שלוש יצביעו עליהן ויגידו שהן הוציאו כסף בפלטפורמה הזאת, שעודדה פגיעה בשחורים ועמדה מאחורי נשיא בעייתי. לכן הן עושות את השיקול הזה".
בעקבות החרם - פייסבוק לא תשנה מדיניות?
"פייסבוק היא חברה שמכניסה לקופה שלה 70 מיליארד דולר בשנה ולא תקרוס אפילו כאשר קוקה קולה ויוניליוור לא יפרסמו אצלה יותר. החלק של יוניליוור בשנה שעברה היה רק 42 מליון דולר מתוך 70 מיליארד הדולר שפייסבוק הרוויחה. גם אם נחבר את המפרסמות הגדולות ביותר בפייסבוק זה יגיע רק ל-6%. על פניו זה עושה רושם שחברות בסדר גדול כזה עושות מעשה, אבל זה לא מסוג הדברים שמפילים חברה כמו פייסבוק.
"אך למרות שמדובר על אחוזים בודדים זה לא עניין של מה בכך, לדבר הזה יש מומנטום ואנחנו רואים איך יותר חברות גדולות מצטרפות שיש להן משקל גם בכלכלה האמריקנית וברגע שהן מצביעות על חברה אחת שיש להן בעיה איתה, אז לפייסבוק יש בעיה. אני חושב שהבעיה הזאת הולכת וצוברת תאוצה".
מה כן יכול להשפיע על הרשת החברתית?
"שני חולים זה לא מגפה, אך כש-2.5 מיליון חולים אז צריך כבר לשים לב. רק ברגע שעשרות אלפי מפרסמים קטנים יצטרפו לחרם אולי זה יזיז משהו לפייסבוק. אך לפחות כרגע פייסבוק יכולים לתרץ את הירידה בהכנסות בכמה סיבות, הראשונה היא הקורונה - יש פגיעה בהכנסות לכולם. היום יהיה קשה להבחין בין פגיעה שנובעת מהקורונה או מהחרם ולכן פייסבוק יכולים להגיד שזה לא דגדג אותם.
"זה יאפשר להם לא לעשות צעדים מאוד משמעותיים. צריך לקחת בחשבון שחלק מההכרזות שאנחנו שומעים היום הן מוגבלות, חברות שמצטרפות לחרם אבל מאיימות שהן רק משהות את הקמפיינים, יש כאלו שאולי בכלל לא מפרסמים במדיה החברתית".
"אם באמת תהיה ירידה במפרסמים ובהכנסות שלהם אז לחברה תהיה בעיה. צוקרברג אולי אלוף בהתנצלויות אבל זה קצת נשחק. גם אם עכשיו הוא יגיד 'טעיתי', זה כבר פחות משכנע והדרך היחידה תהיה יותר לעשות מאשר לדבר".
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות