בניסוי המיוחד השתתפו ארבעה ילדים שנחשפים שעות ארוכות ביום למסכים, וארבעה ילדים נוספים שלא נחשפו מעולם לשום סוג של מסך - כולם בני 3. הילדים חולקו לשתי קבוצות, ובכל פעם שני ילדים - אחד מכל קבוצה - התבקשו לבצע משימה בזמן שצוות של מומחים צופה בהם מהחדר הסמוך.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
במסגרת המשימה הראשונה התבקשו הילדים לקרוא ספר יחד עם הוריהם. בעוד ש"ילדי המסכים" התקשו לשמור על סבלנות לאורך זמן ודעתם הוסחה כל פעם מחדש, הילדים מהקבוצה השנייה היו קשובים לכל אורך המשימה ואף עזרו להשלים את המשפטים מתוך הספר. "להקריא סיפור זו מיומנות שדורשת קשב, דורשת ריכוז, אי אפשר להעביר קדימה ואחורה כל הזמן", מסבירה ד"ר לירז מרגלית, פסיכולוגית שחוקרת את השפעות הרשת במרכז הבינתחומי. "רמת הגירויים בעולם הדיגיטלי היא הרבה יותר גבוהה".
המשימה הבאה בדקה את יכולת האיפוק של הילדים. על השולחן לפניהם הונחו שני מרשמלו, ונאמר להם שהם יכולים לאכול בינתיים רק אחד מהם - ולאחר שההורה יחזור לחדר יוכלו לאכול גם את המרשמלו השני. גם כאן, בעוד שהילדה מ"קבוצת המסכים" אכלה את שני המרשמלו מיד ובלי להתאפק, הילדה מהקבוצה השנייה הצליחה להעסיק את עצמה בדברים אחרים ועמדה במשימה בהצלחה.
"יש במוח דבר שנקרא תקופה קריטית, יש לנו חלון זמן מאוד מוגבל אבל אם הוא לא מקבל את הגרייה הנדרשת – היכולות האלה לעולם לא ישלימו את התפתחותן", מסבירה ד"ר מרגלית. "שפה, הבנת כוונות, הבעות, אמפתיה, אינטראקציה בין אישית, כל היכולות האלה זה יכולות שהילד צריך אותן כדי להסתדר בחיים, כדי ללמוד, לקרוא ולהתפתח בצורה נכונה".