עשרות רבות של רכבי משטרה ובהם סוואנות של היס"מ נכנסו אמש לאום אל-פאחם, משם יצאו המחבלים לפיגוע בהר הבית. הכוחות שהו בעיר כ-40 דקות והגיעו לבית המשפחות של שלושת מבצעי הפיגוע כשהמונים מקיפים אותם בשעת הפעילות. התמונות שהגיעו משם מעידות על כך שבוצעו מעצרים, ולפחות שני אנשים נלקחו לחקירה. כשהכוחות עזבו את העיר - הם לוו בהמונים שקראו לעברם "אללה הוא-אכבר". אך מה שמעסיק את הפלסטינים היום זה פחות הפיגוע, ויותר ההחלטה של ישראל להפסיק את התפילות על הר הבית.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
כדי להבין את חומרת הסנקציה: זו הפעם הראשונה מאז שנת 1969, כך על פי הדיווחים הפלסטינים, שמופסקות התפילות בהר הבית. ברשתות החברתיות רבים משתפים את הסיפור על העיכוב של המופתי של ירושלים, שקרא להמונים להיכנס לאל-אקצא. הם מדברים על הגינוי של קטר את הצעד הישראלי ומזכירים כמובן את העובדה שאבו מאזן בשיחתו עם ראש הממשלה הזהיר מההשלכות של ההחלטה.
ועוד דבר: השיח ראאד סלאח, יושב ראש פלג הצפוני של התנועה האסלמית, האיש שמזוהה יותר מכל אולי עם המאבק הפלסטיני על אל-אקצא, גם הוא הגיע אתמול לאוהל האבלים באום אל-פאחם. הוא הגיע לנחם ובאופן לא מפתיע דיבר במונחים של "שהידים". "הכיבוש הישאלי הוא הגורם לשפיכות הדמים במסגד אל-אקצא", אומר סלאח. "הוא האחראי לשפיכת הדמים של השהידים שלנו מהעיר אום אל-פאחם, מוחמד מוחמד ומוחמד".
הפיגוע הזה מהווה גם זירת מאבק נוספת בין פתח לחמאס. אי אפשר לנתק את הפיגוע הזה מההקשר שלו, וההקשר הוא אל-אקצא. פרסומים רשמיים של הפתח מדברים על כך שישראל מנסה לשנות את הסטאטוס קוו בהר הבית. אבל באותה נשימה, בפתח - תנועתו של אבו מאזן - יוצאים בקריאה לצעירים שלא לבצע פיגועים בנשק חם. התגובות שמגיעות מעזה מאוד לא מפתיעות: בחמאס צוהלים בעקבות הפיגוע.
הרקע לפיגוע עדיין לא ידוע, דיווחנו כי למבוגר מבין שלושת המחבלים רקע דתי מאוד והוא היה אימאם באחד המסגדים בעירו. אבל בסופו של דבר, ניתן להניח שיימצא אותו קו מקשר בין מערך ההסתה המאוד משומן של חמאס ברצועת עזה שפונה כמובן גם לערבים במזרח ירושלים, גם לאנשי הגדה, כשהדובדבן שבצפת מבחינתם הם הערבים הישראלים - והנה זה מצליח.