הבוקר (ראשון) פורסם כי משרד התקשורת הטיל "קנס" של 11.3 מיליון שקלים על בזק. נשמע סנסציוני, לא? בזק פגעה בתחרות - ועכשיו היא משלמת על כך. אז זהו, שלא ממש. ננסה לפרק לרגע את ההחלטה של משרד התקשורת לגורמים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
תהליך הבירור מול בזק התחיל לפני יותר משנתיים וביוני 2015 בזק כבר הגיבה לטענות של משרד התקשורת שהיא פוגעת בתחרות. כלומר, לקחו למשרד התקשורת שנתיים וארבעה חודשים כדי לקבל את ההחלטה שיצאה היום ולהטיל את הקנס.
בכל הזמן הזה, על פי דוח מבקר המדינה, בזק המשיכה לפגוע בתחרות באין מפריע. ככה זה כשלוקח זמן רב כל כך בין ההפרה והפגיעה בצרכנים לבין העיצום הכספי. זו הדרך של משרד התקשורת להרתיע חברה שפוגעת בתחרות?
נושא חשוב נוסף הוא גובה הקנס - 11.3 מיליון שקלים על פגיעה בתחרות בשוק הטלפוניה הקווית. בזק הכניסה ברבעון האחרון לבדו (כלומר, בחודשים אפריל מאי ויוני) 347 מיליון שקלים מהטלפונים הקוויים. פי 30 מהעיצום הכספי שהוטל עליה בדיוק על אותו ענף.
ומאיזה כיס בדיוק ישולם אותו קנס של 11.3 מיליון שקלים? הרי בזק היא חברה ציבורית, כך שבתשלום נושאים גם מחזיקי המניות מהציבור. יוצא שבסוף לא רק שהציבור שילם יותר על שירותי הטלפוניה הקווית בגלל שבזק פגעה בתחרות, עכשיו הוא גם ישלם על כך קנס.
בדיווח שלה לבורסה בזק הודיעה היום ש"משרד התקשורת שוקל לפתוח בהליך נוסף באותו נושא". כלומר עוד לא הסתיים ההליך הזה, שנמרח כבר שנתיים, ומשרד התקשורת כבר מודיע שיפתח נגד החברה בהליך נוסף. אולי אם הליך אחד לא הרתיע את בזק הגיע הזמן להבין שמשהו במנגנון האכיפה הזה פשוט לא אפקטיבי?
אז מה אפשר לעשות אחרת? על משרד התקשורת לפנות לרשות להגבלים עסקיים, בעלת הסמכות לפתוח בהליכים פליליים נגד חברות שפוגעות בתחרות, ולהציג לה את כל הראיות שהצטברו כנגד בזק. ואם כבר מטילים עיצום כספי, שיהיה ממש בסמוך להפרה ולא שנתיים אחריה.
בינתיים שוב יוצא שבזק מצפצפת עלינו הצרכנים והממשלה לא מפריעה לה בדרך.